Podstawy żywienia człowieka: Dietetyka pediatryczna
1800-D3-Pzcz1-S1
Wykłady: Tematy związane z żywieniem dzieci i młodzieży w wybranych jednostkach chorobowych. Wstęp. Alergia na białko mleka krowiego i nietolerancja laktozy. Charakterystyka diety bezmlecznej i bezlaktozowej. Zaburzenia odżywiania dzieci i młodzieży - neofobia żywieniowa, anoreksja, bulimia, ortoreksja.
Choroby gluteonozależne – nieceliakalna nadwrażliwość na gluten, alergia na pszenicę. Zasady diety bezglutenowej. Charakterystyka wybranych chorób układu pokarmowego u dzieci – nieswoiste choroby zapalne jelit, biegunki, zaparcia.
Wybrane choroby układu oddechowego u dzieci ze szczególnym uwzględnieniem postępowania żywieniowego u dzieci z mukowiscydozą. Padaczka lekooporna. Leczenie żywieniowe w populacji pediatrycznej – żywienie enteralne i parenteralne. Postępy w żywieniu dzieci i młodzieży.
Ćwiczenia:
Postępowanie żywieniowe w alergii na białko mleka krowiego i nietolerancję laktozy. Projektowanie diety bezmlecznej i bezlaktozowej.
Postępowanie żywieniowe w chorobach glutenozależnych.
Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach układu pokarmowego.
Postępowanie dietetyczna w padaczce lekoopornej. Planowanie diety ketogennej.
Planowanie i monitorowanie leczenia żywieniowego u dzieci i młodzieży chorujących na mukowiscydozę.
Tematy ćwiczeń realizowany w K. Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii: -ćwiczenia i zajęcia praktyczne:
1. Niedożywienie w pediatrii
2. Nieswoiste zapalenia jelit
3. Choroba refluksowa przełyku
4. Nietolerancje pokarmowe u dzieci
W cyklu 2024/25:
Wykłady: Tematy związane z żywieniem dzieci i młodzieży w wybranych jednostkach chorobowych. Wstęp. Alergia na białko mleka krowiego i nietolerancja laktozy. Charakterystyka diety bezmlecznej i bezlaktozowej. Zaburzenia odżywiania dzieci i młodzieży - neofobia żywieniowa, anoreksja, bulimia, ortoreksja. Choroby gluteonozależne – nieceliakalna nadwrażliwość na gluten, alergia na pszenicę. Zasady diety bezglutenowej. Charakterystyka wybranych chorób układu pokarmowego u dzieci – nieswoiste choroby zapalne jelit, biegunki, zaparcia. Wybrane choroby układu oddechowego u dzieci ze szczególnym uwzględnieniem postępowania żywieniowego u dzieci z mukowiscydozą. Padaczka lekooporna. Leczenie żywieniowe w populacji pediatrycznej – żywienie enteralne i parenteralne. Postępy w żywieniu dzieci i młodzieży.
Ćwiczenia: Postępowanie żywieniowe w alergii na białko mleka krowiego i nietolerancję laktozy. Projektowanie diety bezmlecznej i bezlaktozowej. Postępowanie żywieniowe w chorobach glutenozależnych. Postępowanie dietetyczne w wybranych chorobach układu pokarmowego. Postępowanie dietetyczna w padaczce lekoopornej. Planowanie diety ketogennej. Planowanie i monitorowanie leczenia żywieniowego u dzieci i młodzieży chorujących na mukowiscydozę.
Tematy ćwiczeń realizowany w K. Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii: 1. Niedożywienie w pediatrii 2. Nieswoiste zapalenia jelit 3. Choroba refluksowa przełyku 4. Nietolerancje pokarmowe u dzieci
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin + 5 godzin (K. Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii)
- zajęcia praktyczne: 5 godzin (K. Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii)
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczeń teoretycznych: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godz., co odpowiada 1,8 pkt ECTS.
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury -20 h (0,8 ECTS)
20h = 0,8 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu: 25 h
- przygotowanie do zaliczenia końcowego ćwiczeń: 10 h
- przygotowanie do ćwiczeń: 12 h
- opracowanie sprawozdań z ćwiczeń: 13 h
60 h = 2,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 124 h = 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wskazuje składniki pokarmowe nie tolerowane w danych jednostkach chorobowych (K_W07).
W2: Opisuje zmiany organiczne, czynnościowe i metaboliczne zachodzące w organizmie pod wpływem choroby i towarzyszących jej zaburzeń odżywiania (K_W08) .
W3: Charakteryzuje zasady zdrowego żywienia i stylu życia dla młodzieży i dorosłych oraz przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania. (K_W17)
W4: Objaśnia metody (w tym badania przesiewowe) rozpoznawania osób z nieprawidłowa masą ciała (niedożywionych oraz/lub osób z nadwagą/otyłością) (K_W18).
W5: Opisuje fizjologiczne uwarunkowania dietetyki pediatrycznej oraz zasady żywienia kobiet w okresie ciąży i w okresie karmienia piersią (K_W19 )
W6: Charakteryzuje zasady dietetyki i promocji zdrowia opartej na faktach (K_W33).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Udziela porady w zakresie trybu życia, diety i aktywności fizycznej; formułuje opinie dotyczące pacjentów, konsumentów, grup społecznych oraz taktownie i skutecznie sugeruje pacjentowi potrzebę konsultacji medycznej (K_U02).
U2; Udziela porady dietetycznej w ramach zespołu terapeutycznego (K_U04 ).
U3: Współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem. Planuje i organizuje pracę własną i w zespole (K_U05).
U4: Rozpoznaje rodzaj niedożywienia i planuje odpowiednie postępowanie żywieniowe (K_U08) .
K_U09 Przewiduje skutki wstrzymania podaży pożywienia w przebiegu choroby i zaplanować odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania następstwom głodzenia.
K_U12 Dokonuje odpowiedniego doboru surowców i technik do produkcji potraw stosowanych w dietoterapii, z uwzględnieniem składników nie tolerowanych w danych jednostkach chorobowych.
K_U13 Oblicza indywidualne zapotrzebowanie na energię oraz makro- i mikroskładniki odżywcze.
K_U19 Planuje i wdraża odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania chorobom dietozależnym.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów (K_K01).
K2: Przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do informacji dotyczącej proponowanego postępowania dietetycznego oraz jego możliwych następstw i ograniczeń (K_K04).
Metody dydaktyczne
Wykłady: informacyjny z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: zadania praktyczne mające na celu zaplanowanie dietoterapii w wybranych jednostkach chorobowych dzieci i młodzieży
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student zna podstawy żywienia człowieka, podstawy dietetyki i podstawy fizjologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: pisemne sprawozdania z ćwiczeń (systematyczna ocena aktywności studenta podczas każdych zajęć). Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny na ocenę z pytaniami obejmującymi treści wykładowe i ćwiczeniowe.
Uwaga: Obecność na wykładach i ćwiczeniach obowiązkowa. Nieobecność usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim – odrobienie zajęć z inną grupą, w przypadku braku takiej możliwości - zaliczenie teoretyczne materiału ćwiczeń oraz pisemna praca referat/zadanie ćwiczeniowe
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Szajewska H. , Horvath A. [red.]: Żywienie I leczenie żywieniowe dzieci I młodzieży. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
Książyk J. [red.]: Zalecenia leczenia żywieniowego u dzieci, PZWL, Warszawa 2021
Suskind D.L, Lenssen P.: Algorytmy żywienia dzieci. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013.
Langley – Evans S. Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka. PZWL, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca:
Grzymisławski M. (red). Dietetyka kliniczna. 2019, PZWL, Warszawa 2019.
Ciborowska H., Ciborowski A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL, Warszawa 2021.
Aktualne publikacje naukowe
Uwagi
W cyklu 2024/25:
Wykłady będą prowadzone przez nauczycieli akademickich z Katedry Żywienia i Dietetyki. 20 godzin ćwiczeń realizowanych będzie przez pracownika Katedry Żywienia i Dietetyki a 5 godzin godzin ćwiczeń i 5 godzin zajęć praktycznych przez pracowników K. Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: