Grupa przedmiotów kształcenia specjalnościowego - Żywienie kliniczne: Choroby wewnętrzne
1800-D3-Gzkchw-S1d
W trakcie realizacji wykładów student zostanie zapoznany z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu dziedziny nauk wewnętrznych. Pozna role diety, metody profilaktyki i leczenia wybranych jednostek chorobowych. Zostaną omówione podstawowe zasady związane z żywieniem człowiek chorego. Student pozna konsekwencje otyłości oraz niedożywienia, metody ich diagnostyki, profilaktyki oraz leczenia.
W ramach ćwiczeń student zapozna się z dietoterapią wybranych chorób omówionych w trakcie wykładów, przeprowadzi wywiad kliniczny i żywieniowy, dokona oceny antropometrycznej chorego oraz zaproponuję metodę żywienia pacjenta w wybranych jednostkach chorobowych, z uwzględnieniem środków specjalnego przeznaczenia medycznego oraz przeprowadzi edukację pacjenta i/ lub jego rodziny.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udział nauczycieli akademickich wynosi:
-udział w wykładach: 10 godzin
-udział w ćwiczeniach: 15 godzin
-zajęcia praktyczne: 5 godzin
-konsultacje: 10 godzin
-przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 43 godziny, co odpowiada 1,72 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w wykładach: 10 godzin
-udział w ćwiczeniach: 15 godzin
-zajęcia praktyczne: 5 godzin
-samokształcenie: 10 godzin (w tym czytanie wskazanej literatury 2 godziny, napisanie raportów 5 godzin, przygotowanie do zaliczenia: 3 godziny)
-konsultacje: 1 godzina
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 +3 = 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,8 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
-konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny
-udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 3 godziny
-przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny
-przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 3 godziny
-napisanie raportów z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 3 = 4 godziny (0,16 punktów ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 4 godzinom, co odpowiada 0,16 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
-udział w ćwiczeniach: 15 godzin
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i rozumie budowę i funkcję organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego, jego budowy i funkcji oraz procesów trawienia i wchłaniania (K_W01)
W2: zna i rozumie zmiany organiczne, czynnościowe i metaboliczne zachodzące w organizmie pod wpływem choroby (K_W08)
W3: wyjaśnia metody rozpoznawania osób z nieprawidłową masą ciała (niedożywienie oraz nadwaga i otyłość) (K_W18)
W4: zna i rozumie wybrane zagadnienia z medycyny klinicznej (K_W24)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić ocenę stanu odżywienia w oparciu o badania przesiewowe i pogłębioną ocenę stanu odżywienia (K_U01)
U2: potrafi przeprowadzić wywiad żywieniowy w oparciu o odpowiednie kwestionariusze (K_U01)
U3: potrafi udzielić porady w zakresie diety i aktywności fizycznej (K_U02)
U4: potrafi przeprowadzić edukację żywieniową dla osób zdrowych i chorych oraz ich rodzin (K_U03)
U5: potrafi współpracować z zespołem wielodyscyplinarnym w celu zapewnienia ciągłości opieki nad chorym (K_U05)
U6: potrafi przygotować materiały edukacyjne dla pacjenta (K_U06)
U7: potrafi rozpoznać rodzaj niedożywienia i planuje odpowiednie postępowanie (K_U08)
U8: potrafi obliczyć zapotrzebowanie na energię i makro- i mikroskładniki odżywcze (K_U13)
U9: potrafi zaplanować prawidłowe żywienie dostosowane do potrzeb i stanu klinicznego pacjenta (K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania jego godności i autonomii(K_K03)
K2: jest gotów do przestrzegania praw pacjenta (K_K04)
K3: jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki (K_K03)
K4: jest gotów zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K01)
Metody dydaktyczne
Wykłady: nauczanie wspomagane komputerem: wykład konwersatoryjny, pokaz, prezentacja
Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, ćwiczenia kliniczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opowiadanie
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- obserwacji
Wymagania wstępne
Student/ka powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii, dietetyki i chorób wewnętrznych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena –W1-W4; U1-U9; K1-K4
Wykłady:
Aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – W1-W4; U6, U8, U9; K1-K4;
Wykłady i ćwiczenia:
Kolokwium zaliczeniowe (0-30 pkt; >60%); W1-W4; U1-U9
Przedmiot kończy się egzaminem (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W4; U1-U9 3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury
Punktacja
Ocena
< 19 ndst
19-21 dst
22-24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011
2. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011
3. Inetrna Szczeklika 2023/ Piotr Gajewski. Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 2023
Literatura uzupełniająca
1. Praktyczny podręcznik dietetyki; Jarosz M., Instytut Żywności i Żywienia, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: