Grupa przedmiotów kształcenia specjalnościowego - Żywienie kliniczne: Choroby neurologiczne
1800-D3-Chne-S1
Przedmiot Żywienie kliniczne – choroby neurologiczne koncentruje się na zagadnieniach związanych z najczęstszymi chorobami neurologicznymi
- udar mózgu,
- SM
- choroba Parkinsona
- Padaczka
- Bóle głowy
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada 2 punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wykazuje znajomość problemów funkcjonalnych i metabolicznych u pacjentów neurologicznych i towarzyszących im zaburzeń odżywiania
W2: opisuje etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie jednostek chorobowych i zasady prowadzenia żywienia klinicznego u pacjentów w chorobach neurologicznych
W3: wykazuje znajomość i potrafi zdefiniować oraz rozpoznać problemy żywieniowe pacjenta oraz uwzględnić je w planowaniu odpowiedniego postępowania dietetycznego
W4: wykazuje znajomość badań diagnostycznych rekomendowanych w pracy dietetyka
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: umiejętność gromadzenia informacji, formułowania diagnozy terapeutycznej, ustalania celów i plan żywienia oraz dokonywania ewaluacji procesu żywienia.
U2: umiejętność przygotowania i prowadzenia indywidualnie dobranego planu żywienia do przypadku chorobowego
U3: umiejętność prowadzenia poradnictwa w zakresie dietetyki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia
U4: umiejętność opracowania i korzystania z dokumentacji medycznej w zakresie niezbędnym w pracy dietetyka
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną.
K2: przestrzegania praw pacjenta.
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem.
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe.
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
- wykład konwersatoryjny
- pokaz
- dyskusja
- film
-ćwiczenia w grupach
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Żywienie kliniczne – choroby neurologiczne posiada wiedzę z zakresu anatomii układu nerwowego oraz zagadnień klinicznych chorób neurologicznych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie / test w formie tradycyjnej – zliczenie na ocenę, obejmuje tematykę wykładów.
Test pisemny jednokrotnego wyboru(30 pytań, czas trwania 30 minut).
Za określona liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94-100%prawidłowych odpowiedzi
4+ - gdy uzyska 84-93% prawidłowych odpowiedzi
4 – gdy uzyska 76-83% prawidłowych odpowiedzi
3+ - gdy uzyska 68-75% prawidłowych odpowiedzi
3 – gdy uzyska 60-67% prawidłowych odpowiedzi
Wykłady:
- zaliczenie efektów uczenia się obejmująca tematykę wykładów
- obecność na wykładach
Ćwiczenia:
- zaliczenie efektów obejmujących tematykę zajęć praktycznych
- obecność, aktywność na zajęciach, pozytywna postawa
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Prusiński A., Neurologia praktyczna PZWL, w-wa 2007
2. Fuller G. Badania neurologiczne . To proste. Wyd. Med. Urbam&Partnmer 2009
3. Henry GL, LittleN, i in. Stany naglące w neurologii – od objawów do rozpoznania, PZWL, 2007
Literatura uzupełniająca:
1. Hauser S.T. Harrison – Neurologia w medycynie klinicznej, Tom1 wyd. Czelej, Lublin 2008
2. Standardy żywienia pozajelitowego i dojelitowego. Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego i Dojelitowego. PZWL, Warszawa 2005
3. Włodarek D. Znaczenie żywienia w Chorobie Parkinsona i Alzheimera. Medycyna po Dyplomie 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: