Przedmioty kształcenia ogólnego: Biostatystyka i metodologia poznania naukowego, w tym: Biostatystyka
1800-D3-Biost-N1d
Tematyka wykładów:
1. Podstawowe pojęcia statystyczne: zbiorowość statystyczna,
jednostka statystyczna, zmienne statystyczne skokowe i ciągłe.
2. Wskaźniki położenia, rozproszenia i asymetrii.
3. Regresja liniowa. Współczynnik korelacji.
4. Testowanie hipotez.
5. Testy parametryczne i nieparametryczne.
Tematyka ćwiczeń:
1. Rachunek prawdopodobieństwa i rozkłady zmiennych.
2. Hipotezy statystyczne. Testowanie hipotez.
3. Zastosowanie testów istotności dla pojedynczej próby i
porównywania dwóch prób.
4. Metody badania zależności statystycznych między zmiennymi.
5. Zastosowanie metod nieparametrycznych.
6. Wprowadzenie do programu Statistica.
7. Metody wykorzystywane w badaniach populacyjnych i
diagnostycznych.
8. Transformacja danych – sposoby „normalizacji” rozkładu.
9. Mierniki w epidemiologii.
10. Podstawowe zasady planowania eksperymentu naukowego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich
wynosi:
udział w wykładach: 4 godzin
udział w ćwiczeniach: 10 godzin
udział w seminariach: nie dotyczy
udział w konsultacjach: 1 godzina
egzamin teoretyczny: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
16 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 4 godzin
udział w ćwiczeniach: 10 godzin
udział w seminariach: nie dotyczy
udział w konsultacjach: 1 godzina
przygotowanie do ćwiczeń: 4 godziny
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 9+ 1 = 10
godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją
przedmiotu wynosi 29 godzin, co odpowiada 1 punktowi
ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi
– nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 9+1 = 10
godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z
przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania
wynosi 11 godzin co odpowiada 0,44 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
udział w ćwiczeniach: 10godzin
przygotowanie do ćwiczeń (w zakresie
praktycznym): 4 godzin
udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1
godzina
Łączny nakład pracy studenta o charakterze
praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada
1punktowi ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu
kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz
ćwiczeń
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces
samokształcenia:
przygotowanie do ćwiczeń: 4 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania
kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz
ćwiczeń wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,16
punktowi ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W.1 - K_W05- zna podstawowe zasady doboru metod
statystycznych w opracowaniach wyników badań biomedycznych
W2 - K_W05 zna podstawowe zasady planowania eksperymentu
naukowego
W3 – K_W05 zna zasady stosowania w naukach medycznych
testów parametrycznych i nieparametrycznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - K_U28 posiada umiejętność analizy danych z
wykorzystaniem pakietów statystycznych w zakresie prostych
analiz
U2 – K_U28 analizuje i interpretuje dane epidemiologiczne oraz
formułuje wnioski na podstawie raportów epidemiologicznych
U3 – K_U11 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację raportów, danych statystycznych, artykułów z
zakresu radiologii
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 – K_K08rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu
informacji o osiągnięciach naukowych związanych z daną
dziedziną wiedzy
Metody dydaktyczne
Wykład:
wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją
multimedialną
wykład problemowy
wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
metoda klasyczna problemowa
dyskusja
opracowanie
Seminaria:
nie dotyczy
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest
posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu
matematyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Treści wykładów weryfikowane są zaliczeniem
końcowym teoretycznym, złożonym z 6 pytań otwartych.
Za każdą odpowiedź student uzyskuje punkty w skali 1-3.
Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 11
punktów (60%) punktów. Podczas egzaminu oceniane są
następujące efekty: W1, W2, W3.
Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według
następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Egzamin końcowy teoretyczny: ≥ 60% (W1, W2, W3)
Laboratorium oceniane jest na podstawie wykonanych
ćwiczeń laboratoryjnych. Raporty ocenione ≥ 60%, (U1,
U2) uzyskują zaliczenie bez oceny.
Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% lub 1-3
punkty; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (K1, K2, K3)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Biostatystyka - wykorzystanie metod statystycznych w pracy
badawczej w naukach biomedycznych (z CD) Watała C.,Alfamedica press, 2012
2. Biostatystyka. Red. A. Stanisz, wyd. UJ, 2005
3. Nie samą biostatystyką...Moczko J.A., Bręborowicz G.H.
Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN w Poznaniu, 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Zastosowanie statystyki i data mining w badaniach naukowych.
StatSoft, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: