Grupa przedmiotów kształcenia specjalnościowego - Żywienie kliniczne: Choroby układu moczowego
1800-D3-Gzkmoc-N1d
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca chorób układu moczowo-płciowego u mężczyzn i układu moczowego u kobiet. Tematyka zająć dotyczy anatomii, patofizjologii, podstawowych schorzeń, urazów i metod leczenia ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych w urologii. Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z zasadami postepowania u pacjentów ze schorzeniami układu moczowo-płciowego, w tym zasadami żywienia klinicznego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 9 h
- udział w ćwiczeniach –10 h
RAZEM: 0,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h
- e-learning – 6 h
RAZEM: 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia – 15 h
- przygotowywanie prezentacji – 5 h
= 0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wskazuje składniki pokarmowe nie tolerowane w danych jednostkach chorobowych K_W07
W2: Opisuje zmiany organiczne, czynnościowe i metaboliczne zachodzące w organizmie pod
wpływem choroby i towarzyszących jej zaburzeń odżywiania K_W08
W3: Omawia zasady postępowania dietetycznego w danych chorobach w zależności od stopnia ich zaawansowania K_W22
W4: Wymienia wskazania do wspomagania i/lub leczenia żywieniowego z wykorzystaniem odżywiania naturalnego lub dostępnych w Polsce diet przemysłowych o składzie
dostosowanym do zaburzeń metabolicznych wywołanych chorobą K_W23
W5: Omawia wybrane zagadnienia z zakresu medycyny klinicznej K_W24
W6: Opisuje znaczenie promocji zdrowia, właściwego odżywiania i zdrowego stylu życia w profilaktyce chorób społecznych i dietozależnych K_W29
W7: Analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe K_W34
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Udziela porady w zakresie trybu życia, diety i aktywności fizycznej; formułuje opinie dotyczące pacjentów, konsumentów, grup społecznych oraz taktownie i skutecznie sugeruje pacjentowi potrzebę konsultacji medycznej K_U02
U2: Udziela porady dietetycznej w ramach zespołu terapeutycznego K_U04
U3: Współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem. Planuje i organizuje pracę własną i w zespole K_U05
U4: Planuje i wdraża żywienie dostosowane do zaburzeń metabolicznych wywołanych urazem lub chorobą K_U07
U5: Wykazuje rolę dietetyka w monitorowaniu odżywiania się chorych w szpitalu K_U11
U6: Planuje i wdraża odpowiednie postępowanie żywieniowe w chorobach inwazyjnych i nieinwazyjnych K_U18
U7: Planuje i wdraża odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania chorobom dietozależnym K_U19
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przestrzega zasad etyki zawodowej K_K02
K2: Stawia dobro pacjenta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec pacjenta (klienta) i grup społecznych K_K03
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach
Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach.
Zaliczenia pisemne – K_W07, K_W08, K_W22, K_W23, K_W24, K_W29, K_W34, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, K_U11, K_U18, K_U19
Przedłużona obserwacja - K_K02, K_K03
Praktyki zawodowe
Literatura
”Urologia. Ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów”. Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: