Podstawy żywienia klinicznego: Żywienie kliniczne
1800-D1-Zywk-s2
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Celem zaplanowanych w ramach przedmiotu zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu:
Wykłady
1. Podstawy żywienia klinicznego.
2. Żywienie kliniczne w przebiegu zaburzeń stanu odżywienia – niedożywienie.
3. Żywienie kliniczne w przebiegu zaburzeń stanu odżywienia – otyłość.
4. Znaczenie czynników żywieniowych w patogenezie chorób immunologicznych. Żywienie kliniczne w chorobach autoimmunologicznych.
5. Żywienie kliniczne w reakcjach niepożądanych na pokarm pochodzenia nieimmunologicznego.
Ćwiczenia
1. Żywienie kliniczne w ciężkim niedożywieniu.
2. Żywienie kliniczne w otyłości.
3. Żywienie w chorobach autoimmunologicznych.
Zapoznanie się z możliwościami żywienia pacjentów z różnymi chorobami autoimmunizacyjnymi. Schemat postępowania żywieniowego w terapii żywieniowej.
4. Żywienie kliniczne w schorzeniach gruczołu tarczowego
5. Żywienie kliniczne w dnie moczanowej
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin (0,5 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 35 godzin (1,5 ECTS)
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 52 godziny, co odpowiada 2,0 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 35 godzin
- przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń: 10 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
- udział w zaliczeniu: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 62 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu żywienia klinicznego): 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu żywienia klinicznego): 5 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu żywienia klinicznego): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11,5 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 10 godzin, co odpowiada 0,3 punktowi ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 35 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym 35 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Interpretuje zmiany organiczne, czynnościowe i metaboliczne zachodzące w organizmie pod wpływem choroby i towarzyszących jej zaburzeń odżywiania K_W08
W2: Zna zasady żywienia klinicznego obejmującego: żywienie dojelitowe z wykorzystaniem diet przemysłowych w zapobieganiu i leczeniu niedożywienia K_W14
W3: Zna zasady wskazania do wspomagania i/lub leczenia żywieniowego z wykorzystaniem odżywiania naturalnego lub dostępnych diet przemysłowych o składzie dostosowanym do zaburzeń metabolicznych wywołanych chorobą K_W20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi prowadzić poradnictwo żywieniowe oraz zaplanować i prowadzić opiekę żywieniową nad pacjentami w szpitalu i zapobiegać niedożywieniu szpitalnemu K_U06.
U2: Potrafi przewidzieć skutki wstrzymania podaży pożywienia w przebiegu choroby i zaplanować odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania następstwom głodzenia K_U09
U3: Potrafi określić ryzyko niedożywienia szpitalnego i podjąć odpowiednie działania zapobiegawcze K_U10
U4: Potrafi ustalić wskazania do wspomagania i/lub/ leczenia żywieniowego z wykorzystaniem dostępnych w Polsce diet przemysłowych, suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego w korygowaniu zaburzeń odżywiania K_U11
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01
K3: wie, kiedy zwrócić się do ekspertów, mając na względzie świadomość własnych ograniczeń K_K03
K2: potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników K_K10
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
Ćwiczenia:
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
metody symulacyjne (studium przypadku)
opracowanie planu terapii żywieniowej
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych składników pokarmowych i odżywczych żywności, znajomość interakcji leków z żywnością.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność podczas dyskusji omawianego zagadnienia: W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4
Test pisemny: W1, W2, W3
Kryteria oceniania:
Przedmiot kończy się egzaminem. Ocenę z przedmiotu student uzyskuje na podstawie wyniku testu egzaminacyjnego. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi:
< 60% - niedostateczny;
60% - 70% - dostateczny;
75% - dostateczny plus;
80% - 85% - dobry;
90% - dobry plus;
95% - 100% - bardzo dobry;
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Podstawy leczenia żywieniowego. Spodaryk M., 2019, Kraków 2019, wyd.1
2. Podstawy żywienia klinicznego. (red.) Sobotka L., 2013, Scientifica, Kraków
3. Praktyczny podręcznik dietetyki. (red) Jarosz M., 2010, IŻŻ, Warszawa
4. Zasady prawidłowego żywienia chorych w szpitalach. Jarosz M. (red.) 2011, IŻŻ, Warszawa.
5. Dietoterapia, Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., 2014, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
6. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Grzymisławski M., Gawęcki J., 2016, Wydawnictwo Naukowe PWN
Literatura uzupełniająca:
1. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Jan Gawęcki (red.), 2016, Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: