Żywienie kobiet w stanach fizjologicznych i pediatryczne: Żywienie kobiet ciężarnych w stanach patologicznych 1800-D1-ZKCSP-S2
Podczas realizacji wykładów (15h) studenci zostaną zapoznani z rolą diety w procesie profilaktyki i leczenia wybranych jednostek chorobowych u kobiet w ciąży. Zostaną omówione ogólne zasady diagnozy i interwencji żywieniowej oraz monitorowania jej efektów. Scharakteryzowane zostaną aktualne normy żywienia oraz najnowsze badania naukowe. Studenci zostaną zapoznani z zaleceniami dotyczącymi chorób układu: krążenia, oddechowego, pokarmowego, dokrewnego, ruchu, nerwowego. Szczegółowo omówione zostaną m.in. wpływ ciąży na zdrowe i chore serce, nadciśnienie tętnicze, dyslipidemia u ciężarnych, fizjologiczne zmiany w układzie oddechowym związane z ciążą, choroba refluksowa przełyku, choroby wątroby i żółtaczki ciężarnych, zaburzenia gospodarki węglowodanowej, cukrzyca. Student pozna także wpływ niedożywienia i otyłości na rozwój płodu oraz metody postępowania w ich przeciwdziałaniu. W trakcie realizacji wykładów zostaną także scharakteryzowane preparaty specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Studenci zostaną zapoznani również z podstawowymi problemami żywieniowymi u kobiet w ciąży i karmiących oraz niemowląt i dzieci.
W trakcie realizacji ćwiczeń (10h) studenci zostaną zapoznani z praktycznymi aspektami pracy dietetyka w poradni i szpitalu. Poznają możliwości modyfikacji diet leczniczych. Za pomocą programów przeznaczonych do profesjonalnego układania jadłospisów będą układali diety dla konkretnych pacjentów.
Studenci poznają powszechnie stosowane w praktyce metody oceny sposobu odżywienia. Będą wdrażać modyfikacje dietetyczne podczas zaburzeń łaknienia, pregoreksji, kompulsywnego objadania się i innych zaburzeń odżywiania. Studenci przeprowadzą pełen wywiad żywieniowy na podstawie którego określą cel interwencji żywieniowej.
Podczas ćwiczeń zostanie przedstawiony wpływ wybranych składników żywności (składników odżywczych, substancji bioaktywnych, używek) na rozwój płodu. Przedstawione zostaną także kontrowersje i zagrożenia związane ze stosowaniem diet alternatywnych (wegetarianizm, dieta makrobiotyczna) u dzieci oraz kobiet w ciąży i laktacji.
W ramach samokształcenia (8h) student samodzielnie przygotuje materiały szkoleniowe oraz przykładowe zalecenia żywieniowe dla pacjentek w ciąży
Tematy poruszane podczas wykładów:
1. Ogólne zasady diagnozy żywieniowej, interwencji żywieniowej i monitorowania jej efektów u kobiet ciężarnych
2. Modyfikacje dietetyczne u kobiet ciężarnych z chorobami układu krążenia (warunki hemodynamiczne w czasie ciąży, wpływ ciąży na zdrowe i chore serce, nadciśnienie tętnicze, EPH gestoza, choroba niedokrwienna serca, wady serca, kardiomiopatia, dyslipidemia, żylna choroba zakrzepowo- zatorowa)
3. Modyfikacje dietetyczne u kobiet ciężarnych z chorobami układu oddechowego (fizjologiczne zmiany w układzie oddechowym związane z ciążą, astma oskrzelowa, zapalenie płuc, odma)
4. Modyfikacje dietetyczne u kobiet ciężarnych z chorobami układu pokarmowego (patologie śluzówek jamy ustnej, choroba refluksowa przełyku, choroba wrzodowa, choroby wątroby i żółtaczki ciężarnych, marskość wątroby a ciąża, ostre zapalenie trzustki, niedrożność przewodu pokarmowego, nieswoiste zapalenia jelit.
5. Pre, pro- i postbiotyki oraz suplementy diety, witaminy i minerały w żywieniu ciężarnych.
6. Modyfikacje dietetyczne u ciężarnych z chorobami układu dokrewnego (niewydolność przysadki, niedoczynność i nadczynność tarczycy, niewydolność nadnerczy, cukrzyca ciężarnych, profilaktyka i dietoterapia otyłości w ciąży).
7. Zaburzenia łaknienia w ciąży, pregoreksja, zaburzenia odżywienia w ciąży.
8. Modyfikacje dietetyczne u ciężarnych z chorobami układu ruchu (choroby zapalne narządu ruchu, zespoły bólowe kręgosłupa, przemiany gospodarki wapniowo- fosforanowej w ciąży)
9. Modyfikacje dietetyczne u ciężarnych z chorobami układu nerwowego (zaburzenia psychiczne związane z ciążą i połogiem, poronieniem a ryzyko zaburzeń odżywienia; migrena, padaczka, zaburzenia krążenia mózgowego, stwardnienie rozsiane, miopatie)
10. Modyfikacje dietetyczne u ciężarnych z chorobą nowotworową
11. żywienie do- i pozajelitowe w ciąży
Tematy poruszane podczas ćwiczeń:
1. Praktyczne aspekty żywienia kobiet z cukrzycą ciążową
2. Postępowanie żywieniowe w dolegliwościach okresu ciąży (nudności, wymioty, zgaga, zaparcia).
3. Żywienie dziecka w wybranych stanach chorobowych (dziecko gorączkujące, dziecko z biegunką, dziecko ulewające, dziecko z kolką jelitową).
4. Wykładniki antropometryczne – ocena stanu odżywienia. Tempo przyrostu masy ciała w okresie ciąży.
5. Praktyczne aspekty żywienia otyłych kobiet ciężarnych
6. Niedożywienie u kobiet ciężarnych
7. Diety niekonwencjonalne a ciąża.
8. Postępowanie dietetyczne w ciążach powikłanych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas wykładów i ćwiczeń. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących ćwiczeń. Oceny uzyskane w toku ćwiczeń są brane pod uwagę przy ocenie końcowej zaliczającej zajęcia.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych planem studiów (wykłady i ćwiczenia). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w rozkładzie zajęć przygotowanym przez Dział Dydaktyki. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej 60% punktów możliwych do uzyskania podczas pisemnego kolokwium zaliczeniowego oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Zaliczenie z oceną (1 termin i 1 termin poprawkowy)
-4 pytania otwarte
-Zaliczanie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem check-list podczas ćwiczeń i zajęć praktycznych. Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W01- W09; U01-U09; K01-K07
Wykłady: obowiązkowy udział w wykładzie, dyskusja dydaktyczna
- Zaliczenie końcowe: W01- W09; U01-U09; K02, K07
Ćwiczenia: Zaliczanie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem check-list.
- Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W01- W09; U01-U09; K01-K07
Samokształcenie:
Zaliczenie 60% zadania: W01- W09; U01-U09; K01-K07
Zajęcia praktyczne – W01- W09; U01-U09; K01-K07
Zaliczenie z oceną: W01- W09; U01-U09; K01-K07
Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W01- W09; U01-U09; K01-K07
Punktacja Ocena
<60% ndst
60-67% dst
68-75% dst+
76-83% db
84-92% db+
93-100% bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
1. Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Szajewska H, Horvath A: Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
2. Żywienie kobiet w ciąży; Szostak-Węgierek D., Cichocka A.; Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa,2011
3. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Ginekol Pol, 2014, 85, 395 – 399.
4. Standardy Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego postępowania u kobiet z cukrzycą – aktualizacja. Ginekol Pol, 6/2014, 85, 476 – 478.
Literatura uzupełniająca
1. Żywienie kobiet ciężarnych. Durka A: Położ. Nauka Prakt., 2008, 2, 697 – 700.
2. Suplementowanie żywienia noworodków i diety kobiet ciężarnych. Danko M, Banaś E, Książyk J: Klin. Pediatr., 2007, 15 (1), 43 – 47.
3. Otyłość a ciąża, poród i stan zdrowia w późniejszym okresie życia kobiety. Medard M Lech: Wybrane Problemy Kliniczne, 2010, 1 (1), 37 – 45.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: