Wiedza o żywności: Towaroznawstwo żywności 1800-D1-WOZT-S1
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu i ćwiczeń.
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z charakterystyką, produkcją, wartością odżywczą produktów spożywczych, kryteriami klasyfikacji produktów i możliwością zastosowania w żywieniu człowieka.
Ćwiczenia mają na celu praktyczne zapoznanie z produktami w spożywczymi, ich składem, wartości odżywczej i przydatności w żywieniu człowieka oraz przeprowadzanie analizy sensorycznej żywności.
Celem zaplanowanych w ramach przedmiotu zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu:
Wykłady
1. Towaroznawstwo żywności. Znakowanie żywności.
2. Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności.
3. Produkty zbożowe: mąki, kasze, makarony, pieczywo i koncentraty zbożowe.
4. Ziemniaki i przetwory ziemniaczane.
5. Mleko i produkty mleczne: mleko i napoje fermentowane, sery, masło, śmietana i śmietanka.
6. Mięso zwierząt rzeźnych i przetwory mięsne. Mięso drobiowe i przetwory z mięsa drobiowego. Ryby i przetwory rybne. Owoce morza. Jaja.
7. Warzywa, owoce i grzyby jako surowiec. Przetwory owocowe i warzywne.
8. Nasiona roślin strączkowych.
9. Tłuszcze jadalne.
10. Cukier i miód.
Ćwiczenia:
1.Omówienie zasad pracy na ćwiczeniach, zapoznanie z sylabusem. Wskaźnik jakości żywieniowej INQ.
2. Znakowanie żywności. Analiza sensoryczna w towaroznawcze
Analiza towaroznawcza wybranych grup produktów spożywczych
3. Produkty zbożowe.
4. Mleko i produkty mleczne
5. Mięso zwierząt rzeźnych i przetwory mięsne. Drób i przetwory z mięsa drobiowego. Ryby i przetwory rybne. Owoce morza.
6. Jaja i tłuszcze jadalne.
7.Ziemniaki i przetwory ziemniaczane. Nasiona roślin strączkowych i ich przetwory. Warzywa, owoce. Przetwory owocowe i warzywne.
8. Opakowania do żywności. Substancje dodatkowe stosowane w żywności. Słodycze. Kawa. Herbata.
9. Wody mineralne, soki i napoje bezalkoholowe. Alkohol i napoje alkoholowe
10.Cukier i miód.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji omawianego zagadnienia: W1-W2
obserwacja przedłużona K1, U3-U4
Test pisemny: W1, W2, U1-U3
Sprawozdanie/referat: W1-W2, U1-U3, U5
Kryteria oceniania:
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa. Sprawozdania z ćwiczeń - zaliczenie. Ocenę z przedmiotu student uzyskuje na podstawie oceny ze sprawdzianów i przygotowanej oraz przedstawionej prezentacji multimedialnej (średnia).
Warunkiem zaliczenia każdego sprawdzianu jest uzyskanie minimum 60% maksymalnej liczby punktów..
< 60% - niedostateczny
60-69% - dostateczny
70-79% - dostateczny plus
80-89% - dobry
90-94% - dobry plus
95% - 100% - bardzo dobry
Odrobienie nieobecności na zajęciach, gdy możliwe z inną grupą, jeśli nie - wg ustaleń z osobą prowadzącą ćwiczenia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
1.Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii, (red.) Świderski F., Waszkiewicz-Robak B., 2010, Wyd. SGGW, Warszawa.
2. Towaroznawstwo produktów spożywczych, (red.) Flaczyk E., Górecka D., Korczak J., 2006, Wyd. AR, Poznań.
3. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. (red.) Gawęcki J. 2023, wyd. IV, Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 405-460.
Literatura uzupełniająca:
1. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, 2017, Wyd. IŻŻ, Warszawa.
2. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020, str. 405-413, 437-463.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: