Organizacja żywienia zbiorowego i bezpieczeństwo: Żywienie w szpitalu 1800-D3-Zwsw-N1d
W trakcie realizacji wykładów (15h) studenci zostaną zapoznani z podstawowymi ogólnymi i szczegółowymi (dla danej jednostki chorobowej) zasadami organizacji żywienia człowieka chorego w szpitalu, w tym GHP, GMP, HACCP, ISO. Przedstawione zostaną aktualne dane epidemiologiczne dotyczące stanu odżywienia chorych w polskich szpitalach. Studenci dietetyki zostaną zapoznani z normami żywienia stosowanymi u pacjentów hospitalizowanych. Student pozna podstawowe definicje i pojęcia związane z leczeniem żywieniowym. Zostaną również przedstawione obowiązujące aktualnie standardy żywienia dojelitowego oraz pozajelitowego obowiązujące
w polskich szpitalach oraz po wypisie z niego. Przypomniane zostaną także najczęściej spotykane czynniki etiologiczne zakażeń (wirusowych, bakteryjnych, grzybiczych, pasożytniczych) i zatruć szpitalnych, których źródłem lub wektorem może być żywność oraz zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej i Higienicznej, a także Systemu Kontroli Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli)
Na ćwiczeniach (20h) studenci poznają zasady organizacji leczenia żywieniowego oraz aspekty etyczne i prawne związane z leczeniem
żywieniowym w szpitalu. W trakcie ćwiczeń zostaną również ogólnie omówione preparaty stosowane w żywieniu pozajelitowym i dojelitowym oraz zasady dokumentowania ich stosowania. Studenci poznają skład oraz sposoby wyznaczania ilości składników mieszanin przeznaczonych do żywienia pozajelitowego. Studenci poznają zasady kwalifikacji pacjenta do leczenia żywieniowego, sposoby przygotowania chorego, programy żywieniowe stosowane w szpitalu, algorytmy wyboru leczenia żywieniowego u dorosłych i noworodków oraz zasady monitorowania stanu pacjenta podczas leczenia żywieniowego. Zostaną omówione również stosowane w leczeniu żywieniowym diety domowe i przemysłowe, a także zasady kontroli żywienia oraz utrzymania czystości w polskich szpitalach. Podczas realizacji ćwiczeń zostaną także krótko zasady profilaktyki zakażeń (wirusowych, bakteryjnych, grzybiczych, pasożytniczych) i zatruć szpitalnych, których źródłem lub wektorem może być żywność.
W ramach samokształcenia (15h) student samodzielnie, pod kierunkiem dietetyka klinicznego, opracuje spersonalizowaną dietę dla konkretnego pacjenta z uwzględnieniem jej modyfikacji pod kątem jednostki chorobowej i interakcji lekowych oraz zaplanuje monitorowanie efektów przygotowanej interwencji
Tematy poruszane podczas wykładów:
1.Stan odżywienia pacjentów w Polskich szpitalach. Ocena stanu odżywienia i jego monitorowanie. Normy żywienia w polskich szpitalach. Organizacja żywienia w szpitalach- rola dietetyka. GHP, GMP, HACCP, ISO. Przesiewowe i szczegółowe metody oceny stanu odżywienia pacjenta w szpitalu
2. Zasady planowania żywienia pacjentów w stanach ostrych i przewlekłych, rola mikrobioty jelitowej, ogólne zasady uwzględniania interakcji lekowych, genomiki, mebolomiki.
3.. Charakterystyka i nomenklatura diet szpitalnych. Charakterystyka leczniczych diet szpitalnych (np. diety redukcyjne, hiperkaloryczne, bogatobiałkowe, ubogotłuszczowe, niskotłuszczowe, wysokotłuszczowe, prozdrowotne, eliminacyjne [alergia pokarmowa, celiakia, nietolerancje pokarmowe, „stałe” i ”przejściowe” zespoły złego wchłaniania, zespoły mleczowe, zespoły metaboliczne, np. fenyloketonuria, zespół Lesch-Nyhana, hiperglicynemia nieketotyczna, hiperurykemia]. Diety o zmienionej konsystencji- ścisła, płynna, płynna wzmocniona, kleikowa, papkowata), zagęszczacze pokarmów, wskazania do ich stosowania. Diety niskosodowe, bogato- i niskopotasowe, bogato- i niskowapniowe, metody poprawiające wchłanianie mikro- i makroelementów, np., żelaza. Suplementacja witamin.
4. Wpływ żywienia na układ immunologiczny i występowanie zakażeń wewnątrzszpitalnych. Zagrożenia związane z przygotowywaniem posiłków w szpitalach. Najczęściej spotykane czynniki etiologiczne zakażeń szpitalnych. Diety domowe, eliminacyjne i przemysłowe stosowane w żywieniu chorych hospitalizowanych
5.Ogólne zasady żywienia przez zgłębnik i przetokę. Diety przemysłowe, produkty specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
Tematy poruszane podczas ćwiczeń:
1. Wywiady, objawy ilościowych i jakościowych stanów niedożywienia, badania antropometryczne oraz interpretacja podstawowych badań laboratoryjnych i obrazowych w diagnostyce niedożywienia i otyłości
2. Charakterystyka i rozwiązania funkcjonalne w kuchni szpitalnej: dział magazynowy, przygotowania posiłków, system dystrybucji potraw w szpitalu, kontrola realizacji i bezpieczeństwa żywienia w szpitalu, monitorowanie resztek,
3. Planowanie interwencji żywieniowej u pacjenta hospitalizowanego, m.in. z wykorzystaniem programów komputerowych, w tym kalkulatorów dietetycznych do planowania jadłospisów. Diety eliminacyjne- praktyczne aspekty.
4. Praktyczne aspekty monitorowania efektów interwencji żywieniowej u pacjenta hospitalizowanego
5. Ocena bieżącego jadłospisu szpitalnego, z planowaniem jego uzupełnienia odpowiednio dobranymi suplementami żywieniowymi. Diety specjalne i funkcjonalne w wybranych stanach chorobowych, rola suplementów żywieniowych u pacjentów szpitalnych, hiperalimentacja, znaczenie wysiłku fizycznego we wsparciu anabolizmu pacjentów szpitalnych
6. Edukacja żywieniowa
7. Analiza przypadków
Samokształcenie (15)
Samodzielne opracowanie spersonalizowanej diety dla konkretnego pacjenta (w oparciu o przedstawione i dobrze zinterpretowaną diagnozę żywieniową) z uwzględnieniem jej modyfikacji pod kątem jednostki chorobowej i interakcji lekowych oraz zaplanowanie monitorowanie efektów przygotowanej interwencji
Zajęcia praktyczne (5h)
Metodologia oceny sposobu żywienia pacjenta szpitalnego. Zebranie wywiadu 24-godzinnego zgodnie z instrukcją. Ocena i interpretacja wywiadu żywieniowego, badań antropometrycznych, stanu funkcjonalnego pacjenta, siły mięśniowej, składu ciała, badań biochemicznych i immunologicznych. Planowanie interwencji żywieniowej. Monitorowanie i modyfikacja zaplanowanej interwencji żywieniowej w zależności od efektu. Edukacja żywieniowa. Zasady bezpieczeństwa dystrybucji żywności w szpitalu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Każdy student jest na bieżąco oceniany w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych podczas wykładów, ćwiczeń oraz po złożeniu pracy będącej formą realizacji samokształcenia. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących zajęć oraz po ich zakończeniu. Student podchodzi do zaliczenia umiejętności praktycznych po zakończeniu ćwiczeń (check-lista). Jeżeli Plan studiów przewiduje dla przedmiotu realizację samokształcenia, student powinien przygotować pracę pisemną na temat zadany przez prowadzącego/ koordynatora przedmiotu. Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń, zaliczeniu samokształcenia) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzony zostanie pisemny sprawdzian wiedzy.
Punktacja Ocena
<18 pkt ndst
18-19 pkt dst
20-22 pkt dst+
23-25 pkt db
26-28 pkt db+
29-30 pkt bdb
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych Planem studiów (tzn. wykłady, seminaria, ćwiczenia, samokształcenie- jeśli dotyczy). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w „Rozkładzie zajęć” przygotowanym przez Dział Kształcenia. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej oceny dostatecznej z każdej formy zaliczenia przedmiotu (wykład, ćwiczenia, seminarium, samokształcenie) oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych podczas zaliczenia wszystkich form kształcenia przedmiotu.
Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Egzamin: W01- W10,U01-U09, K01-K07
Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć: W01- W10,U01-U09, K01-K07
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kłęk S. (red.): Standardy żywienia pozajelitowego i żywienia dojelitowego; Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego
i Dojelitowego; Warszawa, 2019
2. Jarosz M. (red): Zasady prawidłowego żywienia chorych w szpitalach; Instytut Żywności i Żywienia; Warszawa 2011
3. Dzieniszewski J., Szpona L., Szczygieł B., Socha J. Podstawy naukowe żywienia w szpitalach, (red.). Instytut Żywności i Żywienia,
Warszawa. 2001
4. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L.: Dietoterapia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014
5. Grzymisławski M., Gawęcki J. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
Literatura uzupełniająca:
1. Sobotka L. Podstawy żywienia klinicznego. Scientifica, Kraków, 2014
2. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Jan Gawęcki (red.), 2016, Wydawnictwo Naukowe PWN
3. Poniewierka E (red): Dietetyka oparta na dowodach. Medpharm Polska, 2016
4.Turlejska H, Pelzner U, Szponar L, Konecka-Matyjek E. Zasady racjonalnego żywienia. Zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup
ludności w zakładach żywienia zbiorowego. ODDK, Gdańsk 2006.
5.Szponar L, Kazalska U, Nowicka L, Ners A. Żywienie zbiorowe. Żywienie, higiena, technologia. Cz. 1. IŻŻ, Warszawa 1993.
6.Szponar L, Kazalska U, Nowicka L, Ners A. Żywienie zbiorowe. Żywienie, higiena, technologia. Cz. 2. IŻŻ, Warszawa 1993.
7.Neryng A. Wyposażenie zakładów gastronomicznych z elementami techniki i projektowania. SGGW, Warszawa 1999.
8.Turlejska H, Pelzner U, Konecka-Matyjek E, Wiśniewska K. Przewodnik do wdrażania zasad GMP/GHP i systemu HACCP w zakładach
żywienia zbiorowego. FAPA, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: