Kształcenie specjalnościowe - dietetyka kliniczna. Żywienie w intensywnej terapii 1800-D2-KS/ZIT-S2
W trakcie realizacji wykładów (15h) studenci zostaną zapoznani
z wydatkiem energetycznym u krytycznie chorych, hiperalimentacją, ryzykiem niedożywienia oraz sposobem jego oceny i monitorowania. Zostanie również przedstawiony metabolizm białek, aminokwasów, węglowodanów oraz kwasów tłuszczowych u pacjentów krytycznie chorych. Podczas realizacji wykładów omówione zostaną niekorzystne skutki żywienia w ostrej chorobie krytycznej, szczególnie w aspekcie leczenia zespołu ponownego odżywienia (refeeding syndrome). Studenci dietetyki zostaną zapoznani z wpływem składników funkcjonalnych (glutaminy, kwasów omega-3, leucyny, cytruliny) na leczenie pacjentów ciężko chorych. W trakcie wykładów zostaną również omówione problemy żywienia podczas stosowania pozaustrojowych technik podtrzymania życia.
Podczas realizacji ćwiczeń (15h) studenci samodzielnie, pod kierunkiem dietetyka klinicznego, określą cele żywienia pacjenta chirurgicznego/po urazie, z rozwiniętą sepsą, niewydolnością nerek, z zespołem ostrej niewydolności oddechowej (ARDS), otyłością, ostrym zapaleniu trzustki, ranami. Na podstawie otrzymanych informacji o pacjencie opracują schemat postępowania żywieniowego (uwzględniając drogę podaży, ilość) wraz z doborem odpowiedniego preparatu/ preparatów.
W ramach samokształcenia (5h) student samodzielnie opracuje wybrane zalecenia ESPEN/ASPEN dotyczące żywienia pacjentów krytycznie chorych.
Tematy poruszane podczas wykładów:
1.Interwencja żywieniowa na oddziale intensywnej terapii – ocena stanu odżywienia
2.Zasady oceny zapotrzebowania energetycznego, białkowego tłuszczowego, węglowodanowego oraz na składniku funkcjonalne (glutamina, cytrulina, leucyna, kwasy omega-3), zagrożenia związane
z interwencją, powikłania, sposoby ich unikania; zespół ponownego odżywiania.
3.Żywienie dojelitowe i pozajelitowe w intensywnej terapii
4.Żywienie podczas stosowania pozaustrojowych technik podtrzymywania życia oraz w późniejszym okresie rehabilitacji
5.Praktyczne aspekty monitorowania efektów interwencji żywieniowej
u pacjenta leczonego na OIT i zasady modyfikacji żywienia w zależności od wystąpienia powikłań mechanicznych, metabolicznych i infekcyjnych
Tematy poruszane podczas ćwiczeń:
1.Rola dietetyka na oddziale intensywnej terapii. Wpływ leczenia żywieniowego na powrót do zdrowia po krytycznej chorobie
2.Żywienie pacjenta chirurgicznego/po urazie
3.Żywienie w sepsie
4.Wspomaganie żywieniowe w gojeniu ran u pacjentów na oddziale intensywnej terapii
5.Analiza preparatów stosowanych w żywieniu pacjentów krytycznie chorych
5.Analiza przypadków
Samokształcenie (5h)
1. Samodzielne opracowanie wybranych zaleceń ESPEN/ASPEN dotyczących żywienia klinicznego na oddziale intensywnej terapii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Każdy student jest na bieżąco oceniany w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych podczas wykładów, ćwiczeń oraz po złożeniu pracy będącej formą realizacji samokształcenia. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących zajęć oraz po ich zakończeniu. Student podchodzi do zaliczenia umiejętności praktycznych po zakończeniu ćwiczeń (check-lista). Jeżeli Plan studiów przewiduje dla przedmiotu realizację samokształcenia, student powinien przygotować pracę pisemną na temat zadany przez prowadzącego/ koordynatora przedmiotu. Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń, zaliczeniu samokształcenia) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone ustne zaliczenie oparte na analizie przypadków.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych Planem studiów (tzn. wykłady, seminaria, ćwiczenia, samokształcenie- jeśli dotyczy). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w „Rozkładzie zajęć” przygotowanym przez Dział Kształcenia. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej oceny dostatecznej z każdej formy zaliczenia przedmiotu (wykład, ćwiczenia, seminarium, samokształcenie) oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych podczas zaliczenia wszystkich form kształcenia przedmiotu.
Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Zaliczenie z oceną: W01- W08, U01 – U08, K01 – K06
Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć: W01- W08, U01 – U08, K01 – K06
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Kłęk S. (red.): Żywienie na oddziałach intensywnej terapii; Wydawnictwo Edra Urban & Partner; Wrocław, 2018
2.Singer P.: ESPEN guideline on clinical nutrition in the intensive care unit. Clinical Nutrition 38 (2019) 48-79
3.Kłęk S. (red.): Standardy żywienia pozajelitowego i żywienia dojelitowego; Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego
i Dojelitowego; Warszawa, 2019
4. Taylor B.E.: Guidelines for the Provision and Assessment of Nutrition Support Therapy in the Adult Critically Ill Patient: Society of Critical Care Medicine (SCCM) and American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (A.S.P.E.N.); Journal of Parenteral and Enteral Nutrition (JPEN), 2016: 40(2):159–211.
4.Zanten et al.: Nutrition therapy and critical illness:practical guidance for the ICU, post-ICU, and long-term convalescence phases; Critical Care (2019) 23:368
5.Grzymisławski M. (red.): Dietetyka kliniczna; Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019
6.Sobotka L. (red.): Podstawy żywienia klinicznego; Wydawnictwo Scientifica; Kraków, 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Chojnacki J. (red.) Dietetyka i żywienie kliniczne; Wydawnictwo Edra Urban & Partner; Wrocław, 2017
2.Spodarczyk M.; Praktyczne aspekty leczenia żywieniowego; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków, 2008
3.Pertkiewicz (red.) Standardy żywienia pozajelitowego i żywienia dojelitowego; Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego
i Dojelitowego, Kraków 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: