Podstawy żywienia człowieka: EBN (Żywienie oparte na dowodach) 1800-D1-Ebnd-S1
W trakcie realizacji wykładów (10h) studenci zostaną zapoznani z zasadami postępowania dietetyka w oparciu o wytyczne EBN. Poznają zasady formułowania pytań klinicznych związanych z żywieniem pacjenta, poszukiwaniem wiarygodnej odpowiedzi na zadanie pytań klinicznych w zakresie interwencji żywieniowej, diagnozy żywieniowej, szkodliwości związanej z żywieniem oraz zmian rokowania chorego związanych z wdrożeniem odpowiednich procedur lub rozpoznaniem działań niepożądanych związanych z żywieniem.
Podczas realizacji seminariów (10h) studenci będą mieli okazję interaktywnej analizy samodzielnie poszukanych artykułów z zakresu żywienia człowieka oraz oceny ich wiarygodności. Każdy ze studentów będzie miał okazję oceny artykułu z zakresu interwencji żywieniowej, diagnozy stanu odżywienia, prognozy i szkodliwości, a także analizy ekonomicznej odpowiedniego postępowania żywieniowego.
W ramach samokształcenia (10h) student samodzielnie przygotuje opracowanie artykułu dotyczącego diagnozy żywieniowej, interwencji żywieniowej, prognozy, szkodliwości lub analizy efektywności kosztowej.
Tematy poruszane podczas wykładów (10h):
1. Definicje narzędzi EBN i podstawy decyzji klinicznych opartych o EBN
2. Rodzaje badań naukowych i kryteria ich wiarygodności
3. Pytania kliniczne- formułowanie, składowe
4. Źródła wiarygodnych odpowiedzi na pytania kliniczne związane z żywieniem człowieka
5. Ocena informacji o metodzie leczniczej- miary efektu (ryzyko względne, bezwzględne, OR, HR, NNT, NNH), istotność statystyczna (p-value, CI), istotność kliniczna (efektywność kosztowa, stosunek korzyści do ryzyka)
6. Ocena informacji o rokowaniu związanym z żywieniem (OR, HR)
7. Ocena informacji o szkodliwości produktów żywnościowych
8. Ocena informacji o metodzie diagnozy żywieniowej (trafność, czułość, swoistość, NPV, PV, LR+, LR-)
9. Podstawy analizy ekonomicznej działań związanych z żywieniem człowieka
Tematy poruszane podczas seminariów (10h):
1. Analiza artykułów związanych z oceną efektu klinicznego interwencji żywieniowej, w tym suplementów diety, diety fortyfikowanej i jej funkcjonalnych składników, oraz ewentualnej ich szkodliwości
2. Analiza artykułów na temat oceny rokowania pacjenta w zależności od wartości parametrów ocen ryzyka żywieniowego i stanu odżywienia
3. Analiza artykułów na temat użyteczności klinicznej metod diagnozy żywieniowej.
Samokształcenie (10h)
Samodzielne opracowanie artykułu dotyczącego diagnozy żywieniowej, interwencji żywieniowej, prognozy, szkodliwości lub analizy efektywności kosztowej.
Wobec zaistniałej sytuacji epidemiologicznej zajęcia prowadzone są w formie zdalnej, na platformie TEAMS.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas zdalnie prowadzonych wykładów i seminariów. Znajomość materiału z seminariów, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących zajęć. Oceny uzyskane w toku zajęć są brane pod uwagę przy ocenie końcowej.
Po zakończeniu zajęć (wykładów i seminariów) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie testowe zaliczenie metoda zdalną (na platformie FORMS, Office 365). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych planem studiów (wykłady i seminaria). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w rozkładzie zajęć przygotowanym przez Dział Dydaktyki/ Dziekanat. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich seminariach, uzyskanie przynajmniej 60% punktów możliwych do uzyskania podczas testu zdalnego oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, seminaria) lub podczas kolokwium zaliczeniowego należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Zaliczenie z oceną (1 termin i 1 termin poprawkowy)
- 30 pytań testowych, z jedną odpowiedzią prawidłową
- Zaliczanie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem check-list podczas ćwiczeń i zajęć praktycznych. Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W01- W08.; U01-U07., K01-K07
Wykłady: obowiązkowy udział w wykładzie, dyskusja dydaktyczna
- Zaliczenie końcowe: W1- W3.; U1-U5.; K01-K04
Ćwiczenia: Zaliczanie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem check-list.
- Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W1- W3.; U1-U5.; K01-K04
Samokształcenie:
Zaliczenie 60% zadania: W1- W3.; U1-U5.; K01-K04
Zajęcia praktyczne: W1- W3.; U1-U5.; K01-K04
Zaliczenie z oceną: W1- W3.; U1-U5.; K01-K04
Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W1- W3.; U1-U5.; K01-K04
Punktacja Ocena
<60% ndst
60-67% dst
68-75% dst+
76-83% db
84-92% db+
93-100% bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gajewski P (red.): Podstawy EBM. Medycyna Praktyczna, Kraków 2008
2. Cykl artykułów: https://www.mp.pl/artykuly/naukipokrewne/ebm.html
3. Poniewierka E: Dietetyka oparta na dowodach. MedPharm Polska, 2016
4. piśmiennictwo dostępne w bazie PubMed
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: