Praktyki: Praktyka w szpitalu dla dorosłych (oddziale, kuchni ogólnej, dziale żywienia) 3 tyg.
1800-D3-Praszdr-S1d
1. Zapoznanie z zasadami planowania diet w chorobach układu moczowego i układu krążenia. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów.
2. Postępowanie dietetyczne po resekcji pęcherzyka żółciowego (metodą tradycyjną i laparoskopową), po resekcji żołądka. Zalecenia żywieniowe w zespołach poresekcyjnych.
3. Zapoznanie z zasadami żywienia pozajelitowego i drogą przewodu pokarmowego – enteralnego.
4. Umiejętność udzielania porad dietetycznych pacjentom przebywającym na różnych oddziałach oraz pacjentom opuszczającym szpital.
5. Nabywanie umiejętności szerzenia profilaktyki oraz edukacji żywieniowej wśród pacjentów
W cyklu 2022/23:
1. Zapoznanie z zasadami planowania diet w chorobach układu moczowego i układu krążenia. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów. 2. Postępowanie dietetyczne po resekcji pęcherzyka żółciowego (metodą tradycyjną i laparoskopową), po resekcji żołądka. Zalecenia żywieniowe w zespołach poresekcyjnych. 3. Zapoznanie z zasadami żywienia pozajelitowego i drogą przewodu pokarmowego – enteralnego. 4. Umiejętność udzielania porad dietetycznych pacjentom przebywającym na różnych oddziałach oraz pacjentom opuszczającym szpital. 5. Nabywanie umiejętności szerzenia profilaktyki oraz edukacji żywieniowej wśród pacjentów
|
W cyklu 2023/24:
1. Zapoznanie z zasadami planowania diet w chorobach układu moczowego i układu krążenia. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów. 2. Postępowanie dietetyczne po resekcji pęcherzyka żółciowego (metodą tradycyjną i laparoskopową), po resekcji żołądka. Zalecenia żywieniowe w zespołach poresekcyjnych. 3. Zapoznanie z zasadami żywienia pozajelitowego i drogą przewodu pokarmowego – enteralnego. 4. Umiejętność udzielania porad dietetycznych pacjentom przebywającym na różnych oddziałach oraz pacjentom opuszczającym szpital. 5. Nabywanie umiejętności szerzenia profilaktyki oraz edukacji żywieniowej wśród pacjentów
|
W cyklu 2024/25:
1. Zapoznanie z zasadami planowania diet w chorobach układu moczowego i układu krążenia. Opanowanie umiejętności prawidłowego doboru produktów. Układanie jadłospisów. 2. Postępowanie dietetyczne po resekcji pęcherzyka żółciowego (metodą tradycyjną i laparoskopową), po resekcji żołądka. Zalecenia żywieniowe w zespołach poresekcyjnych. 3. Zapoznanie z zasadami żywienia pozajelitowego i drogą przewodu pokarmowego – enteralnego. 4. Umiejętność udzielania porad dietetycznych pacjentom przebywającym na różnych oddziałach oraz pacjentom opuszczającym szpital. 5. Nabywanie umiejętności szerzenia profilaktyki oraz edukacji żywieniowej wśród pacjentów
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w praktyce: 105 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 105,5 godz., co odpowiada 4,22 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w praktyce: 105 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godz.
- konsultacje 1 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 0,5 = 1,5 godz.
Nakład pracy studenta wynosi: 108 godz., co odpowiada 4,32 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godz.
- przygotowanie do zaliczenia: 1 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 4 godz., co odpowiada 0,16 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 2 godz.
- przygotowanie do zaliczenia: 2 godz. (0,1 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
105 godz., co odpowiada 4,2 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna składniki pokarmowe nie tolerowane we wskazanych jednostkach chorobowych (K_W07)
W2: Zna organizacje stanowisk pracy zgodnie z wymogami ergonomii, warunkami sanitarno – higienicznymi produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego i przemysłu spożywczego oraz współczesne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia (K_W11)
W3: Charakteryzuje zasady zdrowego żywienia i stylu życia dorosłych (K_W17).
W4: Omawia zasady postępowania dietetycznego w danych chorobach w zależności od stopnia ich zaawansowania wśród dorosłych pacjentów (K_W22).
W5: Zna diagnostykę laboratoryjną wspomagającą pracę dietetyka (K_W25).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi pracować w zespole wielodyscyplinarnym w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem (K_U05).
U2: Potrafi przygotować materiały edukacyjne dla pacjenta (K_U06).
U3: Wykorzystuje wyniki badań laboratoryjnych w planowaniu żywienia (K_U10).
U4: Wykazuje rolę dietetyka w monitorowaniu odżywiania się chorych w szpitalu (K_U11).
U5: Potrafi zaplanować i wdrożyć odpowiednie postępowanie żywieniowe w chorobach inwazyjnych i nieinwazyjnych (K_U18).
U6: Planuje i wdraża właściwe postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania chorobom dietozależnym (K_U19).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów (K_K01).
k2: Przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do informacji dotyczącej proponowanego postępowania dietetycznego oraz jego możliwych następstw i ograniczeń (K_K04).
Metody dydaktyczne
zajęcia praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Odbyte praktyki na 1 i 2 roku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyk: Zaliczenie praktyczne i teoretyczne programu praktyki przeprowadza Koordynator praktyk w Dzienniku praktyk i systemie USOS. po pozytywnej opinii mentora praktyk, która uwzględnia frekwencję studenta, zaangażowanie podczas praktyki i ocenia wiedzę studenta podczas codziennej realizacji programu praktyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: