Przedmioty kierunkowe: Podstawy radiobiologii
1800-E1-Pr-s1/Mb
Zajęcia odbywają się w formie seminarium oraz ćwiczeń. Podkreśla się ogromne znaczenie promieniowania jonizującego w diagnostyce klinicznej i leczeniu niektórych nowotworów, nie zapominając jednocześnie o jego szkodliwym, mutagennym działaniu na komórki. Uszkodzenia, które wywołuje promieniowanie mogą prowadzić w konsekwencji do niestabilności genomu, przedwczesnego starzenia się organizmu czy rozwoju nowotworów. Treści przedmiotu podstawy radiobiologii dotyczą procesów związanych z określeniem wpływu promieniowania na komórki, tkanki, narządy i cały organizm.
Uczestnicząc w cyklu wykładów student pozna typy radiacyjnych uszkodzeń DNA oraz mechanizmy odpowiedzialne za ich naprawę. Dowie się na czym polega zróżnicowana tkankowa i osobnicza promieniowrażliwość. Jakie są wczesne i późne efekty oddziaływania promieniowania jonizującego na organizm.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach : 15h
- udział w seminariach: 15h
- przeprowadzenie zaliczenia z oceną : 2h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15h
-udział w seminariach: 15h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 5h
-przygotowanie i udział w zaliczeniu: 8+2=10h
- przygotowanie do seminariów: 5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie i udział w zaliczeniu: 8+2=10h (0,4 pkt. ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Charakteryzuje zagadnienia fizyczne elektroradiologii, w szczególności fizykę promieniowania jonizującego, akustyki i elektroakustyki, elektryczności i przepływu prądu elektrycznego - K_W03
W2: Opisuje zagadnienia radiobiologii oraz fizyczne, biologiczne i patofizjologiczne podstawy radioterapii - K_W04
W3: Omawia zasady oddziaływania promieniowania jonizującego z materią nieożywioną i ośrodkiem biologicznym w tym: zjawiska fizyczne zachodzące podczas oddziaływania promieniowania jonizującego, genetyczne i molekularne podstawy karcinogenezy, fizyczne i biologiczne podstawy radioterapii, elementy radiobiologii, biologicznego działania promieniowania jonizującego na organizm żywy; zjawisko względnej skuteczności biologicznej różnych rodzajów promieniowania jonizującego – K_W31
W4: Definiuje metody laboratoryjne stosowane w ocenie skuteczności biologicznej - K_ W32
W5: Przedstawia wielkości i jednostki stosowane w ochronie radiologicznej oraz dawki promieniowania jonizującego - - K_ W33
W6: Wymienia podstawowe typy detektorów, opisuje budowę i działanie komór jonizacyjnych, detektorów termoluminescencyjnych i półprzewodnikowych, rodzaje i budowę dawkomierz - K_W37
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Pozyskuje informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integruje informacje, interpretuje i wyciąga wnioski, formułuje opinie - K_U15
U2: Przedstawia problemy medyczne związane z powstawaniem odczynów popromiennych u pacjentów - K_U20
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: Posiada nawyk i umiejętność stałego doskonalenia się - K_K01
K2: Rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy – K_K08
K3: Właściwie organizuje pracę własną oraz potrafi współdziałać i pracować w grupie - K_K09
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• uczenie wspomagane komputerem
Seminaria:
• wykład problemowy
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z podstaw radiobiologii powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, oddziaływania promieniowania jonizującego z materią na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach i seminariach oraz pozytywna postawa studenta,
- odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- uzyskanie z zaliczenia na ocenę min. 6pkt. (test 10 pytań, 4 dystraktory)
Punktacja:
10p.- bdb
9p. - db+
8p. - db
7p. - dst+
6p. - dst.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
• B. Maciejewski, R. Suwinski, S. Blamek. "Radiobiologia kliniczna w radioonkologii" Medycyna Praktyczna, Kraków 2019.
• A. Gasińska „Biologiczne podstawy radioterapii”, AGH OEN, Kraków 2001
• J. Winiecki, Podstawy fizyki promieniowania jonizującego i radioterapii dla studentów medycyny i elektroradiologii, Wyd. CM UMK, Bydgoszcz 2016
• Materiały własne Katedry Onkologii.
Literatura uzupełniająca:
• M.J. Joiner, A.J. van der Kogel. "Basic Clinical Radiobiology" fifth edition, Taylor & Francis Group. 2019.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: