Żywienie w sporcie: Żywienie dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej
1800-D1-M/DM-S2
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.
W ramach wykładów student poznaje zasady określania zapotrzebowania energetycznego i doboru produktów, napojów w żywieniu dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej. Poznaje zasady strategii żywieniowej przed treningiem, w czasie i po treningu oraz w różnych dyscyplinach sportowych. Szczególny nacisk jest położony na przedstawienie wpływu wysiłku na ogólnoustrojową homeostazę żelaza oraz rolę antyoksydantów w żywieniu sportowców i ich rolę w celu redukcji stresu oksydacyjnego.
W czasie ćwiczeń student nabywa umiejętności planowania diety pod kątem doboru produktów i napojów w zależności od rodzaju wysiłku, długości wysiłku, rodzaju dostępnych węglowodanów. Student analizuje pokarmowe źródła żelaza, ich biodostępność oraz czynniki żywieniowych zwiększających i zaburzających biodostępność żelaza z diety.
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów, ćwiczeń i seminariów. Celem zaplanowanych w ramach przedmiotu zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu:: 1. Potrzeby żywieniowe dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej – zalecenia żywieniowe. Zapotrzebowanie na płyny. Zagrożenia związane z odwodnieniem 2. Charakterystyka wybranych dyscyplin sportowych 3. Antyoksydanty w diecie sportowca i ich znaczenie w walce ze stresem oksydacyjnym oraz ich wpływ na zdrowie. Antyoksydanty i ich rola w sporcie. Zjawisko stresu oksydacyjnego związanego z aktywnością fizyczną. Źródła antyoksydantów w diecie i ich rola w walce ze stresem oksydacyjnym Napoje energetyzujące i energetyczne: różnice, zalecenia i ich rola w sporcie. 4. Wpływ wysiłku fizycznego na ogólnoustrojową homeostazę żelaza Sposoby określania stopnia wysycenia organizmu żelazem. Objawy kliniczne niedoboru żelaza u młodych sportowców. Profilaktyka niedoborów żelaza. Zalecenia żywieniowe dla dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej, zagrożonych niedoborem żelaza. Następstwa kliniczne nadmiernej suplementacji żelazem. 5. Rola diety w procesie bioregeneracji: Żywienie okołotreningowe młodych zawodników. Produkty wskazane i przeciwwskazane w procesie odnowy powysiłkowej. Stosowane strategie żywieniowe, przed treningiem, w trakcie i po treningu sportowym
|
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. W ramach wykładów student poznaje zasady określania zapotrzebowania energetycznego i doboru produktów, napojów w żywieniu dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej. Poznaje zasady strategii żywieniowej przed treningiem, w czasie i po treningu oraz w różnych dyscyplinach sportowych. Szczególny nacisk jest położony na przedstawienie wpływu wysiłku na ogólnoustrojową homeostazę żelaza oraz rolę antyoksydantów w żywieniu sportowców i ich rolę w celu redukcji stresu oksydacyjnego. W czasie ćwiczeń student nabywa umiejętności planowania diety pod kątem doboru produktów i napojów w zależności od rodzaju wysiłku, długości wysiłku, rodzaju dostępnych węglowodanów. Student analizuje pokarmowe źródła żelaza, ich biodostępność oraz czynniki żywieniowych zwiększających i zaburzających biodostępność żelaza z diety.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:
- udział w wykładach: 15 godzin (0,6 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin (0,4 ECTS)
25 h = 1 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 5 h = 0,2 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do ćwiczeń - 5 h
- przygotowanie do zaliczenia - 15 h
20 h = 0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna wytyczne żywieniowe dla dzieci i młodzieży o zwiększonej aktywności fizycznej, z uwzględnieniem produktów naturalnych i specjalnego przeznaczenia K_W18
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi zaplanować i poprowadzić edukację żywieniową indywidualną i grupową, demonstrującą postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną. K_U01
U2: w pracy zawodowej wykorzystuje wiedzę z dziedziny towaroznawstwa K_U15
U3: potrafi określić wartość odżywczą pożywienia na podstawie tabel wartości odżywczej produktów spożywczych i typowych potraw, programów komputerowych K_U17
U4: potrafi zaplanować jadłospis dla pacjentów w różnych grupach wiekowych K_U18
U5: posiada umiejętności przygotowania pisemnego opracowania wyników własnych działań i przemyśleń K_U26
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: przestrzega zasad etyki i tajemnicy zawodowej oraz praw pacjenta, w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania żywieniowego K_K02
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
Ćwiczenia:
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
opracowanie jadłospisów
obliczenia komputerowe
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawy żywienia człowieka, Podstawy dietetyki, Towaroznawstwo żywności, Żywność funkcjonalna,
Produkcja potraw i towaroznawstwo: suplementy i diety
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Obecność na wykładach i ćwiczeniach obowiązkowa, wykonanie sprawozdań. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ocenę z przedmiotu student uzyskuje na podstawie wyniku testu zaliczeniowego i obserwacji ciągłej na ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.
< 60% - niedostateczny
60-69% - dostateczny
70-79% - dostateczny plus
80-89% - dobry
90-94% - dobry plus
95% - 100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Bean A., 2014, Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik. Wyd. Zysk i S-ka Poznań, str. 216-239.
2. Frączek B., Krzywański J., Krzysztofiak H., Dietetyka sportowa, PZWL, Warszawa 2019, str. 597-629
3. Zydek G., Michalczyk M., Zając A., Nowe trendy w żywieniu osób aktywnych fizycznie, Wyd. AWF, Katowice 2017, Str.227-234
Literatura uzupełniająca
1. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020.
2. Celejowa I., 2014, Żywienie w sporcie. Wyd. PZWL, Warszawa
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa 1. Bean A., 2014, Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik. Wyd. Zysk i S-ka 2. Frączek B., Krzywański J., Krzysztofiak H., Dietetyka sportowa, PZWL, Warszawa 2019 4. Zydek G., Michalczyk M., Nowe trendy w zywieniu osób aktywnych fizycznie AWF, Katowice 2017, str. 227-234. Literatura uzupełniająca: 1. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020. 2. Celejowa I, 2014 Żywienie wsporcie, Wyd. PZLW, W-wa
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa 1. Bean A., 2014, Żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik. Wyd. Zysk i S-ka 2. Frączek B., Krzywański J., Krzysztofiak H., Dietetyka sportowa, PZWL, Warszawa 2019 4. Zydek G., Michalczyk M., Nowe trendy w zywieniu osób aktywnych fizycznie AWF, Katowice 2017, str. 227-234. Literatura uzupełniająca: 1. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny, Warszawa, 2020. 2. Celejowa I, 2014 Żywienie wsporcie, Wyd. PZLW, W-wa
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: