Przedmiot do wyboru: Europejska polityka zdrowia
1800-AU3-DWEpz-s1
Wykłady mają na celu przyswojenie przez studenta podstawowej terminologii i pojęć z zakresu polityki zdrowotnej UE. Student w takcie realizacji zajęć poznaje główne strategie unijne w dziedzinie zdrowia publicznego, prawa pacjentów UE i program e-zdrowie.
Zadaniem zajęć ćwiczeniowych jest m.in. zapoznanie studenta z programami i działaniami UE w zakresie promocji zdrowia i zwalczania chorób, a także instytucjami i organami realizującymi zadania dot. kwestii zdrowotnych Europejczyków. Studenci poznają także zasady produkowania i sprzedawania leków oraz wyrobów medycznych w Europie. Poruszane zostają również kwestie polityki szczepień i zwalczania chorób
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
Łącznie 20 h = 0,8 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
20 h = 0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 50h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
.
W1: Wyjaśnia podstawowe i złożone kategorie pojęciowe z zakresu europejskiej polityki zdrowotnej, systemów opieki zdrowotnej i promocji zdrowia – K_W23
W2 – Omawia zasady organizacji i finansowania systemów ochrony zdrowia w państwach europejskich - K_W27
W3 – Wymienia główne kierunki polityki zdrowotnej, strategie oraz programy Unii Europejskiej w obszarze zdrowia publicznego – K_W27
W4 – Podaje europejskie programy w zakresie profilaktyki i edukacji zdrowotnej – K_W27
W5 – Objaśnia role instytucji i organów UE zajmujących się kwestiami polityki zdrowotnej – K_W27
Efekty uczenia się - umiejętności
.
U1: Analizuje politykę zdrowotną i systemy zdrowia publicznego wybranych krajów – K_U28
U2: Przedstawia międzynarodowe strategie i programy dotyczące zdrowia publicznego – K_U24, K_U28
U3: Opisuje działania UE z zakresu zdrowia publicznego dot.
promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej i działań profilaktycznych – K_U28
U4: Dokonuje analizy i interpretacji publikacji naukowych i raportów unijnych z zakresu ochrony zdrowia - K_U24, K_U28
U5: Zarządza pracą własną i członków zespołu projektowego – K_U39
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
.
K1: Samodzielnie poszukuje wiarygodnych źródeł materiałów i informacji w zakresie polityki zdrowotnej w Europie – K_K01
K2 – Podejmuje tematykę służącą promocji zdrowia publicznego i przeciwdziałaniu problemom polityki zdrowia w Europie – K_K04
Metody dydaktyczne
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość na platformie Microsoft Teams.
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• praca w zespołach zadaniowych z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams - realizacja projektu
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne: W1-W5, U2, U3
Realizacja projektu: W2, W4-W5, U1-U5, K1-K2
Aktywność: K1-K2
Praktyki zawodowe
Literatura
1. R. Stankiewicz, Krajowe Systemy Ochrony Zdrowia a Unia Europejska. Przykład Polski, Wolters Kluwer SA, 2016.
2. M. Sygit, Zdrowie publiczne, Wolters Kluwer SA, 2023.
3. W. Włodarczyk, I. Kowalska, A. Mokrzycka, Szkice z polityki zdrowotnej Unii Europejskiej. Poradnik ABC, Wydanie: 1, 2012.
4. Materiały i źródła podane przez prowadzącego zajęcia umieszczane na platformie Moodle.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: