Przedmioty kształcenia ogólnego. Biostatystyka i metodologia poznania naukowego, w tym: Metodologia poznania nauk. i ochrona własności intelektualnej 1800-D3-PKoB-S1
Wykłady obejmują następujące treści:
− nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia
− rodzaje badań naukowych w medycynie
− zadania, funkcje i cele badań naukowych
− struktura procesu badawczego
− problemy i hipotezy badawcze (definicja, jednostki analizy, błędy przy przenoszeniu wniosków)
− podstawowe metody, narzędzia i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych
− techniki i metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych, budowanie baz danych i statystyki
− sposoby doboru próby
populacja
schemat doboru próby
wielkość próby
− kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze
− pomiar i wnioskowanie
− rodzaje źródeł informacji wykorzystywane w badaniach naukowych
− Evidence Based Medicine – założenia ogólne
− badanie jakości życia wg zasad EBM
− krytyczna analiza artykułów naukowych
− pojęcie plagiatu
− ochrona własności indywidualnej
− prawne i etyczne uwarunkowania badań naukowych
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach.
Materiał realizowany w ramach ćwiczeń:
- Badania naukowe w naukach o zdrowiu
- Definiowanie problemów badawczych i hipotez
- Skale pomiarowe: nominalna, porządkowa, interwałowa, stosunkowa
- Zmienne jako właściwości empiryczne w metodologii badań naukowych
- Analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne
- Budowanie planów badawczych z uwzględnieniem różnych metod, technik i narzędzi badawczych
- Kryteria doboru metod, technik i narzędzi badawczych
- Tworzenie własnego kwestionariusza ankiety
- Wyjaśnianie zjawisk i wnioskowanie
− Rodzaje opracowań pisemnych oraz zasady publikowania wyników,
− Krytycyzm w czytaniu piśmiennictwa medycznego
− Medyczne bazy danych
− Ochrona własności intelektualnej i elementy prawa autorskiego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach
Praca zaliczeniowa:
Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na temat zaproponowany przez nauczyciela akademickiego.
Wykład i ćwiczenia:
Przygotowanie prezentacji multimedialnej K_W31, K_W34 K_U25, K_U29, K_U22
Przedłużona obserwacja K_K01, K_K03
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: