Podstawowe nauki medyczne: Patologia ogólna
1800-E1-POK-s1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Na wykładach studentom zostaje przybliżona tematyka z zakresu patomorfologii ogólnej (wprowadzenie do patomorfologii, metody stosowane w badaniach patomorfologicznych, uszkodzenie komórki, zmiany zanikowe, wsteczne, postępowe, zaburzenia w krążeniu, zapalenia, immunopatologia, zmiany przednowotworowe i nowotwory).
Na ćwiczeniach student zostaje zapoznany z tematyką związaną z badaniami stosowanymi w patomorfologii oraz zagadnieniami z zakresu patomorfologii narządowej (choroby układu moczowo-płciowego, patologia płodu i noworodka, choroby układu oddechowego, choroby układu krążenia, choroby piersi).
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach studentom zostaje przybliżona tematyka z zakresu patomorfologii ogólnej (wprowadzenie do patomorfologii, metody stosowane w badaniach patomorfologicznych, uszkodzenie komórki, zmiany zanikowe, wsteczne, postępowe, zaburzenia w krążeniu, zapalenia, immunopatologia, zmiany przednowotworowe i nowotwory). Na ćwiczeniach student zostaje zapoznany z tematyką związaną z badaniami stosowanymi w patomorfologii oraz zagadnieniami z zakresu patomorfologii narządowej (choroby układu moczowo-płciowego, patologia płodu i noworodka, choroby układu oddechowego, choroby układu krążenia, choroby piersi).
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 h
- udział w ćwiczeniach: 15 h
- zaliczenie: 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 15 h
-udział w ćwiczeniach: 15 h
- samokształcenie: 10 h
- przygotowanie do ćwiczeń, czytanie wskazanej literatury naukowej:
10h
-przygotowanie i udział w zaliczeniu: 6 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 56 godzin, w tym 10 godzin samokształcenia, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i patologii poszczególnych układów organizmu - K_W02
W2: Student zna i rozumie pojęcia zdrowia i choroby, mechanizmy powstawania oraz rozwoju procesu chorobowego na poziomie molekularnym, komórkowym, tkankowym, układowym oraz ogólnoustrojowym, objawów klinicznych, rokowania i powikłań choroby - K_W01, K_W02
W3: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne - K_W02
W4: Student zna i rozumie związek między nieprawidłowościami morfologicznymi a funkcją zmienionych narządów i układów, objawami klinicznymi i strategią diagnostyczną w chorobach nowotworowych - K_W02, K_W18
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: przewidzieć i wyjaśnić patomechanizmy zaburzeń prowadzących do powstawania chorób - K_U15, K_U19
U2: potrafi interpretować wiedzę z zakresu zmian patologicznych w różnych schorzeniach dla potrzeb diagnostyki- K_U15, K_U11,
K_U20
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: rozpoznawania własnych ograniczeń diagnostyczne potrzeby edukacyjne, aktywności edukacyjnej przez całe życie oraz inspirowania i organizowania proces uczenia się innych osób - K_K02 K2: pracy w zespole, przyjmując w nim różne role - K_K02, K_K09
Metody dydaktyczne
Wykład:
-wykład informacyjny: prezentacja multimedialna -wykład konwersatoryjny Ćwiczenia:
-omówienie i dyskusja zagadnień tematycznych
-multimedialna prezentacja przypadków skierowanych do oceny histologicznej i cytologicznej
-obserwacja preparatów mikroskopowych
-praca w grupach na wybrane tematy z zakresu patologii ogólnej i szczegółowej Samokształcenie:
-prezentacja multimedialna przygotowana na określony temat
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki i fizjologii człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na ćwiczeniach i wykładach
- odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i
nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela K1-K2 (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów K1-K2 (0-10 punktów, >50%),
- Test jednokrotnego wyboru: obejmujący treści wykładów i ćwiczeń Oceny:
91-100% bardzo dobry
86-90% dobry plus
81-85% dobry
71-80% dostateczny plus
60-70% dostateczny
0-59% niedostateczny
- Samokształcenie - zaliczenie
Prezentacja przygotowana według podanych kryteriów autorskiej, prezentacji na podany przez prowadzącego temat z zakresu patomorfologii ogólnej lub szczegółowej.
Kryteria oceny:
- zgodność treści z tematem (trafność prezentacji) – 25%
- szczegółowość prezentacji tematu – 20%
- aktualność treści, logiczność i zachowanie proporcji – 10%
- samodzielne wnioski studenta - 40%
- jakość i forma prezentacji – 5%
Zaliczenie prezentacji przy uzyskaniu min. 60% ocen.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Kumar V.,Cotran R.S.,Robbins S.L.: Patologia. Wyd 10.
Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2019
2. Stachura J., Domagała W.: Patologia – znaczy słowo o chorobie. Polska Akademia Umiejętności, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca:
1. Maciej Zabel: Histologia. Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021
2. Ulrich Welsch: Atlas histologii Sobotty. Elsevier Urban & Partner,
Wrocław 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: