Wiedza o żywności: Produkcja potraw i towaroznawstwo - suplementy i diety 1800-D1-PPTSD-S2
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawami żywienia sportowców, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb zawodników i możliwych do stosowania składników/produktów i suplementów.
Seminaria mają na celu analizę artykułów i wyników badań naukowych dotyczących wykorzystania i efektów stosowania składników oraz analizę i charakterystykę suplementów, ugruntowanie informacji na temat składników wykorzystywanych w ich produkcji i wykształcenie umiejętności krytycznej oceny stosowania suplementów.
Wykłady:
1. Suplementy antyoksydacyjne w sporcie. Czy są konieczne? Czy są bezpieczne? Czy są skuteczne? Kiedy stosować? Jak efektywnie dawkować? (3*45)
2. Interakcje suplementów z lekami i z żywnością. Suplementy diety – bezpieczeństwo stosowania, ryzyko interakcji z lekami i żywnością, zagrożenia i następstwa kliniczne interakcji. (3*45)
3. Suplementy – wymagania prawne, oznakowanie. Podział suplementów i wskazania do stosowania. (3*45)
4. Potrzeby żywieniowe sportowców. Racjonalne żywienie sportowców. Specyfika żywienia sportowców.
Czas, częstotliwość i rodzaj podawanych posiłków. Żywienie w okresie treningu, w okresie zawodów (okres przedstartowy, w czasie zawodów, dożywianie na trasie zawodów długotrwałych) i w okresie odnowy. Żywienie podczas wyjazdów zagranicznych. (3*45)
5. Środki spożywcze i suplementy w żywieniu sportowców.
Charakterystyka żywności przeznaczonej do żywienia sportowców. Odżywki białkowe. Odżywki węglowodanowe. Odżywki węglowodanowe-białkowe. Preparaty zawierające witaminy i składniki mineralne i wybrane składniki (m.in. kofeina, tauryna, L-karnityna, HMB, BCAA itd.). Napoje dla sportowców. Alkohol, Doping. (3*45)
Seminaria
1. Omówienie programu przedmiotu (zapoznanie z sylabusem). Funkcjonowanie rynku suplementów diety w Polsce - analiza formalno-prawna (analiza aktów prawnych i raportów nt. suplementów diety oraz uchwał Zespołu do spraw Suplementów Diety)
2. Wybrane suplementy mineralno-witaminowe wspomagające funkcjonowanie organizmu
(analiza składu, przegląd piśmiennictwa dot. stosowania wybranych preparatów i suplementów, analiza badań dotyczących efektywności stosowania suplementów)
3. Preparaty białkowe i węglowodanowe – charakterystyka. Przegląd piśmiennictwa dot. stosowania wybranych preparatów. Analiza badań dotyczących efektywności stosowania suplementów i produktów, wpływ na wysiłek fizyczny, wyniki sportowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji omawianego zagadnienia: W1, W2, K1
Test pisemny: W1, W2, U1, U2, U3, U4
Sprawozdanie/referat: W2, U5
Kryteria oceniania:
Warunki zaliczenia: wykłady, seminarium obecność obowiązkowa, przygotowanie prezentacji w ramach seminarium (zaliczenie).
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test końcowy obejmujący zagadnienia z wykładu i seminarium). Ocenę z przedmiotu student uzyskuje na podstawie wyniku testu zaliczeniowego. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.
< 60% - niedostateczny
60-69% - dostateczny
70-79% - dostateczny plus
80-89% - dobry
90-94% - dobry plus
95% - 100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Bean A., Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik. Wyd. Zysk i S-ka, 2014.
2. Zydek G., Michalczyk M., Zając A., Nowe trendy w żywieniu osób aktywnych fizycznie, Wyd. AWF, Katowice 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Celejowa I., Żywienie w sporcie. Wyd. PZWL, Warszawa, 2014.
2. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: