Kliniczne podstawy elektroradiologii:Pediatria
1800-E2-Ped-s1/Mf
Na wykładach i ćwiczeniach podjęte zostaną tematy dotyczące metod diagnostycznych stosowanych w pediatrii, oraz wskazań do wykonania takich badań. Studenci zostaną także wyposażeni w wiedzę dotyczącą specyfiki ochrony radiologicznej dziecka pediatrycznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach 5 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 4 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 godzin + 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
Nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
do egzaminu i egzamin: 5 + 1 = 6 h
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy.-
przygotowanie
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1: Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą specyfiki badań obrazowych w pediatrii i stomatologii (K_W14)
W2: Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą ochrony radiologicznej pacjenta, poziomów referencyjnych, odpowiedzialności personelu, warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizu (K_W35)
W3: Posiada wiedzę szczegółową dotyczącą organizacji ochrony radiologicznej w Polsce, zasad ochrony radiologicznej, limitów dawek (K_W34)
W4: Definiuje psychologiczne zachowania indywidualne, relacji z rodziną i otoczeniem (K W06)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1: Interpretuje wskazania do badania radiograficznego opisane w skierowaniu lekarskim (K_U01)
U2: planuje i wykonuje zgodnie ze wskazaniami lekarskimi procedury diagnostyczne i terapeutyczne z zastosowaniem promieniowania jonizującego, niejonizującego oraz ultradźwięków (K_U04 )
U3: Definiuje zasady dozymetrii i ochrony radiologicznej: pomiaru dawek, kontroli parametrów aparatury terapeutycznej (K_U13)
U4: Umiejętnie ocenia i interpretuje badania w zakresie kompetencji personelu technicznego elektroradiologii (K_U10)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K 1: stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K04)
K2: przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy (K_K11)
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia praktyczne w grupach, dyskusja, film,
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- obserwacji
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Kliniczne podstawy elektroradiologii:Pediatria powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka oraz podstaw diagnostyki obrazowej i ochrony radiologicznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie/ test w formie tradycyjnej (oraz w zależności od decyzji Uczelni w formie zdalnej w Microsoft Teams) - zaliczenie, obejmujące tematykę wykładów oraz ćwiczeń
Zaliczenie w formie testu jednokrotnego wyboru (30 pytań, czas trwania 30 min.),
Do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Inne wymagania zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (wykłady i ćwiczenia)
- aktywność i pozytywna postawa na zajęciach
Praktyki zawodowe
Literatura
1.Jurkiewicz E., Diagnostyka obrazowa w pediatrii,PZWL. Warszawa 2022
2. Catherine M. Owens, (red.) E. Jurkiewicz, Obrazowanie w pediatrii Diagnostyka radiologiczna, Wyd. Edra Urban & Partner, 2012
3. Beek Erik, van Rijn Rick, Diagnostyka ultrasonograficzna w pediatrii, Wyd. MediPage, 2019
Literatura uzupełniająca:
1."Radiologia kliniczna- zaczynamy" J.W. Oestmann, red. nauk. pol. wyd. Andrzej Drop. Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2007
2. „Radiologia: diagnostyka obrazowa Rtg, TK, USG, MR i radioizotopy, pod. red. Bogdana Pruszyńskiego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011, wyd. 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: