Podstawy żywienia klinicznego: Żywienie kliniczne: żywienie w stanach wycieńczenia organizmu
1800-D2-FZWO-S2
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Celem zaplanowanych w ramach przedmiotu zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu:
Wykłady
1. Niedożywienie definicja, etiopatogeneza i klinika.
2. Niedożywienie diagnostyka i leczenie.
3. Zespół wyniszczenia nowotworowego definicja, etiopatogeneza i klinika, zaburzenia metabolizmu oraz leczenie.
4. Względny niedobór energii w sporcie: patogeneza, konsekwencje kliniczne, zapobieganie i leczenie.
5. Niedożywienie jako skutek kliniczny zaburzeń odżywiania się o podłożu psychicznym. Anoreksja psychiczna.
Ćwiczenia
1. Żywienie w chorobach nowotworowych.
Zapoznanie się z możliwościami żywienia pacjentów onkologicznych. Schemat postępowania żywieniowego w terapii żywieniowej.
2. Postępowanie żywieniowe w zespole wyniszczenia nowotworowego. Analiza przypadków klinicznych postępowania żywieniowego, w tym terapii żywieniowej w przebiegu chorób nowotworowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin (0,3 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin (0,8 ECTS)
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 27 godziny, co odpowiada 1 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- udział w zaliczeniu: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu żywienia klinicznego): 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu żywienia klinicznego): 5 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu żywienia w stanach wycieńczenia): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11,5 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 godzin, co odpowiada 0,3 punktowi ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 16 godzi, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Interpretuje zmiany organiczne, czynnościowe i metaboliczne zachodzące w organizmie pod wpływem choroby i towarzyszących jej zaburzeń odżywiania K_W08
W2: Zna zasady żywienia klinicznego obejmującego: żywienie dojelitowe z wykorzystaniem diet przemysłowych w zapobieganiu i leczeniu niedożywienia K_W14
W3: Zna zasady wskazania do wspomagania i/lub leczenia żywieniowego z wykorzystaniem odżywiania naturalnego lub dostępnych diet przemysłowych o składzie dostosowanym do zaburzeń metabolicznych wywołanych chorobą K_W20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi prowadzić poradnictwo żywieniowe oraz zaplanować i prowadzić opiekę żywieniową nad pacjentami w szpitalu i zapobiegać niedożywieniu szpitalnemu K_U06.
U2: Potrafi przewidzieć skutki wstrzymania podaży pożywienia w przebiegu choroby i zaplanować odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania następstwom głodzenia K_U09
U3: Potrafi określić ryzyko niedożywienia szpitalnego i podjąć odpowiednie działania zapobiegawcze K_U10
U4: Potrafi ustalić wskazania do wspomagania i/lub/ leczenia żywieniowego z wykorzystaniem dostępnych w Polsce diet przemysłowych, suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego w korygowaniu zaburzeń odżywiania K_U11
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01
K3: wie, kiedy zwrócić się do ekspertów, mając na względzie świadomość własnych ograniczeń K_K03
K2: potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników K_K10
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
Ćwiczenia:
analiza przypadków
dyskusja dydaktyczna
metody symulacyjne (studium przypadku)
opracowanie planu terapii żywieniowej
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Aktywność podczas dyskusji omawianego zagadnienia: W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4
Test pisemny: W1, W2,
Kryteria oceniania:
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ocenę z przedmiotu student uzyskuje na podstawie wyniku testu zaliczeniowego. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.
< 60% - ndst.
60% - 70% - dostateczny;
75% - dostateczny plus;
80% - 85% - dobry;
90% - dobry plus;
95% - 100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Podstawy żywienia klinicznego. (red.) Sobotka L., 2013, Scientifica, Kraków
2. Praktyczny przewodnik po ONS: oral nutrition suport. Kapała A., 2015, Scientifica, Kraków
3. Praktyczny podręcznik dietetyki. (red) Jarosz M., 2010, IŻŻ, Warszawa
4. Standardy żywienia dojelitowego i pozajelitowego, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu, 2014, Scientifica, Kraków
5. Podstawy leczenia żywieniowego. Spodaryk M., 2019, Kraków 2019, wyd.1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: