Wiedza o żywności: Chemia ogólna i żywności
1800-D1-WCH-S1L
W ciągu trwania cyklu przedmiotu Chemia ogólna i żywności Studenci nabywają umiejętności logicznego rozumowania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań chemicznych, w tym zagadnień obejmujących:
- atom, układ okresowy pierwiastków chemicznych, wiązania chemiczne;
- kinetyka i energetyka reakcji chemicznych;
- statyka chemiczna, stała równowagi chemicznej;
- równowagi w wodnych roztworach elektrolitów;
- procesy utleniania i redukcji;
- podstawy elektrochemii;
- przygotowanie roztworów; reakcje w roztworach wodnych;
- alkacymetria;
- redoksymetria, kompleksometria;
- reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych;
- podstawowe grupy związków organicznych;
- kwasy organiczne i ich pochodne;
- związki wielofunkcyjne;
- żywność i jej skład chemiczny; rola wody w żywieniu;
- sacharydy, w tym sacharydy w żywności; struktura sacharydów i polisacharydów; reakcje sacharydów prostych; chemiczne i fizyczne przekształcenia sacharydów podczas przetwarzania żywności; hydroliza wielocukrów; identyfikacja grup funkcyjnych cukrów;
- lipidy, w tym lipidy w żywności; kwasy tłuszczowe, acyloglicerole, przeciwutleniacze i mechanizm ich działania, tłuszcze jadalne; zmydlanie, analiza jakościowa, identyfikacja wiązań
- białka, w tym białka w żywności; budowa chemiczna i struktura przestrzenna, właściwości funkcjonalne, przemiany białek w czasie przechowywania i przetwarzania żywności, wyodrębnianie i badanie właściwości fizyko-chemicznych białek;
- niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności- wolne aminokwasy, peptydy, aminy, kwasy nukleinowe;
- witaminy, barwniki spożywcze, substancje zapachowe;
- enzymy- czynniki wywołujące dezaktywację chemiczną i fizyczną
|
W cyklu 2024/25L:
W ciągu trwania cyklu przedmiotu Chemia ogólna i żywności Studenci nabywają umiejętności logicznego rozumowania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań chemicznych, w tym zagadnień obejmujących: - atom, układ okresowy pierwiastków chemicznych, wiązania chemiczne; - kinetyka i energetyka reakcji chemicznych; - statyka chemiczna, stała równowagi chemicznej; - równowagi w wodnych roztworach elektrolitów; - procesy utleniania i redukcji; - podstawy elektrochemii; - przygotowanie roztworów; reakcje w roztworach wodnych; - alkacymetria; - redoksymetria, kompleksometria; - reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych; - podstawowe grupy związków organicznych; - kwasy organiczne i ich pochodne; - związki wielofunkcyjne; - żywność i jej skład chemiczny; rola wody w żywieniu; - sacharydy, w tym sacharydy w żywności; struktura sacharydów i polisacharydów; reakcje sacharydów prostych; chemiczne i fizyczne przekształcenia sacharydów podczas przetwarzania żywności; hydroliza wielocukrów; identyfikacja grup funkcyjnych cukrów; - lipidy, w tym lipidy w żywności; kwasy tłuszczowe, acyloglicerole, przeciwutleniacze i mechanizm ich działania, tłuszcze jadalne; zmydlanie, analiza jakościowa, identyfikacja wiązań - białka, w tym białka w żywności; budowa chemiczna i struktura przestrzenna, właściwości funkcjonalne, przemiany białek w czasie przechowywania i przetwarzania żywności, wyodrębnianie i badanie właściwości fizyko-chemicznych białek; - niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności- wolne aminokwasy, peptydy, aminy, kwasy nukleinowe; - witaminy, barwniki spożywcze, substancje zapachowe; - enzymy- czynniki wywołujące dezaktywację chemiczną i fizyczną.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 30h
- udział w ćwiczeniach – 20h
50 h = 2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- samokształcenie – 60h
60 h = 2,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia - 15h
15 h = 0,6 ECTS
Łączny nakład pracy: 125h = 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy Student zna i rozumie:
W1 – Opisuje charakterystykę biochemiczną i funkcje fizjologiczne białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i hormonów oraz rolę elektrolitów i pierwiastków śladowych – K_W03
W2 – Opisuje zagadnienia z zakresu chemii ogólnej i żywności – K_W04
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności Student potrafi:
U1 – Przygotowuje pisemne raporty w oparciu o własne działania lub dane żródłowe – K_U27
- samodzielnie uczy się wybranych zagadnień dotyczących chemii
ogólnej,
- rozwiązuje typowe problemy chemiczne z zakresu podstaw chemii nieorganicznej, fizycznej i organicznej,
- przygotowuje roztwory o danym stężeniu, składzie, pH, prawidłowo posługując się aparaturą naukową i sprzętem laboratoryjnym,
- samodzielnie wykonuje oznaczenia w pracowni chemii żywności
- opracowuje otrzymane wyniki,
- wyciąga wnioski na podstawie otrzymanych wyników,
- wie, jak odróżniać za pomocą reakcji chemicznych poszczególne grupy związków organicznych,
- prawidłowo klasyfikuje podstawowe grupy związków nieorganicznych i organicznych z uwzględnieniem ich budowy molekularnej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1 – Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów – K_K01
- potrafi pracować w zespole,
- posiada umiejętność stałego dokształcania się,
- przestrzega zasad BHP.
Metody dydaktyczne
1. Wykład z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość.
2. Ćwiczenia laboratoryjne w systemie stacjonarnym.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- doświadczeń
- laboratoryjna
Wymagania wstępne
1. Podstawowe wiadomości z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej (poziom rozszerzony matury z chemii).
2. Biegłość w obliczeniach matematycznych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
1. Obowiązkowa obecność na wykładzie.
2. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
3. Zaliczenie przewidzianych programem wejściówek, sprawozdań i kolokwiów.
Warunki otrzymania zaliczenia z ćwiczeń:
• obecność na zajęciach,
• uzyskanie 70% z sumy wszystkich punktów możliwych do zdobycia za raporty i wejściówki,
• w przypadku nieuzyskania 70% z sumy wszystkich punktów – kolokwium w formie pisemnej
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej – Z. Szmal, T. Lipiec, PZWL, 1997
2. Chemia ogólna z elementami biochemii – T. Kędryna; ZamKor 2010
3. Wstęp do chemii organicznej – G. Kupryszewski, PWN, 1994
4. Elementy chemii ogólnej i organicznej – skrypt Akademia Medyczna im. L. Rydygiera w Bydgoszczy 2004
5. Chemia żywności – praca zbiorowa pod red. Z. Sikorskiego, H. Staroszczyk; PWN, 2017
Literatura uzupełniająca
1. Podstawy chemii dla kandydatów na wyższe uczelnie – K. M. Pazdro, 1992
2. Zbiór zadań z chemii do liceów i techników – K. M. Pazdro, OE wyd. XIII, 2023
3. Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej – Z. Galus, PWN wyd. 9, 2006
4. Elementarna chemia organiczna – P. Mastalerz, Wyd.Chem., 1998
5. Elementarna chemia nieorganiczna – P. Mastalerz,Wyd.Chem., 1998
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa 1. Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej – Z. Szmal, T. Lipiec, PZWL, 1997 2. Chemia ogólna z elementami biochemii – T. Kędryna; ZamKor 2010 3. Wstęp do chemii organicznej – G. Kupryszewski, PWN, 1994 4. Elementy chemii ogólnej i organicznej – skrypt Akademia Medyczna im. L. Rydygiera w Bydgoszczy 2004 5. Chemia żywności – praca zbiorowa pod red. Z. Sikorskiego, H. Staroszczyk; PWN, 2017 Literatura uzupełniająca 1. Podstawy chemii dla kandydatów na wyższe uczelnie – K. M. Pazdro, 1992 2. Zbiór zadań z chemii do liceów i techników – K. M. Pazdro, OE wyd. XIII, 2023 3. Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej – Z. Galus, PWN wyd. 9, 2006 4. Elementarna chemia organiczna – P. Mastalerz, Wyd.Chem., 1998 5. Elementarna chemia nieorganiczna – P. Mastalerz,Wyd.Chem., 1998
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: