Podstawy żywienia klinicznego: Żywienie kliniczne - żywienie w gerontologii 1800-D2-FZG-S2
Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią. Starość oceniamy w kontekście okresu życiu, jak i również zaawansowania procesów starzenia się człowieka, który w istotnym stopniu ogranicza procesy biologiczne i adaptacyjne. Miarę tego pojęcia jest wiek biologiczny.
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów (online), seminariów i ćwiczeń.
Student zdobędzie wiedzę na temat specyfiki przebiegu wybranych schorzeń u osób starszych oraz leczenia dietetycznego . Zdobędzie również wiedzę z zakresu profilaktyki schorzeń cywilizacyjnych. Zdobędzie umiejętności doradzania w zakresie żywienia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Efekty dotyczące wiedzy: testy pisemny: W1-W4
Efekty dotyczące umiejętności- dyskusja na ćwiczeniach oraz opis przypadku.U1-U3
Efekty dotyczące kompetencji-wypowiedzi ustne i obserwacja studenta.K1-K2
Warunkiem zaliczenia części wykładowej i seminaryjnej jest:
1. Obecność na wykładach (dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona)
2. Zaliczenie każdej (nawet usprawiedliwionej) nieobecności w formie zaproponowanej przez prowadzącego dany temat.
Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń na ocenę:
Referat i jego prezentacja.
Na ocenę 5.( 93% - 100%): student(ka) potrafi swobodnie opisać i prezentować zagadnienia związane z opracowanym referatem.
Na ocenę 4.5 (84% - 92%): student(ka) wykazuje pewne drobne uchybienia w opisie i prezentowaniu
Na ocenę 4.0 (76% - 83%): studen(ka) prezentuje wiedzę i umiejętności na wyuczonym poziomie, nie wykazując się inwencją w zdobyciu dodatkowych danych poszerzających kompetencje.
Na ocenę 3.5 (68% - 75%): student(ka) wykazuje się wiedzą i umiejętnościami na poziomie nieco wyższym niż dostateczny.
Na ocenę 3.0 (60% -67%): student(ka) wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo podstawowym zakresie.
Ocena 2 (59% i poniżej): student(ka) nie wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w wystarczającym stopniu.
Zaliczenie testu końcowego wg skali:
Na ocenę 5.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na
92-100% pytań
Na ocenę 4.5 student(ka) potrafi odpowiedzieć na 85-91% pytań.
Na ocenę 4.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 78-84% pytań.
Na ocenę 3.5: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 70-77% pytań.
Na ocenę 3.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 61-69% pytań.
Zaliczenie przedmiotu: min.60% całości
Samokształcenie- studenci wybierają temat do opracowania w grupach. np. ułożenie diety dla pacjenta ze złożonymi problemami zdrowotnymi.
U1:K_U11 Potrafi ustalić wskazania do wspomagania i/lub/ leczenia żywieniowego z wykorzystaniem dostępnych w Polsce diet przemysłowych, suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego w korygowaniu zaburzeń odżywiania.
Referat i jego prezentacja.
Na ocenę 5.( 93% - 100%): student(ka) potrafi swobodnie opisać i prezentować zagadnienia związane z opracowanym referatem.
Na ocenę 4.5 (84% - 92%): student(ka) wykazuje pewne drobne uchybienia w opisie i prezentowaniu
Na ocenę 4.0 (76% - 83%): studen(ka) prezentuje wiedzę i umiejętności na wyuczonym poziomie, nie wykazując się inwencją w zdobyciu dodatkowych danych poszerzających kompetencje.
Na ocenę 3.5 (68% - 75%): student(ka) wykazuje się wiedzą i umiejętnościami na poziomie nieco wyższym niż dostateczny.
Na ocenę 3.0 (60% -67%): student(ka) wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo podstawowym zakresie.
Ocena 2 (59% i poniżej): student(ka) nie wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w wystarczającym stopniu.
Zaliczenie testu wg skali:
Na ocenę 5.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na
92-100% pytań
Na ocenę 4.5 student(ka) potrafi odpowiedzieć na 85-91% pytań.
Na ocenę 4.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 78-84% pytań.
Na ocenę 3.5: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 70-78% pytań.
Na ocenę 3.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 61-69% pytań.
Zaliczenie przedmiotu: min.60% całości.
Jeden egzamin poprawkowy.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1)Ciborowska Helena, Rudnicka Anna. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL Warszawa, 2009.
2)Mirosław Jarosz. Żywienie osób w wieku starszym. Porady lekarzy i dietetyków. PZWL Warszawa, 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Muszalik.M.,K.Kędziora-Kornatowska.(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018.
2.Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K. Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: