Fizjologia i patofizjologia człowieka: Patofizjologia kliniczna - patofizjologia w gerontologii
1800-D2-FPG-S2
Gerontologia jest interdyscyplinarną nauką, która zajmuje się starzeniem organizmu człowieka. Bada ona aspekt fizjologiczny tego zjawiska oraz aspekt patologii starzenia.
Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią. Starość oceniamy w kontekście okresu życiu, jak i również zaawansowania procesów starzenia się człowieka, który w istotnym stopniu ogranicza procesy biologiczne i adaptacyjne. Miarę tego pojęcia jest wiek biologiczny.
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i seminariów. Student zdobędzie wiedzę na temat procesu starzenia się organizmu w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym: odrębności psychofizycznych osób w starszym wieku, zmian inwolucyjnych wywołanych procesem starzenia się organizmu , specyfiki przebiegu wybranych chorób, metod leczenia i rehabilitacji.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godz.( 0,6p.ECTS)
- udział w seminariach: 10 godz ( 0,4 ECTS)
konsultacje: 2 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 28 godz., co odpowiada 1p ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w seminariach: 10 godz.
- konsultacje: 2 godz.
-samokształcenie/e-learning- 5 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 3 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 1= 5 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,5 p. ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu zdrowia publicznego, epidemiologii i higieny): 5 godz.
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu geriatrii): 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godz.( 0,6p.ECTS)
- udział w seminariach: 10 godz ( 0,4 ECTS)
konsultacje: 2 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 28 godz., co odpowiada 1p ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w seminariach: 10 godz.
- konsultacje: 2 godz.
-samokształcenie/e-learning- 5 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 3 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 1= 5 godz.
Nakład pracy studenta wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,5 p. ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godz.
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu zdrowia publicznego, epidemiologii i higieny): 5 godz.
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu geriatrii): 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych): 3 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 17 godz., co odpowiada 0.6 p. ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia+ zaliczenie: 4 + 1 = 5 godz. (0.2 p.)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach (w tym zaliczenie): 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 p. ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: K_W01 Wykazuje szczegółową znajomość zmian organicznych, czynnościowych i metabolicznych zachodzących w ustroju pod wpływem choroby i towarzyszących jej zaburzeń odżywiania.
W1: K_W05 Posiada szczegółową znajomość patofizjologii klinicznej i wpływ procesów patologicznych (a zwłaszcza zapalenia) na metabolizm, trawienie i wchłanianie składników odżywczych
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:K_U08 Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych i wykorzystać je w planowaniu i monitorowaniu postępowania żywieniowego.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: K_K02 Kontynuuje naukę przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych, inspirując przy tym innych.
K2:K_K07 Potrafi zadbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników.
Metody dydaktyczne
Wykłady z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość( 0,6p), dyskusja dydaktyczna, seminarium, praca w grupach, uczenie się przez doświadczenie - metoda problemowa, metoda przypadku, omówienie, samodzielne studiowanie literatury.
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Znajomość zagadnień z fizjologii człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne- W1-W2
Aktywność- K1-K2
Zaliczenie ćwiczeń-U1
Warunkiem zaliczenia części wykładowej i seminaryjnej jest:
1. Obecność na wykładach i sem.(dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona)
2. Zaliczenie każdej (nawet usprawiedliwionej) nieobecności w formie zaproponowanej przez prowadzącego dany temat.
3. Wypowiedzi ustne studentów na seminariach.
Zaliczenie testu wg skali 100 % oceny końcowej:
Na ocenę 5.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na
92-100% pytań
Na ocenę 4.5 student(ka) potrafi odpowiedzieć na 85-91% pytań.
Na ocenę 4.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 78-84% pytań.
Na ocenę 3.5: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 70-78% pytań.
Na ocenę 3.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 61-69% pytań.
Jeden egzamin poprawkowy.
Praktyki zawodowe
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe:
1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006.
2. Muszalik M. Kędziora-Kornatowska K /red./: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniające:
1. Geriatria w przypadkach klinicznych / pod redakcją Barbary Gryglewskiej i Tomasza Grodzickiego.
Via Medica. 2015
2. Geriatria. praca zbior. pod red. Thomasa Rosenthala, Bruce’a Naughtona, Marka Williamsa; red. nauk. wyd. polskiego: Pączek L., Niemczyk M.;Czelej, 2009.
3. Galus K.: Geriatria. Wybrane zagadnienia. Urban&Partner, 2007.
portale www.borgis.geriatria.pl i inne,
czasopisma: Gerontologia Polska, Geriatria, Medycyna Praktyczna, Medycyna Rodzinna, Diabetologia Polska, Polska Medycyna Rodzinna, Psychogeriatria i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: