Wiedza o żywności: Zioła i przyprawy w dietetyce
1800-D2-WZ/Z-S2
Zajęcia są prowadzone wyłącznie w formie wykładu.
Wykłady z przedmiotu Zioła i przyprawy w dietetyce mają za zadanie zapoznać studenta z przedmiotem jako nauką o charakterze teoretycznym i praktycznym. Mają na celu przybliżenie podstawowych informacji na temat wybranych ziół i przypraw, zawartości w nich fitozwiązków, zastosowania w żywieniu człowieka oraz wskazania potencjalnego ich zastosowania dietoterapii różnych chorób.
W cyklu 2023/24:
Przedmiot Zioła i przyprawy w dietetyce dotyczy zasad profilaktycznej działalności Dietetyka. Ma na celu: kształtowanie umiejętności w zakresie stosowania ziół i przypraw w profilaktyce chorób dietozależnych oraz umiejętności interpretacji wyników badań naukowych w tym zakresie w celu zapobiegania szerzeniu się chorób chorób cywilizacyjnych.
|
W cyklu 2024/25:
Zajęcia są prowadzone wyłącznie w formie wykładu. Wykłady z przedmiotu Zioła i przyprawy w dietetyce mają za zadanie zapoznać studenta z przedmiotem jako nauką o charakterze teoretycznym i praktycznym. Mają na celu przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu zastosowania ziół i przypraw w dietoterapii. Student zapoznaje się z podstawowymi informacjami na temat badań naukowych w zakresie wykorzystywania ziół w profilaktyce chorób.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich
wynosi:
− udział w wykładach: 12 godzin
− udział w konsultacjach: 1 godzina
− zaliczenie: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
14 godzin, co odpowiada 0,50 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach: 12 godzin
− udział w konsultacjach: 1 godzina
− przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 1 = 11
godzin
− samokształcenie: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją
przedmiotu wynosi 27 godziny, co odpowiada punktowi
1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi– nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
− przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10+1 = 11
godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z
przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania
wynosi 13 godzin co odpowiada 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
− udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1
godzina
− samokształcenie 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze
praktycznym wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,08
punktowi ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu
kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz
ćwiczeń
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces
samokształcenia:
− przygotowanie do seminariów: 1 godzina
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania
kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz
ćwiczeń wynosi 1 godzina, co odpowiada 0,03
punktowi ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
− nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna metody analizy jakości poszczególnych grup produktów spożywczych i rozumie ich znaczenie (K_W07).
W2: Zna zasady dietetyki i promocji zdrowia opartej na faktach (K_W10).
W3: Wykorzystuje w praktyce wiarygodne informacje medyczne (K_W11).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: W pracy zawodowej wykorzystuje wiedzę z dziedziny towaroznawstwa, jakości i bezpieczeństwa żywności (K-U15).
U2: Wykorzystuje wiedzę o żywności funkcjonalnej ... (K_U19).
U3: Posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania oraz prezentowania w formie ustnej wyników własnych działań i przemyśleń (K_U26).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość ograniczeń swojej wiedzy i umiejętności. Wie, kiedy skorzystać z porady innego specjalisty (K_K01.)
Metody dydaktyczne
Wykład:
− wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu towaroznawstwa, technologii gastronomicznej, ogólnej technologii żywności, diet alternatywnych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testu obejmujące materiał wykładowy lub opracowanie artykułu naukowego w zakresie wykorzystania ziół lub przypraw w dietoterapii lub profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Student uzyskuje oceny w skali 2.0-5.0. Do uzyskania pozytywnej oceny
konieczne jest zdobycie 60% punktów.
Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według
następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Sedlak-Kaczmarczyk I., Ciołkowski A. Zioła w medycynie, PZWL, 2019
2. Rosalee de la Foret, Alchemia ziół i przypraw. Vital 2018.
3. Fijałek M., Zioła na odporność. Esprit 2016.
4. Zioła dla zdrowia i urody. Olesiejuk Sp. z o.o. 2016.
5. Easley T., Horn S., Zioła, które leczą: nowoczesna roślinna apteka w twoim domu. Białystok, Wydawnictwo Kobiece, 2019.
6. Kowal-Gierczak B. Fitoterapia i leki roślinne, PZWL, 2021
Literatura uzupełniająca:
1. Czapski J., Górecka D. Żywność prozdrowotna. Poznań 2014.
2. Rychlik E., Stoś K., Woźniak A., Mojska H. Normy żywienia dla populacji Polski – 2024 r.. NIZP-PZH, Warszawa 2024.
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1. Sedlak-Kaczmarczyk I., Ciołkowski A. Zioła w medycynie, PZWL, 2020 2. Thomas Easley, Steven Horn Zioła, które leczą: nowoczesna roślinna apteka w twoim domu. Białystok: Wydawnictwo Kobiece, 2019. 3. Kowal-Gierczak B. Fitoterapia i leki roślinne, PZWL, 2021 Literatura uzupełniająca: 1. Klaine-Gunk B. Łagodny suplement na okres przekwitania, PZWL 2010 2. Sedlak-Kaczmarczyk I., Ciołkowski A. Zioła w medycynie. Choroby układu krążenia, PZWL, 2019 3. Jarosz M (red.). Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. Sedlak-Kaczmarczyk I., Ciołkowski A. Zioła w medycynie, PZWL, 2019 2. Rosalee de la Foret, Alchemia ziół i przypraw. Vital 2018. 3. Fijałek M., Zioła na odporność. Esprit 2016. 4. Zioła dla zdrowia i urody. Olesiejuk Sp. z o.o. 2016. 5. Easley T., Horn S., Zioła, które leczą: nowoczesna roślinna apteka w twoim domu. Białystok, Wydawnictwo Kobiece, 2019. 6. Kowal-Gierczak B. Fitoterapia i leki roślinne, PZWL, 2021
Literatura uzupełniająca: 1. Czapski J., Górecka D. Żywność prozdrowotna. Poznań 2014. 2. Rychlik E., Stoś K., Woźniak A., Mojska H. Normy żywienia dla populacji Polski – 2024 r.. NIZP-PZH, Warszawa 2024..
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: