Nauki kliniczne: Psychodietetyka
1800-D2-NKP-S2
Student w stopniu zaawansowanym zapoznaje się z zasadami prowadzenia poradnictwa żywieniowego w oparciu o zagadnienia związane z psychodietetyką. Proces nauczania obejmuje treści związane z nawykami żywieniowymi, sposobami ich zmiany w oparciu o modele teoretyczne, poradnictwo dietetyczne i dialog stosowany w pracy z pacjentem, wpływ emocji na wybory żywieniowe, dialog motywacyjny w pracy psychodietetyka. Analizowane są artykuły naukowe z zakresu psychodietetyki.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 20 godz.
- konsultacje: 2 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 23 godz., co odpowiada 1,15 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godz.
- konsultacje: 1 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 1 = 6 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,35 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu psychodietetyki): 10 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychodietetyki): 3 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu psychodietetyki: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 19 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 5 + 1 = 6 godzin (0,3 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Stduent:
K_W16 potrafi zdefiniować problemy żywieniowe pacjenta
K_W11 wykorzystuje w praktyce wiarygodne informacje medyczne
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 potrafi zaplanować i poprowadzić edukację żywieniową indywidualna i grupową, demonstrując postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną
K_U02 posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K01 jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty
K_K02 przestrzega zasad etyki i tajemnicy zawodowej oraz praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego
Metody dydaktyczne
Wykłady: informacyjny z prezentacją multimedialną, analiza artykułów naukowych z zakresu psychodietetyki
Inne: konsultacje
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student zna podstawy psychodietetyki, zasad prawidłowego żywienia w oparciu o piramidę żywienia i modelowy talerz pokarmowy, oraz typowe nawyki żywieniowe. Zna i rozumie pojęcie pętli nawyku żywieniowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład: zaliczenie (z uwzględnieniem obecności na wykładach oraz zaliczenia kolokwium końcowego obejmującego materiał wykładowy), zaliczenie >60% poprawnych odpowiedzi
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Różycka J. Wybrane zagadnienia psychodietetyki. Narzędzie i metody pracy z osobami z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi.
Difin, Warszawa 2020.
2. Brytek-Matera A. Psychodietetyka. PZWL Wydawnictwo Lekarskie 2020.
3. Brytek-Matera A., Czepczor K. Jedzenie pod wpływem emocji. Difin, Warszawa, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: