Nauki ogólne z językiem obcym:Metodologia badań naukowych
1800-E2-Mbn-s1/Md
Na wykładach Student zapoznaje się z procesem projektowania badania naukowego zgodnie z rozumowaniem dedukcyjnym - przeprowadzenie przeglądu literatury, opracowanie problemu badawczego, pytań badawczych i hipotez. Zaprezentowane będą źródła informacji potrzebnych
do napisania artykułu naukowego.
Ćwiczenia uaktywniają postawę studenta. W ramach ćwiczeń
student zapoznaje się z planem badań naukowych (określenie
tematu, problemu badawczego, celów, hipotez, metod). W trakcie ćwiczeń student nauczy się wyszukiwać artykuły naukowe z baz pełnotekstowych. Nauczy się analizować wyniki badań i opracowywać materiał badawczy.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach – 5 godzin,
– udział w ćwiczeniach – 15 godzin,
– konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 2 godziny,
– przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego
udziału nauczycieli akademickich wynosi 23 godziny, co odpowiada
1,2 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach – 5 godzin,
– udział w ćwiczeniach – 15 godzin
– zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć – 2 godziny
– konsultacje – 2 godziny
– czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 39 godzin, co odpowiada 1,6
punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu metodologii badań): 5 godz.
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu metodologii badań): 10 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu metodologii badań): 3 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu metodologii badań: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 29 godzin, co odpowiada 1,45 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godziny
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań
naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
– konsultacje badawczo-naukowe: 5 godzin
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5
godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczonaukowych dla realizowanego przedmiotu: 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi wynosi 24 godziny, co odpowiada 1,2 punktowi ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w
procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału +
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 10 godzin.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
K_W56 Definiuje zasady organizacji badań naukowych i klinicznych
K_W58 Wyjaśnia zasady EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych)
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U15 posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrowania tych informacji, interpretowania i wyciągania wniosków oraz formułowania opinii
K_U19 posiada znajomość obsługi komputera w zakresie edycji tekstu, analizy statystycznej, gromadzenia i wyszukiwania danych, przygotowania prezentacji
K_U24 Planuje i podejmuje działania o charakterze naukowym związane z procedurami medycznymi z zakresu elektroradiologii, w tym działania dydaktyczne
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K08 rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy
Metody dydaktyczne
Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia: praca z artykułami naukowymi, dyskusja i analiza problemów
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student potrafi w sposób podstawowy przeszukiwać bazy danych pełnotekstowych, odczytywać informacje z artykułów naukowych i formułować własne wnioski.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w
zajęciach dydaktycznych oraz zaliczenie testu obejmującego treści wykładowe i ćwiczeniowe. Zaliczenie >60% poprawnych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:
1. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań naukowych w
medycynie, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Poznań 2011
2. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004
3. Creswell J. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
Piśmiennictwo uzupełniające:
1.Dutkiewicz W.: Podstawy metodologii badań. Wydawnictwo
”Stachurski”. Kielce 2001
2.Bazy pełnotekstowe: PubMed, Web of Science, SCOPUS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: