Zdrowie publiczne: Edukacja i poradnictwo żywieniowe
1800-D2-ZPE-S2
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i seminariów.
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z wyzwaniami edukacji żywieniowej w kontekście wzmacniania motywacji do zmiany zachowania i podjęcia działania przez pacjenta oraz zasadami prowadzenia poradnictwa indywidualnego.
Podczas seminariów student planuje zajęcia edukacyjne dla poszczególnych odbiorców na podstawie wybranych modeli i teorii edukacji żywieniowej.
Wykłady
• Potrzeba, cele, wyzwania edukacji żywieniowej
• Determinanty wyborów żywieniowych i zmian sposobu żywienia
• Elementy sukcesu edukacji żywieniowej
• Wzmacnianie upodmiotowienia i motywacji do zmiany zachowania i podjęcia działania
• Ułatwienie zmiany zachowania i podjęcia działania
• Skuteczna realizacja edukacji żywieniowej w grupach
• Zasady prowadzenia poradnictwa indywidualnego
Ćwiczenia
• Edukacja żywieniowa z zastosowaniem modelu zachowań zdrowotnych – studium przypadku
• Edukacja żywieniowa z zastosowaniem teorii planowanego zachowania/uzasadnionego działania – studium przypadku
• Edukacja żywieniowa z zastosowaniem teorii społeczno - poznawczej – studium przypadku
• Planowanie interwencji dla poszczególnych grup odbiorców na podstawie wybranych modeli i teorii edukacji żywieniowej
W cyklu 2022/23:
Wykłady (wszystkie tematy realizowane zdalnie – czas 1 wykładu – 3h15)
• Potrzeba, cele, wyzwania edukacji żywieniowej • Determinanty wyborów żywieniowych i zmian sposobu żywienia • Elementy sukcesu edukacji żywieniowej • Wzmacnianie upodmiotowienia i motywacji do zmiany zachowania i podjęcia działania • Ułatwienie zmiany zachowania i podjęcia działania • Skuteczna realizacja edukacji żywieniowej w grupach • Zasady prowadzenia poradnictwa indywidualnego
Seminaria (wszystkie tematy realizowane stacjonarnie – czas 1 seminarium – 3h) • Edukacja żywieniowa z zastosowaniem modelu zachowań zdrowotnych – studium przypadku • Edukacja żywieniowa z zastosowaniem teorii planowanego zachowania/uzasadnionego działania – studium przypadku • Edukacja żywieniowa z zastosowaniem teorii społeczno - poznawczej – studium przypadku • Planowanie interwencji dla poszczególnych grup odbiorców na podstawie wybranych modeli i teorii edukacji żywieniowej
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach: 25 godz.
- udział w seminariach: 15 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godz., co odpowiada 1,6
punktowi ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć - 5 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia - 5 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS.
Łączny nakład pracy: 50 godz. = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W 1: Ma pogłębioną wiedzę z zakresu demografii, epidemiologii żywieniowej oraz czynników ryzyka chorób żywieniowozależnych. K_W02
W 2: Zna zasady dietetyki i promocji zdrowia opartej na faktach. K_W10
W 3: Potrafi zdefiniować problemy żywieniowe pacjenta. K_W16
W 4: Zna założenia i zadania zdrowia publicznego. K_W23
Efekty uczenia się - umiejętności
U 1: Potrafi zaplanować i poprowadzić edukację żywieniową indywidualna i grupową, demonstrując postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną. K_U01
U 2: Posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji. K_U02
U 3: Potrafi prezentować i wyjaśniać problem z zakresu ochrony zdrowia w sposób dostosowany do przygotowania osób oraz grup docelowych. K_U03
U 4: Potrafi opracować jasne i zrozumiałe materiały edukacyjne dla pacjenta oraz instrukcje dla personelu realizującego opiekę żywieniową. Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów medycznych i pracownikami administracji ochrony zdrowia w celu prowadzenia edukacji żywieniowej i profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych w społeczności lokalnej. K_U04
U 5: Potrafi przeprowadzić wywiad żywieniowy i ocenić sposób żywienia osoby badanej w oparciu o odpowiednie kwestionariusze. K_U05
U 6: Potrafi prowadzić poradnictwo żywieniowe oraz zaplanować i prowadzić opiekę żywieniową nad pacjentami w szpitalu i zapobiegać niedożywieniu szpitalnemu. K_U06
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K 1: Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty. K_K01
K 2: Przestrzega zasad etyki i tajemnicy zawodowej oraz praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego. K_K02
Metody dydaktyczne
Wykłady: informacyjny z prezentacją multimedialną
Seminarium: opracowania, dyskusja
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Edukacja i poradnictwo żywieniowe powinien posiadać wiedzę z zakresu przedmiotu Edukacja żywieniowa, zgodnie z programem studiów I stopnia.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Seminaria:
ocena ciągła, uwzględniająca bieżące przygotowanie studenta do zajęć, aktywności oraz przygotowanie ustnego wystąpienia - W1, W2,
W3, W4, U1, U2, U3, K1, K2
Test pisemny: W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3
Warunki zaliczenia: wykłady, seminarium obecność obowiązkowa,
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test końcowy obejmujący zagadnienia z wykładu i seminarium). Ocenę z przedmiotu student
uzyskuje na podstawie wyniku testu zaliczeniowego. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Literatura uzupełniająca:
I.R. Contento, (red. nauk. Wojnarowska B.,
i wsp.), Edukacja żywieniowa, Warszawa, 2018.
W cyklu 2022/23:
Literatura uzupełniająca: I.R. Contento, (red. nauk. Wojnarowska B., i wsp.), Edukacja żywieniowa, Warszawa, 2018.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: