Kształcenie specjalnościowe - dietetyka kliniczna: Praktyczne aspekty żywienia dojelitowego 1800-D1-Prdj-S2
W trakcie realizacji wykładów (10h) studenci zostaną zapoznani z obrazem klinicznym pacjenta wymagającego sztucznego dostępu do przewodu pokarmowego. Zostaną również przedstawione obowiązujące aktualne standardy żywienia dojelitowego. Omówione i pokazane zostaną różne dostępy do żywienia dojelitowego. Studenci dietetyki zostaną zapoznani z preparatami specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanymi u pacjentów hospitalizowanych.
Podczas realizacji ćwiczeń (10h) studenci samodzielnie, pod kierunkiem dietetyka klinicznego, określą cele żywienia oraz zaprojektują kartę monitorowania tolerancji żywienia dojelitowego. Na podstawie otrzymanych informacji o pacjencie opracują schemat postępowania żywieniowego (uwzględniając drogę podaży, ilość) wraz z doborem odpowiedniego preparatu/ preparatów.
W trakcie ćwiczeń zostaną również omówione niekorzystne skutki żywienia w ostrej chorobie krytycznej.
Studenci poznają skład, przeznaczenie i przeciwwskazania preparatów stosowanych w żywieniu. Zostaną omówione i przedstawione różne dostępy do przewodu pokarmowego (sonda, PEG), sposoby podaży diety (bolus, wlew ciągły) oraz powikłania wynikające z błędów doboru rodzaju preparatu i metod podania.
W ramach samokształcenia (2h) student samodzielnie opracuje wybrane zalecenia ESPEN/ASPEN dotyczące żywienia pacjentów krytycznie chorych.
Tematy poruszane podczas wykładów:
1.Wskazania, metody, planowanie i monitorowanie żywienia dojelitowego.
2.Charakterystyka diet przemysłowych, produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
3.Zasady doboru preparatów do żywienia dojelitowego.
4.Powikłania związane z żywieniem dojelitowym oraz dostępem do przewodu pokarmowego.
5. Rola dietetyka w żywieniu dojelitowym
6. Planowanie żywienia dojelitowego u chorych niedożywionych
Tematy poruszane podczas ćwiczeń:
1.Interpretacja podstawowych badań laboratoryjnych i obrazowych w ocenie stanu odżywienia pacjenta.
2. Porównanie diet przemysłowych, planowanie odpowiedniej ilości oraz rodzaju preparatu w zależności od stanu pacjenta
3. Planowanie interwencji żywieniowej u pacjenta żywionego za pomocą sondy/PEGa
4. Praktyczne aspekty monitorowania efektów interwencji żywieniowej u pacjenta hospitalizowanego
5. Analiza przypadków
Samokształcenie
1.Samodzielne opracowanie wybranych zaleceń ESPEN/ASPEN dotyczących żywienia pacjentów z chorobami trzustki, układu pokarmowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Każdy student jest na bieżąco oceniany w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych podczas wykładów, ćwiczeń oraz po złożeniu pracy będącej formą realizacji samokształcenia. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących zajęć oraz po ich zakończeniu. Student podchodzi do zaliczenia umiejętności praktycznych po zakończeniu ćwiczeń (check-lista). Jeżeli Plan studiów przewiduje dla przedmiotu realizację samokształcenia, student powinien przygotować pracę pisemną na temat zadany przez prowadzącego/ koordynatora przedmiotu. Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń, zaliczeniu samokształcenia) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzony zostanie pisemny sprawdzian wiedzy w formie testu 30 pytań (aplikacja Microsoft Forms).
Punktacja Ocena
<18 pkt ndst
18-19 pkt dst
20-22 pkt dst+
23-25 pkt db
26-28 pkt db+
29-30 pkt bdb
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych Planem studiów (tzn. wykłady, seminaria, ćwiczenia, samokształcenie- jeśli dotyczy). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w „Rozkładzie zajęć” przygotowanym przez Dział Kształcenia. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej oceny dostatecznej z każdej formy zaliczenia przedmiotu (wykład, ćwiczenia, seminarium, samokształcenie) oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych podczas zaliczenia wszystkich form kształcenia przedmiotu.
Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Egzamin: W01- W10,U01-U09, K01-K07.
Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć: W01- W10,U01-U09, K01-K07.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Kłęk S. (red.) Żywienie na oddziałach intensywnej terapii; Wydawnictwo Edra Urban & Partner; Wrocław, 2018
2.Pertkiewicz (red.) Standardy żywienia pozajelitowego i żywienia dojelitowego; Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego i Dojelitowego; Warszawa, 2005
3.Grzymisławski M. (red.) Dietetyka kliniczna; Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2019
4.Chojnacki J. (red.) Dietetyka i żywienie kliniczne; Wydawnictwo Edra Urban & Partner; Wrocław, 2017
5.Sobotka L. (red.) Podstawy żywienia klinicznego; Wydawnictwo Scientifica; Kraków, 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Kapała A.; Praktyczny przewodnik po ONS; Wydawnictwo Scientifica; Kraków, 2015
2.Spodarczyk M.; Praktyczne aspekty leczenia żywieniowego; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: