Nauki kliniczne. Immunologia
1800-D2-NKI-S2
Choroby o podłożu immunologicznym mają złożony przebieg i etiologię. W trakcie zajęć omawiane są metody diagnostyczne i immunologiczne podstawy wielu schorzeń.
Tematy zajęć obejmują m. in. Takie zagadnienia jak: Budowa i funkcja układu odpornościowego, komórki układu odpornościowego, przeciwciała, cytokiny, układ dopełniacza, odporność, układ zgodności tkankowej, prezentacja antygenu, fagocytoza i rola komórk fagocytujących w czynności układu odpornosciowego. Ponadto omawiane są takie zgadanienia jak: Obrona przed czynnikami zakaźnymi (bakterie, wirusy, grzyby i pasożyty) i mechanizmy obrony patogenów przed układem immunologicznym. Niedobory odporności (pierwotne i wtórne) z elemantami diagnostyki tych zaburzeń. Reakcje nadwrażliwości i alergie z elementami diagnostyki tych zaburzeń. Tolerancja immunologiczna i choroby autoimmunologiczne z elementami diagnostyki tych zaburzeń. Choroby nowotworowe i transplantacje.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział ćwiczeniach : 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 26 godzin.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
-samokształcenie 5 godzin
- ćwiczenia 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 9+1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 wykazuje szczegółową znajomość zmian organicznych, czynnościowych i metabolicznych zachodzących w ustroju pod wpływem choroby i towarzyszących jej zaburzeń odżywiania
K_W03 zna immunologię kliniczną oraz wzajemne związki występujące pomiędzy stanem odżywienia i stanem odporności ustroju;
K_W04 posiada rozszerzoną wiedzę z fizjologii żywienia oraz biochemii klinicznej;
K_W12 zna podstawy psychologii klinicznej i uwzględnia je w codziennej pracy zawodowej
w rozwiązywaniu złożonych problemów zdrowotnych, socjalnych i rodzinnych ;
K_W16 potrafi zdefiniować problemy żywieniowe pacjenta;
K_W22 zna pojęcia z zakresu medycyny klinicznej i promocji zdrowia;
KW_30 wyjaśnia zasady nutrigenomiki i nutrigenetyki;
K_W9 wykazuje rozszerzoną znajomość zmian organicznych, czynnościowych i metabolicznych zachodzących w organizmie pod wpływem choroby oraz wysiłku fizycznego;
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02 posiada pogłębioną umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji;
K_U08 potrafi modyfikować plan opieki żywieniowej w zależności od potrzeb ;
K_U19 wykorzystuje wiedzę o żywność funkcjonalnej i żywność genetycznie modyfikowanej w edukacji i poradnictwie żywieniowym
K_U4 potrafi opracować jasne i zrozumiałe materiały edukacyjne dla pacjenta oraz instrukcje dla personelu realizującego opiekę żywieniową. Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów medycznych i pracownikami administracji ochrony zdrowia w celu prowadzenia edukacji żywieniowej i profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych w społeczności lokalnej ,
K_09 potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych i wykorzystać je w planowaniu i monitorowaniu postępowania żywieniowego,
K_U10 potrafi, w oparciu o badania przesiewowe rozpoznać niedożywienie, przeprowadzić pełną ocenę stanu odżywienia i określić rodzaj oraz stopień niedożywienia
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy skorzystać z porady innego specjalisty
K_K02 przestrzega zasad etyki i tajemnicy zawodowej oraz praw pacjenta, w tym prawa
do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, ćwiczenia problemowe
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu immunologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy. Udzielenie przez studenta 60% poprawnych odpowiedzi zalicza przedmiot
Praktyki zawodowe
Literatura
Szczeklik A., Gajewski P. (red): Choroby wewnętrzne - kompendium. Medycyna Praktyczna. Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: