Kształcenie specjalnościowe - dietetyka kliniczna: Praktyczne aspekty żywienia dojelitowego 1800-D1-PAZD-S2
W trakcie realizacji wykładów (10h) studenci zostaną zapoznani z obrazem klinicznym pacjenta wymagającego sztucznego dostępu do przewodu pokarmowego. Zostaną również przedstawione obowiązujące aktualne standardy żywienia dojelitowego. Omówione i pokazane zostaną różne dostępy do żywienia dojelitowego. Studenci dietetyki zostaną zapoznani z preparatami specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanymi u pacjentów hospitalizowanych.
Podczas realizacji ćwiczeń (10h) studenci samodzielnie, pod kierunkiem dietetyka klinicznego, określą cele żywienia oraz zaprojektują kartę monitorowania tolerancji żywienia dojelitowego. Na podstawie otrzymanych informacji o pacjencie opracują schemat postępowania żywieniowego (uwzględniając drogę podaży, ilość) wraz z doborem odpowiedniego preparatu/ preparatów.
W trakcie ćwiczeń zostaną również omówione niekorzystne skutki żywienia w ostrej chorobie krytycznej.
Studenci poznają skład, przeznaczenie i przeciwwskazania preparatów stosowanych w żywieniu. Zostaną omówione i przedstawione różne dostępy do przewodu pokarmowego (sonda, PEG), sposoby podaży diety (bolus, wlew ciągły) oraz powikłania wynikające z błędów doboru rodzaju preparatu i metod podania.
W ramach samokształcenia (2h) student samodzielnie opracuje wybrane zalecenia ESPEN/ASPEN dotyczące żywienia pacjentów krytycznie chorych.
Tematy poruszane podczas wykładów:
1.Wskazania, metody, planowanie i monitorowanie żywienia dojelitowego.
2.Charakterystyka diet przemysłowych, produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
3.Zasady doboru preparatów do żywienia dojelitowego.
4.Powikłania związane z żywieniem dojelitowym oraz dostępem do przewodu pokarmowego.
5. Rola dietetyka w żywieniu dojelitowym
6. Planowanie żywienia dojelitowego u chorych niedożywionych
Tematy poruszane podczas ćwiczeń:
1.Interpretacja podstawowych badań laboratoryjnych i obrazowych w ocenie stanu odżywienia pacjenta.
2. Porównanie diet przemysłowych, planowanie odpowiedniej ilości oraz rodzaju preparatu w zależności od stanu pacjenta
3. Planowanie interwencji żywieniowej u pacjenta żywionego za pomocą sondy/PEGa
4. Praktyczne aspekty monitorowania efektów interwencji żywieniowej u pacjenta hospitalizowanego
5. Analiza przypadków
Samokształcenie (5)
1. Samodzielne opracowanie wybranych zaleceń ESPEN/ASPEN dotyczących żywienia pacjentów z chorobami trzustki, układu pokarmowego.
W cyklu 2022/23L:
jak w czśsci A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas wykładów i ćwiczeń. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących ćwiczeń. Oceny uzyskane w toku ćwiczeń są brane pod uwagę przy ocenie końcowej zaliczającej zajęcia.
Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie zaliczenie pisemne (pytania otwarte). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych planem studiów (wykłady i ćwiczenia). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w rozkładzie zajęć przygotowanym przez Dział Dydaktyki. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej 60% punktów możliwych do uzyskania podczas pisemnego kolokwium zaliczeniowego oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Zaliczenie z oceną (1 termin i 1 termin poprawkowy)
- 5 pytań otwartych
- Zaliczanie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem check-list podczas ćwiczeń. Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W01- W09.; U01-U08., K01-K06
Wykłady: obowiązkowy udział w wykładzie, dyskusja dydaktyczna
- Zaliczenie końcowe: W01- W09.; U01-U08.; K03,K05
Ćwiczenia: Zaliczanie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem check-list.
- Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W01- W09.; U01-U08.; K01-K06
Samokształcenie:
Zaliczenie 60% zadania: W01- W09.; U01-U08., K01-K06
Zajęcia praktyczne – W01- W09.; U01-U08., K01-K06
Zaliczenie z oceną: W01- W09.; U01-U08., K01-K06
Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W01- W09.; U01-U08., K01-K06
Punktacja Ocena
<60% ndst
60-67% dst
68-75% dst+
76-83% db
84-92% db+
93-100% bdb
Wobec zaistniałej sytuacji epidemiologicznej, zajęcia przyjmują formę zdalnego nauczania w trybie online poprzez komunikator droga wideokonferencji. Studenci mają też możliwość skorzystania z przygotowanych materiałów w trybie off-line. Zaliczenie przedmiotu i sprawdzenia osiągnięcia założonych efektów uczenia się odbędzie się drogą zdalną, w terminie i formie uzgodnionej między prowadzącym i studentami.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Kłęk S. (red.) Żywienie na oddziałach intensywnej terapii; Wydawnictwo Edra Urban & Partner; Wrocław, 2018
2.Pertkiewicz (red.) Standardy żywienia pozajelitowego i żywienia dojelitowego; Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego i Dojelitowego; Warszawa, 2005
3.Grzymisławski M. (red.) Dietetyka kliniczna; Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2019
4.Chojnacki J. (red.) Dietetyka i żywienie kliniczne; Wydawnictwo Edra Urban & Partner; Wrocław, 2017
5.Sobotka L. (red.) Podstawy żywienia klinicznego; Wydawnictwo Scientifica; Kraków, 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Kapała A.; Praktyczny przewodnik po ONS; Wydawnictwo Scientifica; Kraków, 2015
2.Spodarczyk M.; Praktyczne aspekty leczenia żywieniowego; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków, 2008
W cyklu 2022/23L:
jak w czśsci A |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
jak w czśsci A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: