Nauki kliniczne: Psychologia kliniczna i zaburzenia łaknienia
1800-D2-NKPK-S2
Na zajęciach przedstawiane są klasyfikacja i kryteria diagnostyczne, rozpowszechnienie i sposoby rozumienia zaburzeń odżywiania (jadłowstręt psychiczny, bulimia, ortoreksja, pica, BED i inne). Omawiane są uwarunkowania psychologiczne i społeczne zaburzeń, wraz z metodami ich leczenia. Zwraca się uwagę na interdyscyplinarność procesu leczenia, obejmującą pomoc psychologiczną, wsparcie dietetyczne oraz czasem leczenie farmakologiczne.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 20 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 23 godz., co odpowiada 1,15 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godz.
- udział w seminariach: 5 godz.
- konsultacje: 1 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 1 = 6 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,6 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu psychologii klinicznej i zaburzeń łaknienia): 10 godz.
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu psychologii klinicznej i zaburzeń łaknienia): 2 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychologii klinicznej i zaburzeń łaknienia): 3 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu psychologii klinicznej i zaburzeń łaknienia: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 26 godzin, co odpowiada 1,3 punktowi ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 8 + 1 = 9 godzin (0,45 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W12 zna podstawy psychologii klinicznej i uwzględnia je w codziennej pracy zawodowej w rozwiązywaniu złożonych problemów zdrowotnych, socjalnych i rodzinnych
K_W16 potrafi zdefiniować problemy żywieniowe pacjenta
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 potrafi zaplanować i poprowadzić edukację żywieniową indywidualna i grupową, demonstrując postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną
K_U02 posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K01 jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty
K_K02 przestrzega zasad etyki i tajemnicy zawodowej oraz praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego
Metody dydaktyczne
- wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
- referat z analizą artykułu naukowego
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student zna podstawy psychologii, metod dialogu z pacjentem, zna w sposób podstawowy występujące zaburzenia łaknienia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę aktywnego udziału oraz przygotowania do
prowadzonych zajęć oraz opanowania materiału realizowanego w ramach wykładów i seminariów.
Sprawdzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta
podczas wykonywania zadań praktycznych.
Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. Zaliczenie odbywa się na podstawie testu obejmującego
treści ćwiczeniowe i wykładowe. Zaliczenie przedmiotu odbywa się od >60% poprawnych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Fairburn C. Terapia poznawczo behawioralna i zaburzenia odżywiania. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2013
2. Brytek-Matera A. Zaburzenia odżywiania. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2023
3. Brytek-Matera A., Czepczor K. Jedzenie pod wpływem emocji. Difin, Warszawa, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: