Praktyki: Praktyka z technologii potraw, wakacyjna 2 tygodniw
1800-D1-PPTP-S1
1.Zapoznanie się z analizowanym zakładem gastronomicznym, zasadami funkcjonowania, charakterem świadczonych usług, ilością personelu, poznanie budynku oraz rozmieszczenia pomieszczeń, aktualnych problemów.
2. Przygotowanie szkicu zakładu oraz sporządzenie protokołu kontroli sanitarno – higienicznej zakładu gastronomicznego wg schematu przyjętego przez SANEPID. Ocena funkcjonowania rozmieszczenia pomieszczeń oraz zapoznania się z formularzami i przepisami prawnymi obowiązującymi przy prowadzeniu kontroli sanitarno – higienicznej zakładu gastronomicznego przez SANEPID. Sformułowanie zaleceń.
3. Zapoznanie się z podstawowymi surowcami stosowanymi w gastronomii, warunkami ich przechowywania i magazynowania z uwzględnieniem ilości i rodzajów pomieszczeń magazynowych.
4. Zapoznanie się ze sposobami przeprowadzania obróbki wstępnej surowców oraz jej wpływem na ubytki składników odżywczych. Umiejętność wskazania sposobów umożliwiających minimalizację tych strat.
5. Zapoznanie z obróbką cieplną stosowaną w technologii potraw oraz jej wpływem na żywność (zmiany zachodzące w składnikach żywności). Zapoznanie się z klasycznymi oraz nowoczesnymi metodami obróbki cieplnej.
6. Zapoznanie się z wpływem różnych metod obróbki wstępnej mięsa na jakość i wydajność potraw.
7. Zapoznanie się ze sposobami prowadzenia obróbki hydrotermicznej, celem uszlachetnienia nasion roślin strączkowych oraz różnego zastosowania w sporządzaniu potraw.
8. Zapoznanie się z przyprawami i ich rolą w technologii kulinarnej.
9. Zapoznanie się z możliwościami zmiany barwy warzyw i owoców podczas przygotowywania potraw.
10. Zapoznanie się z możliwościami wykorzystania jaj w technologii gastronomicznej.
11. Zapoznanie się z dodatnimi i ujemnymi skutkami procesów technologicznych stosowanych w technologii potraw i wpływem przechowywania surowców, produktów na zmiany w biodostępności składników mineralnych i witamin oraz strawności i wartości odżywczej białka, węglowodanów i tłuszczów.
W cyklu 2025/26L:
1.Zapoznanie się z analizowanym zakładem gastronomicznym, zasadami funkcjonowania, charakterem świadczonych usług, ilością personelu, poznanie budynku oraz rozmieszczenia pomieszczeń, aktualnych problemów. 2. Przygotowanie szkicu zakładu oraz sporządzenie protokołu kontroli sanitarno – higienicznej zakładu gastronomicznego wg schematu przyjętego przez SANEPID. Ocena funkcjonowania rozmieszczenia pomieszczeń oraz zapoznania się z formularzami i przepisami prawnymi obowiązującymi przy prowadzeniu kontroli sanitarno – higienicznej zakładu gastronomicznego przez SANEPID. Sformułowanie zaleceń. 3. Zapoznanie się z podstawowymi surowcami stosowanymi w gastronomii, warunkami ich przechowywania i magazynowania z uwzględnieniem ilości i rodzajów pomieszczeń magazynowych. 4. Zapoznanie się ze sposobami przeprowadzania obróbki wstępnej surowców oraz jej wpływem na ubytki składników odżywczych. Umiejętność wskazania sposobów umożliwiających minimalizację tych strat. 5. Zapoznanie z obróbką cieplną stosowaną w technologii potraw oraz jej wpływem na żywność (zmiany zachodzące w składnikach żywności). Zapoznanie się z klasycznymi oraz nowoczesnymi metodami obróbki cieplnej. 6. Zapoznanie się z wpływem różnych metod obróbki wstępnej mięsa na jakość i wydajność potraw. 7. Zapoznanie się ze sposobami prowadzenia obróbki hydrotermicznej, celem uszlachetnienia nasion roślin strączkowych oraz różnego zastosowania w sporządzaniu potraw. 8. Zapoznanie się z przyprawami i ich rolą w technologii kulinarnej. 9. Zapoznanie się z możliwościami zmiany barwy warzyw i owoców podczas przygotowywania potraw. 10. Zapoznanie się z możliwościami wykorzystania jaj w technologii gastronomicznej. 11. Zapoznanie się z dodatnimi i ujemnymi skutkami procesów technologicznych stosowanych w technologii potraw i wpływem przechowywania surowców, produktów na zmiany w biodostępności składników mineralnych i witamin oraz strawności i wartości odżywczej białka, węglowodanów i tłuszczów.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w praktyce: 70 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 70,5 godz., co odpowiada 2,82 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w praktyce: 70 godz.
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godz.
- konsultacje 1 godz.
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 0,5 = 1,5 godz.
Nakład pracy studenta wynosi: 73 godz., co odpowiada 2,92 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godz.
- przygotowanie do zaliczenia: 1 godz.
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 1 godz.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 4 godz., co odpowiada 0,16 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 2 godz.
- przygotowanie do zaliczenia: 2 godz. (0,1 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
70 godz., co odpowiada 2,8 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Poznaje aspekty praktycznego zastosowania wiedzy z technologii potraw oraz towaroznawstwa w żywieniu zbiorowym (K_W06).
W2: Poznaje aspekt praktyczny zagadnień z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności w żywieniu zbiorowym (K_W10).
W3: Zna organizacje stanowisk pracy zgodnie z wymogami ergonomii, warunkami sanitarno–higienicznymi produkcji żywności w zakładach żywienia zbiorowego i przemysłu spożywczego oraz współczesne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia (K_W11).
W4: Omawia przepisy dotyczące urzędowej kontroli żywności, systemu Dobrej Praktyki Produkcyjnej i Higienicznej (GMP, GHP) oraz systemu Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP) (K_W30).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Dokonuje odpowiedniego doboru surowców i technik do produkcji potraw stosowanych w dietoterapii, z uwzględnieniem składników nie tolerowanych w danych jednostkach chorobowych (K_U12) .
U2: Oblicza indywidualne zapotrzebowanie na energię oraz makro- i mikroskładniki odżywcze (K_U13).
U3: Określa wartość odżywczą i energetyczną diet na podstawie tabel wartości odżywczej produktów spożywczych i typowych potraw oraz programów komputerowych (K_U14 ).
U4: Posługuje się zaleceniami żywieniowymi i normami stosowanymi w zakładach żywienia zbiorowego (K_U17 ).
U5: Wykorzystuje w pracy zawodowej podstawy towaroznawstwa i przechowalnictwa żywności oraz technologii przygotowywania potraw (K_U20).
U6: Potrafi dokonać oceny jakości i bezpieczeństwa żywności (K_U21).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów.
Metody dydaktyczne
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyk: Zaliczenie praktyczne i teoretyczne programu praktyki przeprowadza Koordynator praktyk w Dzienniku praktyk i systemie USOS. po pozytywnej opinii mentora praktyk, która uwzględnia frekwencję studenta, zaangażowanie podczas praktyki i ocenia wiedzę studenta podczas codziennej realizacji programu praktyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: