Przedmioty kierunkowe: Rentgenodiagnostyka klasyczna
1800-E1-Rk-s1/Mb
Pełny opis przedmiotu Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu aparatury rentgenowskiej: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu radiografii. Zapoznanie się z zasadami wykonywania badań w radiografii konwencjonalnej (wskazania, przygotowanie pacjenta, wybór metody) oraz z obrazami zmian patologicznych uzyskanych podczas badań radiografii konwencjonalnej w schorzeniach kośćca, klatki piersiowej, układu moczowo-płciowego, pokarmowego i naczyniowo – sercowego.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu wykonywania badań rentgenowskich konwencjonalnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na specyfikę badań pediatrycznych, tworzenia algorytmów badań obrazowych - określenie rodzaju projekcji w zależności od rodzaju badania i stanu pacjenta - interpretacja skierowania na badanie rtg, ocena poprawności wykonania badania radiologicznego, rozpoznanie struktur anatomicznych i patologicznych oraz określenie ich lokalizacji w organizmie na obrazach radiologicznych; analiza odchyleń od obrazu prawidłowego w zakresie budowy i położenia narządów
Na ćwiczeniach student zdobędzie wiedzę i umiejętności dokumentowania badań radiologicznych, obróbki zdjęć w radiografii cyfrowej, nośników danych cyfrowych, archiwizacja badań; posługiwanie się oprogramowaniem do akwizycji i archiwizacji obrazów cyfrowych
Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za jakość wykonywanych badań, organizacji stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, przeciwpożarowymi, ochrony radiologicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 80 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 110 godzin, co odpowiada 4 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 80 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia na zaliczeniu: 25 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1-zna fizyczne podstawy rentgenografii, budowę aparatury RTG, wyposażenie pracowni rentgenowskiej; (K_W03)
W2-rozróżnia analogowy i cyfrowy system obrazowania; charakteryzuje środki kontrastowe. (K_W15)
W3-uzasadnia znaczenie pracy zespołowej lekarz – pielęgniarka – elektroradiolog;
W4 - posługuje się mianownictwem anatomicznym;
W5-zna etyczne i prawne uwarunkowania zawodu elektroradiologa; (K_W08)
W6-rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami;
W7-zna zasady organizacji pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej, zasady prowadzenia dokumentacji w zakładzie radiologii, zakres obowiązków i odpowiedzialności elektroradiologa w zakładzie radiologii; (K_W14)
W8-zna zasady wykonywania badań rentgenowskich (K_W16)
W9-zna anatomię radiologiczną, charakterystykę obrazu normalnego i patologii, techniki ułożeń pacjenta; (K_W18)
W10-wykazuje znajomość błędów w wykonaniu badań diagnostycznych ze wskazaniem przyczyn błędów; (K_W51)
W11-posiada wiedzę w zakresie obrazu struktur anatomicznych prawidłowych w badaniach radiologicznych w różnych projekcjach oraz ich zmian w zależności od ułożenia pacjenta; (K_W51)
W12-posiada wiedzę z zakresu dozymetrii i ochrony radiologicznej niezbędną do zapewnienia bezpieczeństwa radiacyjnego pacjentów, ich otoczenia i personelu medycznego (K_W54)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1-wykonuje poprawnie konwencjonalne badania rtg;(K_U06)
U2-planuje i wykonuje badania z zakresu rentgenografii pediatrycznej (K_U06)
U3-stosuje w praktyce zasady ochrony radiologicznej pacjenta i personelu (K_U13)
U4-potrafi nawiązać kontakt z pacjentem oraz współpracować z zespołem terapeutyczno-diagnostycznym; (K_U03)
U5-potrafi zapewnić pacjentom bezpieczeństwo w trakcie wykonywania badan diagnostycznych; (K_U13)
U6-potrafi interpretować wskazania do badania radiograficznego opisane w skierowaniu lekarskim w zakresie kompetencji elektroradiologa; (K_U01)
U7-potrafi wyjaśnić pacjentowi przebieg czekającego go badania diagnostycznego (K_U02)
U8-wykazuje umiejętności aktywnego słuchania; (K_U18)
U9-potrafi zaplanować i wykonywać zgodnie ze wskazaniami lekarskimi procedury diagnostyczne z zastosowaniem promieniowania jonizującego; (K_U04)
U10-posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrowania tych informacji, interpretowania i wyciągania wniosków oraz formułowania opinii; (K_U24)
U11-potrafi zdefiniować problem diagnostyczny i dostosować postępowanie diagnostyczne do indywidualnego problemu pacjenta (K_U05)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1-odnosi się z szacunkiem do pacjentów; (K_K05)
K2-współpracuje z personelem szpitala; (K_K07)
K3-wykazuje cierpliwość i wyrozumiałość podczas wykonywania badań dzieci (K_K05)
K4-posiada świadomość własnych ograniczeń; (K_K14)
K5-posiada nawyk i umiejętność stałego doskonalenia się; (K_K14)
K6-właściwie organizuje pracę własną; (K_K09)
K7-potrafi brać odpowiedzialność za działania własne; (K_K09)
K8-przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy; (K_K11)
K9-przestrzega zasad etyki zawodowej w odniesieniu do pacjentów i współpracowników; (K_K13)
Metody dydaktyczne
Metody podające: wykład,
Metody aktywizujące: metoda przypadków, seminarium, krótkie testy sprawdzające
Metody eksponujące: pokaz multimedialny
Metody praktyczne: pokaz
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia
• zajęcia praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Studenci posiadają wiedzę z anatomii prawidłowej i aparatury medycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2021/22Z: |
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Zajęcia kończą się zaliczeniem. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczającego.
Warunki odrobienia zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych lub zajęć niezliczonych z innych powodów: student ma możliwość odrobienia ćwiczeń z inną grupą lub zaliczając materiał u asystenta prowadzącego zajęcia
Praktyki zawodowe
Praktyki objęte zostały odrębnym modułem
Literatura
1. Daniel B., Pruszyński B.. Anatomia radiologiczna: Rtg, TK, MR, USG, SC, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
2. Pruszyński B.: Radiologia: diagnostyka obrazowa Rtg, TK, USG, MR i medycyna nuklearna, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008
3. Pruszyński B.: Diagnostyka obrazowa, podstawy teoretyczne i metodyka badań, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2003
4. Rhonda J. Boone: Pozycjonowanie w radiografii klasycznej. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: