Nauki ogólne z językiem obcym: Podstawy socjologii
1800-E1-PS-s1
Pełny opis przedmiotu W toku realizacji przedmiotu student nabywa wiedzę dotyczącą sposobu funkcjonowania społeczeństwa poprzez poznanie mechanizmów relacji człowiek-społeczeństwo w oparciu o teorie socjologiczne. Student poznaje mechanizmy wpływu otoczenia społecznego na człowieka poprzez procesy grupowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających 1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10h
- udział w ćwiczeniach – 10h
20 h = 0,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 15 h = 0,6 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
15 h = 0,6 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kształcenia – wiedza
Zna i rozumie:
K_W52 jest świadomy miejsca swojej dyscypliny w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym K_W53 Posiada wiedzę z psychologii, epidemiologii, demografii oraz organizacji zdrowia publicznego
K_W54 Posiada wiedzę o prawnych zasadach ochrony własności intelektualnej
K_W55 Definiuje zagadnienia z ekonomiki i zarządzania w służbie zdrowia
K_W56 Definiuje zasady organizacji badań naukowych i klinicznych K_W57 Prezentuje zasady podstawowych czynności ratunkowych w różnych stanach zagrożenia życia
K_W58 Wyjaśnia zasady EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych)
(ćwiczenia)
W…- struktury, procesy i zjawiska społeczne determinujące podstawowe aspekty życia społecznego z uwzględnieniem przyczyn i następstw zmian społecznych (K_W53).
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kształcenia – umiejętności Potrafi:
K_U15 posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrowania tych informacji, interpretowania i wyciągania wniosków oraz formułowania opinii
K_U18 potrafi pracować w zespole
K_U19 posiada znajomość obsługi komputera w zakresie edycji tekstu, analizy statystycznej, gromadzenia i wyszukiwania danych, przygotowania prezentacji
K_U20 potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne związane z wykonywanym zawodem w formie ustnej i pisemnej, adekwatnie do poziomu odbiorców
(ćwiczenia)
U…- wyodrębnić grupy społeczne i określić ich rolę w kształtowaniu relacji społecznych, w tym zachowań zbiorowych oraz poddać analizie współczesne zjawiska i procesy społeczne w odniesieniu do teorii i koncepcji socjologicznych (K_U15).
U…- zaprojektować strategię rozwiązywania wybranych problemów społecznych obejmującą innowacyjne rozwiązania zwiększające efektywność profilaktyki (K_U18).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne Jest gotów do:
K_K01 posiada nawyk i umiejętność stałego doskonalenia się
K_K02 posiada świadomość własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów
K_K03 posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu
K_K04 stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu
K_K05 okazuje szacunek pacjentowi i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K06 przestrzega tajemnicy zawodowej i służbowej oraz przepisów, regulaminów i zarządzeń obowiązujących w miejscu pracy, w szczególności praw pacjenta
K_K07 potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia
K_K08 rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy
K_K10 potrafi brać odpowiedzialność za własne działania
K_K11 przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy
K_K12 przestrzega zasad etyki zawodowej
(ćwiczenia)
K1 – krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności oraz otwartości wobec ciągłego poszerzania swoich kompetencji (K_K01).
K2 – akceptacji i szacunku wobec różnic światopoglądowych i kulturowych napotykanych w swojej praktyce zawodowej (K_K05).
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
praca z tekstem
projekt
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Wykłady: kolokwium pisemne - 5 pytań otwartych. Za każde pytanie student otrzymuje max. 1 pkt. Skala oceniania:
5pkt -5,0
4,5pkt. - 4,5
4pkt. – 4,0
3,5pkt. – 3,5
3pkt. – 3,0
Ćwiczenia: przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na temat podany przez prowadzącego ocenianej wg. kryteriów (2 pkt za każdy):
- Temat prezentacji zgodny z ustalonym tematem.
- Struktura prezentacji (cel, plan, część właściwa, podsumowanie).
- Ocena plansz (liczba, czytelność, estetyka).
- Ocena sposobu wypowiedzi prelegenta (płynność i swoboda, poprawność języka, zaangażowanie, postawa + kontakt z publicznością).
- Bibliografia (aktualna, zgodna z tematem, wystarczająca).
Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 6 pkt.
Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Aktywność podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie dotyczy
Literatura
Literatura
1. Ostrowska A. Socjologia medycyny, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.
2. Barański J., Piątkowski W. Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wyd. ATUT, Wrocław 2002.
3. Raporty CBOS dotyczące opinii na temat zdrowia, choroby, oceny własnego samopoczucia Polaków.
W cyklu 2024/25Z:
Literatura 1. Ostrowska A. Socjologia medycyny, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. 2. Barański J., Piątkowski W. Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wyd. ATUT, Wrocław 2002. 3. Raporty CBOS dotyczące opinii na temat zdrowia, choroby, oceny własnego samopoczucia Polaków.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: