Przedmiot do wyboru: Podstawy epidemiologii
1800-E1-Pep-s1/Mc
Wykłady mają za zadanie:
- przedstawienie podstawowych treści z zakresu epidemiologii i jej miejsca w medycynie, wprowadzenie do zagadnień związanych z badaniami epidemiologicznymi oraz metodyką obliczeń współczynników zapadalności, chorobowości, umieralności i śmiertelności w wybranych chorobach.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach – 10 godzin,
– konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 2 godzin,
– przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0.6 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach – 10 godzin,
– przygotowanie i uzupełnienie notatek – 2 godzin,
– zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć – 2 godzin,
– wymagane powtórzenie materiału – 5 godzin,
– konsultacje – 2 godzin,
– czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 26 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 4 godzin,
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin,
– konsultacje badawczo-naukowe: 5 godzin
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 24 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 10 godzin.
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe zagadnienia z epidemiologii
K_E.W42.
W2: Charakteryzuje typy badań epidemiologicznych K_E.W43.
W3: Zna metody oceny stanu zdrowia zbiorowości K_E.W44.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: - Wykorzystuje wiedzę z zakresu epidemiologii do oceny stanu zdrowia społeczeństwa K_E.U.19
U2: Uzasadnia przeprowadzenie wybranych badań epidemiologicznych K_E.U.20
U3: Potrafi wykorzystać źródła informacji medycznej do oceny stanu zdrowia społeczności K_E.U.22
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji. K_B.K1
K2: Posiada umiejętność pracy w zespole. K_B.K3
Metody dydaktyczne
Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu następujących przedmiotów: fizjologia, statystyka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie: W1, W2, W3, U1, U2, U3.
Aktywność: K1. K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:
Literatura obowiązkowa:
1. Jabłoński L., Karwat I.: „Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych”, Lublin 2002.
2. Miller M i wsp. „Epidemiologia w zdrowiu publicznym”, PZWL Warszawa, 2011.
3. Beaglehole R., Bonita R., „Podstawy Epidemiologii. Podręcznik dla słuchaczy studiów przed- i podyplomowych oraz słuchaczy Szkoły Zdrowia Publicznego, Instytut Medycyny Pracy 1996
Literatura uzupełniająca: 1. Jędrychowski W., „Epidemiologia”, PZWL, 1999.
2. Maniecka-Bryła I., Martini-Fiwek J. „Epidemiologia z elementami biostatystyki”, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, 2005.
3. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – bieżące raporty na temat sytuacji epidemiologicznej kraju
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: