Moduł kształcenia ogólnego: Metodologia i ocena wiarygodności badań z biostatystyką 1800-D1-MBB-S2
Na wykładach Student zapoznaje się z procesem projektowania badania naukowego zgodnie z rozumowaniem dedukcyjnym - przeprowadzenie przeglądu literatury, opracowanie problemu badawczego, pytań badawczych i hipotez. Omawiane są statystyki opisowe wraz ze sposobami prezentowania uzyskanych danych oraz założenia testów statystycznych. Student poznaje testy statystyczne wykonywane dla prób zależnych i niezależnych, wymogi konieczne do spełnienia w celu wykonania testów parametrycznych (normalność rozkładów, homogeniczność wariancji), sposoby grupowania danych, testy wykonywane dla zmiennych ilościowych oraz jakościowych (o charakterze porządkowym lub nominalnym). Na zajęciach seminaryjnych Student uczy się podstaw wnioskowania statystycznego - interpretuje uzyskane z analiz statystycznych dane, aby prawidłowo zweryfikować prawdziwość postawionej w badaniu hipotezy zerowej. Analizowane są artykuły naukowe, łącznie z odczytywaniem graficznej reprezentacji metaanalizy - "forest plot". Student potrafi na podstawie przeglądu literatury formułować problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze.
W cyklu 2022/23L:
Na wykładach Student zapoznaje się z procesem projektowania badania naukowego zgodnie z rozumowaniem dedukcyjnym - przeprowadzenie przeglądu literatury, opracowanie problemu badawczego, pytań badawczych i hipotez. Omawiane są statystyki opisowe wraz ze sposobami prezentowania uzyskanych danych oraz założenia testów statystycznych. Student poznaje testy statystyczne wykonywane dla prób zależnych i niezależnych, wymogi konieczne do spełnienia w celu wykonania testów parametrycznych (normalność rozkładów, homogeniczność wariancji), sposoby grupowania danych, testy wykonywane dla zmiennych ilościowych oraz jakościowych (o charakterze porządkowym lub nominalnym). Na zajęciach seminaryjnych Student uczy się podstaw wnioskowania statystycznego - interpretuje uzyskane z analiz statystycznych dane, aby prawidłowo zweryfikować prawdziwość postawionej w badaniu hipotezy zerowej. Analizowane są artykuły naukowe, łącznie z odczytywaniem graficznej reprezentacji metaanalizy - "forest plot". Student potrafi na podstawie przeglądu literatury formułować problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze. |
W cyklu 2023/24L:
Na wykładach Student zapoznaje się z procesem projektowania badania naukowego zgodnie z rozumowaniem dedukcyjnym - przeprowadzenie przeglądu literatury, opracowanie problemu badawczego, pytań badawczych i hipotez. Omawiane są statystyki opisowe wraz ze sposobami prezentowania uzyskanych danych oraz założenia testów statystycznych. Student poznaje testy statystyczne wykonywane dla prób zależnych i niezależnych, wymogi konieczne do spełnienia w celu wykonania testów parametrycznych (normalność rozkładów, homogeniczność wariancji), sposoby grupowania danych, testy wykonywane dla zmiennych ilościowych oraz jakościowych (o charakterze porządkowym lub nominalnym). Na zajęciach seminaryjnych Student uczy się podstaw wnioskowania statystycznego - interpretuje uzyskane z analiz statystycznych dane, aby prawidłowo zweryfikować prawdziwość postawionej w badaniu hipotezy zerowej. Analizowane są artykuły naukowe, łącznie z odczytywaniem graficznej reprezentacji metaanalizy - "forest plot". Student potrafi na podstawie przeglądu literatury formułować problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze. |
W cyklu 2024/25L:
Na wykładach Student zapoznaje się z procesem projektowania badania naukowego zgodnie z rozumowaniem dedukcyjnym - przeprowadzenie przeglądu literatury, opracowanie problemu badawczego, pytań badawczych i hipotez. Omawiane są statystyki opisowe wraz ze sposobami prezentowania uzyskanych danych oraz założenia testów statystycznych. Student poznaje testy statystyczne wykonywane dla prób zależnych i niezależnych, wymogi konieczne do spełnienia w celu wykonania testów parametrycznych (normalność rozkładów, homogeniczność wariancji), sposoby grupowania danych, testy wykonywane dla zmiennych ilościowych oraz jakościowych (o charakterze porządkowym lub nominalnym). Na zajęciach seminaryjnych Student uczy się podstaw wnioskowania statystycznego - interpretuje uzyskane z analiz statystycznych dane, aby prawidłowo zweryfikować prawdziwość postawionej w badaniu hipotezy zerowej. Analizowane są artykuły naukowe, łącznie z odczytywaniem graficznej reprezentacji metaanalizy - "forest plot". Student potrafi na podstawie przeglądu literatury formułować problem badawczy, pytania i hipotezy badawcze. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Seminaria zadaniowe z opracowaniem przeszukiwaniem baz danych, opracowaniem problemu badawczego, pytań i hipotez badawczych. Praca z artykułami naukowymi z dziedziny dietetyki. Na koniec zajęć test zaliczeniowy z treści wykładowych i seminaryjnych, zaliczenie od 60%.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Radomski D., Grzanka A. Metodologia badań naukowych w medycynie. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011
2. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004
3. Creswell J. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
4. Rabiej M. Statystyka z programem Statistica. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
5. Harris M., Taylor G. Statystyka medyczna jasno i zrozumiale. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2021
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
brak |
W cyklu 2023/24L:
brak |
W cyklu 2024/25L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: