Surdopedagogika 1800-AU3-Sp-s1
Tematyka wykładów:
1. Surdopedagogika – podstawowe pojęcia
2. Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej
3. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku
4. Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych
5. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych
6. Współczesne cele rozwoju pedagogiki specjalnej
7. Rys historyczny i cele surdopedagogiki
8. Sytuacja osób głuchych w Polsce
9. Niektóre metody porozumiewania się osób z uszkodzonym aparatem słuchu
10. Kształcenie ustawiczne osób z zaburzeniami słuchu
Tematyka ćwiczeń:
1. Wyrównywanie szans osób z uszkodzonym narządem słuchu.
2. Zasady pracy z dzieckiem niedosłyszącym.
3. Metody pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem.
4. Metodyka nauczania i wychowania dzieci z wadą słuchu.
5. Profilaktyka wad słuchu.
6. Współpraca z organizacjami pozarządowymi na rzecz poprawy jakości życia osób z uszkodzonym aparatem słuchu.
7. Rehabilitacja i rewalidacja osób niedosłyszących i głuchych
8. Nauczanie integracyjne
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy pisemny (0-44 pkt; >60%); W1-W10
Punktacja Ocena
< 26 ndst
26 – 29 dst
30 – 33 dst+
34 – 37 db
38 – 41 db+
42 – 44 bdb
Raport (0-15 pkt; >60%); , U3, U4, U5
Portfolio : W4-W6, U1-U6,
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%):K1 – K3
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bieńkowska, K.Wereszka (red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im.Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014;
2. Y. Csanyi: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995;
3. A. Löwe: Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Media Rodzina, Poznań 1999;
4. U. Eckert: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2001,
5. U. Eckert, A. Stecewicz: Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie.PZG, Szczecin 2002;
6. O. Perier: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992; B. Szczepankowski: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999;
7. K. Wereszka: Audiologia pedagogiczna - uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka,[w:] R. Piotrowicz (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. APS, Warszawa 2014
8. K.Wereszka: Słyszę i słucham-jak rozwija się słyszenie małego dziecka, [w:] R. Piotrowicz (red.)Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Wyd. APS, Warszawa 2016
9. K.Wereszka: Surdodydaktyka - kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu, [w:] J.Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa 2017
10. E.Woźnicka: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: