Organizacja żywienia zbiorowego i bezpieczeństwo: Zasady żywienia zbiorowego 1800-D2-Zaszb-S1
Zajęcia są prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń.
Na wykładach omawiane są zasady żywienia różnych grup populacyjnych, biorąc pod uwagę różne wymagania fizjologiczne i i ich zapotrzebowanie oraz szczególne trudności. Szczególny nacisk położony jest na realizację żywienia w zakładach żywienia zbiorowego, gdzie żywienie może być całodzienne lub częściowe.
Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętność wyliczania zapotrzebowanie energetycznego i na składniki pokarmowe w grupach niejednorodnych, przy żywieniu całodziennym i częściowym. Studenci kształcą umiejętność układania urozmaiconych jadłospisów okresowych zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami.
Wykład:
1. Zasady żywienia zbiorowego. Fizjologiczne podstawy żywienia. Podział ludności na grupy. Zasady racjonalnego odżywiania. Zasady planowania jadłospisów w żywieniu zbiorowym.
2. Normy żywienia i modelowe racje pokarmowe. Terminy i podstawowe pojęcia. Rodzaje norm żywienia i modelowych racji pokarmowych. Zastosowanie norm żywienia i modelowych racji pokarmowych w praktyce.
3. Żywienie kobiet w ciąży i karmiących. Zalecenia żywieniowe ogólne i szczegółowe dla kobiet w ciąży i karmiących.
4. Żywienie noworodków i niemowląt. Karmienie naturalne. Żywienie sztuczne i mieszane niemowląt.
5. Żywienie dzieci i młodzieży. cele żywienia dzieci i młodzieży. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze i energię. Grupy produktów. Najczęstsze problemy.. Zasady układania jadłospisów dla dzieci i młodzieży.
6. Żywienie populacji osób dorosłych. Wartość energetyczna całodziennego pożywienia. Grupy produktów. Piramida Zdrowego Żywienia. Zasady zdrowego żywienia.
7. Żywienie populacji osób w starszym wieku. Starzenie się jako problem społeczny. Zmiany zachodzące z wiekiem w organizmie i ich konsekwencje. Zalecenia ogólne. Zalecenia szczegółowe odnośnie do żywienia i trybu życia. Zapotrzebowanie na składniki mineralne. Zapotrzebowanie na wodę.
Ćwiczenia
1. Zasady układania jadłospisów. Normy żywienia i modelowe racje pokarmowe.
Zapoznanie z zasadami planowania żywienia i układania jadłospisów oraz ich oceny. Zapoznanie z rodzajami norm żywienia i modelowymi racjami pokarmowymi, ich zastosowaniem w żywieniu zbiorowym. Do wykonania: Praktyczne opanowanie umiejętności układania prawidłowego jadłospisu okresowego dla określonej grupy populacyjnej tj. posiłków i potraw, bez tzw. gramówki.. Opracowanie średnioważonej normy żywienia ustalonej na poziomie średniego zapotrzebowania grupy oraz modelowej racji pokarmowej dla niejednorodnej grupy ludności.
2. Żywienie zbiorowe ludności.
Praktyczne opanowanie umiejętności układania prawidłowego jadłospisu dekadowego dla osób dorosłych/starszych. Do wykonania: Opracowanie jadłospisu w postaci gramówki i skorygowanie jego zgodności z modelowymi racjami pokarmowymi.
3. Żywienie zbiorowe dzieci i młodzieży.
Zapoznanie z zasadami żywienia dzieci oraz opanowanie umiejętności planowania jadłospisów w żywieniu całodziennym: w internatach/ domu dziecka lub żywienia o ograniczonej ilości posiłków: stołówka szkolna, żłobek/przedszkole. Do wykonania: Opracowanie jadłospisu, obliczenie jego wartości odżywczej, a następnie skorygowanie jego zgodności z normami żywienia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Przedmiot kończy się egzaminem
Ćwiczenia: przygotowywanie sprawozdań, pisemne zaliczenia z poszczególnych partii materiału, dyskusja (systematyczna ocena aktywności studenta podczas każdych zajęć)
Egzamin: pisemny obejmujący treści wykładowe, ćwiczeniowe (ostateczna ocena = 60% z oceny merytorycznej (egzamin pisemny) + 25% z oceny umiejętności
praktycznych (sprawozdania) + 15% z oceny kompetencji (systematyczność, udział w dyskusji)
< 60% - niedostateczny
60-69% - dostateczny
70-79% - dostateczny plus
80-89% - dobry
90-94% - dobry plus
95-100% - bardzo dobry
Warunki odrobienia zajęć opuszczonych z z usprawiedliwionych przyczyn lub niezaliczonych: odrobienie zajęć z inna grupą lub praca pisemna zaliczeniowa
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Ciborowska H., Rudnicka A., 2021, Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. PZWL str. 198-230, 633-677.
2. Grzymisławski M., Moszak M., (red.) 2022. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. PWN, Warszawa, str. 1-30, 61-89, 505-547
3. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020.
4. Turlejska H., Pelzner U., Szponar L., Konecka-Matyjek E. 2004. Zasady racjonalnego żywienia – zalecane racje pokarmowe dla wybranych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego. Wyd. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk.
Literatura uzupełniająca
1. Jarosz M. i wsp. 2008. Żywienie osób w wieku starszym. Seria: Instytut Żywności i Żywienia zaleca. Wyd. PZWL, W-wa.
2. Kunachowicz H., Nadolna I, Przygoda B., Iwanow K. 2017. Tabele składu i wartości odżywczej żywności. PZWL, Warszawa.
3. Molka J. , Łyszczarz M., Winczewska B., Alergie pokarmowe i zasady żywienia dzieci w przedszkolu - aspekty prawne i praktyczne, Wyd. Wiedza i Praktyka, 2020.
4. Wolnicka K., Tomaszewska A. Obiady szkolne. 60 pozycji zbilansowanych obiadów dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, NIZP-PZH 2020
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa : Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa : Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: