Kształcenie specjalnościowe - dietetyka kliniczna. Produkcja potraw i towaroznawstwo: projektowanie produktu spożywczego
1800-D2-KS/PPS-S2
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń.
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z kolejnymi etapami projektowania produktu spożywczego od powstania pomysłu do seryjnej produkcji biorąc pod uwagę różne aspekty takie jak jego skład, opakowanie Ćwiczenia mają na celu praktyczne zapoznanie etapami projektowania produktu spożywczego, od formowania pomysłu, po wybór najlepszego rozwiązania gwarantującego sukces. Student praktycznie uczestniczy w opracowaniu nowego, innowacyjnego produktu mając na uwadze jego jakość, skład i opakowanie, bezpieczeństwo zdrowotne i trwałość oraz aspekt ekonomiczny – opłacalność produkcji oraz oczekiwanie odbiorcy.
Wykłady:
Wprowadzenie do projektowania, cechy projektanta, jak się rodzą pomysły, koncepcje projektowania z przykładami, projektowanie zorientowane na potrzeby – kryteria, innowacje i przykłady, wymagania stawiane projektom/produktom, praca nad projektem – funkcjonalność, nowe materiały, wybory i dylematy projektanta, produkcja, analiza wartości, analiza porównawcza, analiza kosztów, marketing.
Zasady opracowywania nowych produktów spożywczych – czynniki wpływające na aktywność twórczą projektanta, cykl życia produktu, profesjonalne podejście do projektowania produktu spożywczego, strategie opracowywania i rozwoju nowych produktów (potrzeb, pozycji, kominowa, wielkiej bomby), znaczenie badań sensorycznych i badań konsumenckich, etapy opracowywania nowych produktów, innowacje produktowe w branży spożywczej, co wpływa na decyzje o zakupie środka spożywczego, czyli zachowanie nabywców/konsumentów. Przykłady informowania konsumentów o nowych produktach - kupowanie konsumentów. Przykład innowacyjnych projektów.
Innowacyjny produkt i opakowanie – food design, światowe trendy, innowacyjny produkt i opakowanie. Wynalazki i patenty - procedury patentowania wynalazków, publikowanie i koszty patentowania, rola specjalisty/rzecznika, przykłady wdrożeń.
Opakowanie jako element zapewnienia jakości i promocji nowego produktu – czynniki wpływające na powstawanie opakowań, projektowanie opakowania (styl, kształt, materiał, szata graficzna), funkcje opakowań, znakowanie opakowań, opakowanie, a ochrona środowiska, etapy projektowania opakowań, odpowiedzialność projektanta opakowań, współczesne trendy dotyczące opakowań i ich innowacyjność.
Ćwiczenia:
Wprowadzenie do projektowania produktów spożywczych. Zapoznanie się z programem ćwiczeń, zasadami zaliczenia ćwiczeń, podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania.
Ćwiczenia z zakresu kreatywnego myślenia i projektowania produktów - cz. 1.
Ćwiczenia z zakresu projektowania produktów - cz. 2. Produkty spożywcze. Zapoznanie się z poszczególnymi elementami powstawania produktu i jego opakowania. Rozpoczęcie praktycznego opracowania nowego produktu spożywczego adresowanego dla określonej grupy odbiorców.
Praca nad projektem (praca w grupach): Projektowanie nowego produktu spożywczego. Koncepcja powstawania produktu spożywczego i jego opakowania. Scenariusze powstawania, opracowywanie składu, metody produkcji.
Praca nad projektem: Opakowanie produktu. Projektowanie opakowania, opracowanie kształtu, wielkości opakowania, jego stylu, dobór materiałów, szaty graficznej i znakowanie zgodne z wymogami. Powstawanie modelu.
Praca nad projektem: Rozwinięcie projektu i elementy strategii marketingowej – opracowanie i wdrożenie planu marketingowego, opłacalność produkcji.
Prezentacja projektów nowych produktów spożywczych. Zaliczenie końcowe i obrona projektu.
W cyklu 2022/23:
Wykłady: Wprowadzenie do projektowania, cechy projektanta, jak się rodzą pomysły, koncepcje projektowania z przykładami, projektowanie zorientowane na potrzeby – kryteria, innowacje i przykłady, wymagania stawiane projektom/produktom, praca nad projektem – funkcjonalność, nowe materiały, wybory i dylematy projektanta, produkcja, analiza wartości, analiza porównawcza, analiza kosztów, marketing. Zasady opracowywania nowych produktów spożywczych – czynniki wpływające na aktywność twórczą projektanta, cykl życia produktu, profesjonalne podejście do projektowania produktu spożywczego, strategie opracowywania i rozwoju nowych produktów (potrzeb, pozycji, kominowa, wielkiej bomby), znaczenie badań sensorycznych i badań konsumenckich, etapy opracowywania nowych produktów, innowacje produktowe w branży spożywczej, co wpływa na decyzje o zakupie środka spożywczego, czyli zachowanie nabywców/konsumentów. Przykłady informowania konsumentów o nowych produktach - kupowanie konsumentów. Przykład innowacyjnych projektów. Innowacyjny produkt i opakowanie – food design, światowe trendy, innowacyjny produkt i opakowanie. Wynalazki i patenty - procedury patentowania wynalazków, publikowanie i koszty patentowania, rola specjalisty/rzecznika, przykłady wdrożeń. Opakowanie jako element zapewnienia jakości i promocji nowego produktu – czynniki wpływające na powstawanie opakowań, projektowanie opakowania (styl, kształt, materiał, szata graficzna), funkcje opakowań, znakowanie opakowań, opakowanie, a ochrona środowiska, etapy projektowania opakowań, odpowiedzialność projektanta opakowań, współczesne trendy dotyczące opakowań i ich innowacyjność.
Ćwiczenia: Wprowadzenie do projektowania produktów spożywczych. Zapoznanie się z programem ćwiczeń, zasadami zaliczenia ćwiczeń, podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania. Ćwiczenia z zakresu kreatywnego myślenia i projektowania produktów - cz. 1. Ćwiczenia z zakresu projektowania produktów - cz. 2. Produkty spożywcze. Zapoznanie się z poszczególnymi elementami powstawania produktu i jego opakowania. Rozpoczęcie praktycznego opracowania nowego produktu spożywczego adresowanego dla określonej grupy odbiorców. Praca nad projektem (praca w grupach): Projektowanie nowego produktu spożywczego. Koncepcja powstawania produktu spożywczego i jego opakowania. Scenariusze powstawania, opracowywanie składu, metody produkcji. Praca nad projektem: Opakowanie produktu. Projektowanie opakowania, opracowanie kształtu, wielkości opakowania, jego stylu, dobór materiałów, szaty graficznej i znakowanie zgodne z wymogami. Powstawanie modelu. Praca nad projektem: Rozwinięcie projektu i elementy strategii marketingowej – opracowanie i wdrożenie planu marketingowego, opłacalność produkcji. Prezentacja projektów nowych produktów spożywczych. Zaliczenie końcowe i obrona projektu. Seminarium: prezentacja zagadnień poświęconych wsparciu projektowania produktu spożywczego i innowacyjnym rozwiązaniom (w grupach). Prezentacja projektu z dyskusją.
|
W cyklu 2023/24:
Wykłady: Wprowadzenie do projektowania, cechy projektanta, jak się rodzą pomysły, koncepcje projektowania z przykładami, projektowanie zorientowane na potrzeby – kryteria, innowacje i przykłady, wymagania stawiane projektom/produktom, praca nad projektem – funkcjonalność, nowe materiały, wybory i dylematy projektanta, produkcja, analiza wartości, analiza porównawcza, analiza kosztów, marketing. Zasady opracowywania nowych produktów spożywczych – czynniki wpływające na aktywność twórczą projektanta, cykl życia produktu, profesjonalne podejście do projektowania produktu spożywczego, strategie opracowywania i rozwoju nowych produktów (potrzeb, pozycji, kominowa, wielkiej bomby), znaczenie badań sensorycznych i badań konsumenckich, etapy opracowywania nowych produktów, innowacje produktowe w branży spożywczej, co wpływa na decyzje o zakupie środka spożywczego, czyli zachowanie nabywców/konsumentów. Przykłady informowania konsumentów o nowych produktach - kupowanie konsumentów. Przykład innowacyjnych projektów. Innowacyjny produkt i opakowanie – food design, światowe trendy, innowacyjny produkt i opakowanie. Wynalazki i patenty - procedury patentowania wynalazków, publikowanie i koszty patentowania, rola specjalisty/rzecznika, przykłady wdrożeń. Opakowanie jako element zapewnienia jakości i promocji nowego produktu – czynniki wpływające na powstawanie opakowań, projektowanie opakowania (styl, kształt, materiał, szata graficzna), funkcje opakowań, znakowanie opakowań, opakowanie, a ochrona środowiska, etapy projektowania opakowań, odpowiedzialność projektanta opakowań, współczesne trendy dotyczące opakowań i ich innowacyjność.
Ćwiczenia: Wprowadzenie do projektowania produktów spożywczych. Zapoznanie się z programem ćwiczeń, zasadami zaliczenia ćwiczeń, podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania. Ćwiczenia z zakresu kreatywnego myślenia i projektowania produktów - cz. 1. Ćwiczenia z zakresu projektowania produktów - cz. 2. Produkty spożywcze. Zapoznanie się z poszczególnymi elementami powstawania produktu i jego opakowania. Rozpoczęcie praktycznego opracowania nowego produktu spożywczego adresowanego dla określonej grupy odbiorców. Praca nad projektem (praca w grupach): Projektowanie nowego produktu spożywczego. Koncepcja powstawania produktu spożywczego i jego opakowania. Scenariusze powstawania, opracowywanie składu, metody produkcji. Praca nad projektem: Opakowanie produktu. Projektowanie opakowania, opracowanie kształtu, wielkości opakowania, jego stylu, dobór materiałów, szaty graficznej i znakowanie zgodne z wymogami. Powstawanie modelu. Praca nad projektem: Rozwinięcie projektu i elementy strategii marketingowej – opracowanie i wdrożenie planu marketingowego, opłacalność produkcji. Prezentacja projektów nowych produktów spożywczych. Zaliczenie końcowe i obrona projektu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach/zajęciach laboratoryjnych : 25 godzin
- udział w seminarium:
- konsultacje: 2 godziny.
- przeprowadzenie zaliczenia/egzaminu: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 43 godziny, co odpowiada 1,72 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- udział w seminarium:
- konsultacje 2 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie projektu: 15 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie/egzamin 8 + 1 = 9 godz.
Nakład pracy studenta wynosi: 66 godz., co odpowiada 2,64 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu projektowania i opracowania nowych produktów spożywczych): 2 godz.
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu projektowania i opracowania nowych produktów spożywczych): 25 godz.
- przygotowanie do zaliczenia: 2 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 2 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 33 godz., co odpowiada 1,3 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć (ćwiczeń): 5 godzin,
- przygotowanie do projektu: 10 godzin (0,4 punktu ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia: 8 godzin (0,32 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne projektu): 30 godz.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godz., co odpowiada 1,2 punktowi ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Posiada szczegółową znajomość przechowalnictwa i utrwalania żywności, którą praktycznie wykorzystuje przy projektowaniu produktów spożywczych (K_W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi przygotować oraz nadzorować wytwarzanie potraw oraz produktów spożywczych wchodzących w skład różnego rodzaju diet, uwzględniając etapy projektowania, uwarunkowania prawne i ekonomiczne i innowacyjne rozwiązania (K_U14)
U2: W pracy zawodowej wykorzystuje wiedzę z dziedziny towaroznawstwa, jakości i bezpieczeństwa żywności i potrafi ją zastosować przy projektowaniu nowych produktów spożywczych
(K_U15)
U3: Potrafi określić zmiany w wartości odżywczej surowców i potraw w zależności od warunków i czasu przechowywania oraz sposobu przetworzenia i tą wiedzę wykorzystać przy projektowaniu produktu spożywczego (K_U16)
U4: Wykorzystuje wiedzę o żywności funkcjonalnej i żywności genetycznie modyfikowanej w edukacji i poradnictwie żywieniowym (K_U19)
U5: Posiada umiejętności przygotowania pisemnego opracowania oraz prezentowania w formie ustnej wyników własnych działań i przemyśleń (K_U26)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy. (K_K03).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia:
• ćwiczenia praktyczne: metoda projektów
• praca w grupach z wykorzystaniem burzy mózgów prowadząca do opracowania projektu (modelu)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- SWOT
- projektu
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Technologia żywności, towaroznawstwo żywności, technologia gastronomiczna, higiena, toksykologia i bezpieczeństwo żywności, przechowalnictwo żywności, ustawodawstwo żywnościowo-żywieniowe.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie teoretyczne – kolokwium/test: W07
Zaliczenie praktyczne – obserwacja zajęć, zaliczenie sprawozdań i projektu: U14, U15, U16, U19, U26, K03
Przedmiot kończy się egzaminem w formie pisemnej (test) obejmującym materiał teoretyczny przedstawiony na wykładach. Ocena końcowa z uwzględnia ocenę z egzaminu oraz obronionego projektu.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Earle M., Earle R., Anderson A.: Opracowanie produktów spożywczych. Podejście marketingowe, WNT, Warszawa, 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Morris R.: Projektowanie produktu, PWN, 2009.
2. Lenart, A.: Projektowanie nowych produktów spożywczych. Cz. I. i II., Przemysł Spożywczy, 2007/11 i 2008/5.
3. Gołębicka A.: Projektowanie produktów z praktycznego punktu widzenia. Zawód projektant 2020, 6.
4. Praca zbiorowa pod red. J. Czapskiego. Food Product Development, Opracowywanie nowych produktów żywnościowych, AR, Poznań 1995.
5. Kutermankiewicz J.: Użyteczność sensorycznych badań konsumenckich w procesie projektowania i wprowadzania nowych produktów na rynek [w] A. Brzozowska, K. Gutkowska (red.). Wybrane problemy nauki o żywieniu człowieka u progu XXI wieku, SGGW, Warszawa, 2004.
6. Praca zbiorowa pod red. B. Sojkina: Zarządzanie produktem, PWE 2003.
7. Kall J., Sojkin B.: Zarządzanie produktem – teoria, praktyka, perspektywy, PWE 2008.
8. Stewart B.: Projektowanie opakowań, PWN 2009.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Earle M., Earle R., Anderson A.: Opracowanie produktów spożywczych. Podejście marketingowe, WNT, Warszawa, 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Morris R.: Projektowanie produktu, PWN, 2009. 2. Lenart, A.: Projektowanie nowych produktów spożywczych. Cz. I. i II., Przemysł Spożywczy, 2007/11 i 2008/5. 3. Praca zbiorowa pod red. J. Czapskiego. Food Product Development, Opracowywanie nowych produktów żywnościowych, AR, Poznań 1995. 4. Kutermankiewicz J.: Użyteczność sensorycznych badań konsumenckich w procesie projektowania i wprowadzania nowych produktów na rynek [w] A. Brzozowska, K. Gutkowska (red.). Wybrane problemy nauki o żywieniu człowieka u progu XXI wieku, SGGW, Warszawa, 2004. 5. Praca zbiorowa pod red. B. Sojkina: Zarządzanie produktem, PWE 2003. 6. Kall J., Sojkin B.: Zarządzanie produktem – teoria, praktyka, perspektywy, PWE 2008. 7. Stewart B.: Projektowanie opakowań, PWN 2009.
|
W cyklu 2023/24:
LLiteratura podstawowa: 1. Earle M., Earle R., Anderson A.: Opracowanie produktów spożywczych. Podejście marketingowe, WNT, Warszawa, 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Morris R.: Projektowanie produktu, PWN, 2009. 2. Lenart, A.: Projektowanie nowych produktów spożywczych. Cz. I. i II., Przemysł Spożywczy, 2007/11 i 2008/5. 3. Gołębicka A.: Projektowanie produktów z praktycznego punktu widzenia. Zawód projektant 2020, 6. 4. Praca zbiorowa pod red. J. Czapskiego. Food Product Development, Opracowywanie nowych produktów żywnościowych, AR, Poznań 1995. 5. Kutermankiewicz J.: Użyteczność sensorycznych badań konsumenckich w procesie projektowania i wprowadzania nowych produktów na rynek [w] A. Brzozowska, K. Gutkowska (red.). Wybrane problemy nauki o żywieniu człowieka u progu XXI wieku, SGGW, Warszawa, 2004. 6. Praca zbiorowa pod red. B. Sojkina: Zarządzanie produktem, PWE 2003. 7. Kall J., Sojkin B.: Zarządzanie produktem – teoria, praktyka, perspektywy, PWE 2008. 8. Stewart B.: Projektowanie opakowań, PWN 2009.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Ćwiczenia odbywają się w małych grupach projektowych.
|
W cyklu 2023/24:
Ćwiczenia odbywają się w małych grupach projektowych.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: