Przedmiot do wyboru: Bioetyka 1800-E1-PWB-s1z
Bioetyka jest dziedziną wiedzy i praktyki społecznej, która powstała na przełomie lat 60. i 70. XX w. w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Jest ona odpowiedzia na bardzo szybki rozwój nauk medycznych i biologicznych. Prowadzone są w jej ramach rozważania rozważania mające na celu określenie wspólnej płaszczyzny dla nowoczesnej technologicznie zorganizowanej medycyny funkcjonującej w ramach określonych systemów opieki medycznej oraz oczekiwań pacjentów wobec niej. Intencją bioetycznych dociekań jest z jednej strony określenie warunków efektywnego wykorzystania terapeutycznej mocy nowoczesnej medycyny (praktyki etycznej), a z drugiej strony przeciwdziałanie tendencji do uprzedmiotowienia pacjenta – przez wskazanie znaczenia jego aktywnej roli w procesie terapeutycznego oddziaływania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
a) 90% frekwencja na wykładach
b) Wykazanie się wiedzą dotyczącą omawianych podczas wykładów oraz poznawanych w ramach samokształcenia zagadnień poprzez zaprezentowanie wybranych przykładów, z którą łączy się praca zawodowa elektroradiologa.
c) Student prezentuje swoją wiedzę podczas zaliczenia pisemnego przeprowadzonego w formie: testu jednokrotnego wyboru: W1-W3, U1-U3, K1-K4.
Kryteria oceny:
90 – 100% bdb
80 – 89% db+
70 – 79 % db
60 – 69 % dst+
50 – 59 % dst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Różyńska J., Chańska W., (red). Bioetyka, Warszawa, 2013
Literatura uzupełniająca
1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2002.
2. Cockerham W., Medical Sociology, RTFG, 2016.
3. Milgram S., Obedience to authority: An experimental view, Harper & Row, New York, 1974.
4. Mojaverian T., Kim H. S., Interpreting a Helping Hand: Cultural Variation in the Effectiveness of Solicited and Unsolicited Social Support, Personality and Social Psychology Bulletin, 2013, 39 (1): 88-99.
5. Zimbardo P., Efekt Lucyfera, PWN, Warszawa, 2008.
6. Zimbardo P., Psychologia zła z perspektywy sytuacyjnej [w:] Dobro i zło z perspektywy psychologii społecznej, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: