Nauki kliniczne: Diagnostyka laboratoryjna
1800-D2-Dnl-S1
Diagnostyka laboratoryjna dotyczy oceny ilościowej i jakościowej wybranych parametrów oznaczanych we krwi i w moczu na potrzeby ustalenia właściwego postępowania dietetycznego podczas monitorowania leczenia. Celem realizacji przedmiotu jest:
- zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami o badaniach laboratoryjnych, ich uzyskiwania, zastosowania do oceny pacjenta/klienta zgłaszającego się do poradni dietetycznej oraz analiza wyników badań pacjenta pod kątem wsparcia dietetycznego w przebiegu chorób cywilizacyjnych.
- przybliżenie wiedzy z zakresu przygotowania pacjenta do badania uniknięcia i/lub zminimalizowania błędów przedlaboratoryjnych i interpretacji.
Studenci zapoznawani są z podstawowymi i specjalistycznymi parametrami oznaczanymi w laboratorium diagnostycznym wykorzystywanymi do oceny metabolizmu i stanu pacjenta. Przedstawiona zostaje wiedza dotycząca ustalenia i wykorzystania praktycznego zakresu wartości referencyjnych pożądanych i krytycznych oraz wpływu czynników przedanalitycznych na wynik badania. Zajęcia z Diagnostyki laboratoryjnej pozwalają na zapoznanie się studentów z doborem oraz interpretacją wyników badań w przebiegu chorób cywilizacyjnych jak: cukrzyca, miażdżyca oraz zespołu metabolicznego. Omówione zostają badania wykorzystywane do oceny pacjenta z wybranymi schorzeniami układu endokrynologicznego i pokarmowego, wątroby i nerek. Przybliżone zostają zagadnienia diagnostyki chorób hematologicznych, a szczególnie niedokrwistości. Studenci zostają zapoznania ze zmianami parametrów laboratoryjnych powstałych podczas zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, kwasowo-zasadowej i mineralnej. Ćwiczenia mają charakter praktyczny, polegający na omówieniu wybranych wyników badań laboratoryjnych pacjentów z w/w schorzeniami.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin,
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin,
- dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 4 godzin;
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 34 godzin, co odpowiada 1,36 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin,
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem analizy przypadków, wyników badań klinicznych i randomizowanych): 15 godzin,
- udział w konsultacjach: 4 godzin,
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin,
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin,
- przygotowanie do kolokwium i napisanie kolokwium: 5 + 1 = 6 godzin;
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: rozumie potrzebę zlecania badań laboratoryjnych u pacjentów zgłaszających się do poradni dietetycznej - K_W25, K_W.08, K_W.21, K_W.22
W2: dobiera właściwe badania do stanu klinicznego pacjenta i rozumie potrzebę skierowania pacjenta do lekarza specjalisty - K_W25, K_W.20, K_W.21, K_W.22
W3: rozpoznaje badania laboratoryjne służące do diagnostyki, monitorowania, prognozowania i oceny stanu pacjenta - K_W25, K_W.08, K_W.22
W4: charakteryzuje rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu , monitorowaniu oraz wspomaganiu dietetycznym zaburzeń narządowych i układowych - K_W08, K_W.21, K_W.22
W5: dobiera właściwe kryteria oceniania parametrów laboratoryjnych w profilaktyce i rokowaniu dla pacjentów zagrożonych wystąpieniem chorób cywilizacyjnych - K_W25, K_W.22
W6: rozumie znaczenie oznaczeń biochemicznych dla diagnostyki różnicowej, oceny efektów leczenia oraz prognozowania u pacjentów wymagających opieki dietetyka - K_W21, K_W.22, K_W.24, K_W.25
W7: rozumie potrzebę wykonywania badań w warunkach domowych, podczas samokontroli pacjenta i omawiania ich wyników z dietetykiem i/lub lekarzem prowadzącym - K_W.21, K_W.25
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: omawia wpływ czynników przedlaboratoryjnych na wynik badań laboratoryjnych - K_U.10, K_U.01, K_U.04
U2: wskazuje warunki właściwego przygotowania pacjenta do badań laboratoryjnych - K_U.01, K_U.10, K_U.16
U3: samodzielnie interpretuje i omawia wyniki podstawowych badań laboratoryjnych - K_U.10
U4: analizuje wynik badania laboratoryjnego dostosowując przekazane informacje do wiedzy i stanu zdrowotnego słuchającego - K_U.01, K_U.07, K_U.10, K_U.16
U5: wskazuje przydatność diagnostyczną podstawowych badań laboratoryjnych do oceny stanu klinicznego pacjenta - K_U.10, K_U.04
U6: potrafi zaprojektować panel badań diagnostycznych dla
wybranych jednostek chorobowych - K_U.07, K_U.10, K_U.16
U7: analizuje problemy związane z interdyscyplinarnym charakterem badań laboratoryjnych - K_U.04, K_U.10
U8: korzysta z dostępnych źródeł wiedzy do rozwiązywania problemów związanych z oceną wyników badań laboratoryjnych uzyskanych przez pacjenta - K_U.04, K_U.10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę współpracy z zespołem klinicznym sprawującym opiekę nad pacjentem i akceptuje własne ograniczenia - K_K.01, K_K.02
K2: rozwiązuje w sposób kreatywny problemy związane z doborem
badań laboratoryjnych wymagane w wykonywaniu czynności dietetyka - K_K.02
Metody dydaktyczne
Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny realizowane z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
Ćwiczenia: metody dydaktyczne obserwacji, pokazu, warsztatów, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji, okrągłego stołu realizowane z wykorzystaniem technik i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu chemii ogólnej, biochemii oraz fizjologii zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U4, U5,U6
2. Praktyczne wykonanie ćwiczeń: W2, W3, 37, U2, U3, U4, U5, U6
3. Aktywność: W2, W4, W5, U4, U5, U6, U7
4. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: W5, W7, U3, U7, K1
5. Obserwacja przedłużona czynności studenta: W2, W6, U4, U8, K2
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Podstawowa:
1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010r.
2. Kokot F., Klekot-Hyla L., Kokot S.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL, Warszawa, 2011r.
3. Wallach J.: Interpretacja badań laboratoryjnych. Medipage, Warszawa, 2011r.
Uzupełniająca:
1. Szutowicz A., Raszeja-Szpecht A.: Diagnostyka laboratoryjna. Tom I. Gdański Uniwersytet Medyczny, Gdańsk, 2009r.
2. Solnica B., Sztefko K.: Medyczne Laboratorium Diagnostyczne, Metodyka i Aparatura. PZWL, Warszawa, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: