Promocja zdrowia: Edukacja żywieniowa 1800-D3-EDZ-N1d
Wykłady
1. Upowszechnianie zasad o żywieniu oraz propagowanie zasad racjonalnego odżywania w społeczeństwie.
2. Wiarygodność i efektywność upowszechniania wiedzy żywieniowej.
3. Diety alternatywne w świetle nauki o żywieniu i edukacji żywieniowej pacjenta.
4. Edukacja żywieniowa w szkole.
5. Metody edukacji żywieniowej wśród pacjentów i ich rodzin.
Ćwiczenia
1. Temat ćwiczeń: Przygotowanie programu edukacyjnego dla wybranej grupy społecznej (kobiety w ciąży, matki karmiące, dzieci, osoby starsze, osoby cierpiące na wybrane schorzenia dieto zależne).
2. Temat ćwiczeń: Prezentacja programu edukacyjnego i jego założeń, przedstawienie wybranej metody edukacyjnej dla w/w grupy społecznej - prezentacja Power Point
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przygotowywanie referatów, pisemne zaliczenie z treści wykładowych i ćwiczeniowych - test, dyskusja (systematyczna ocena aktywności studenta podczas każdych zajęć)
Literatura
Literatura podstawowa :
1. Gawecki J. (red.) 2016. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa.
2. Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.) 2016. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. PWN, Warszawa.
3. Woynarowska B. (red.) 2011. Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
4. Jeżewska-Zychowicz M. 1996. Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej. Wyd. SGGW, Warszawa.
5. Turlejska H., Pelzner U., Szponar L., Konecka-Matyjek E. 2004. Zasady racjonalnego żywienia – zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego. Wyd. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk.
1. Literatura uzupełniająca:
1. Gawęcki J., Roszkowski W. 2012. Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. PWN, Warszawa
2. Dzieniszewski J., Szponar L., Szczygieł B., Socha J. (red.) 2001. Podstawy naukowe żywienia w szpitalach. Wyd. IŻŻ, Warszawa.
3. Rodgers A.B. (edit.) 2015. Scientific report of the 2015 Dietary Guidelines Advisory Committee. Department of Health and Human Services, Department of Agriculture, USA
4. Posłuszna M. Edukacja zdrowotna we współczesnej szkole — program prozdrowotny. Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (2): 226–231
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: