Protezowanie niedosłuchów 1800-AU2-PrN-S1
Wykłady:
Wykłady rozpoczynają się od zajęć organizacyjnych oraz omówienia formy zaliczenia przedmiotu.
W czasie wykładu omówione zostaje wykorzystanie badań słuchu (subiektywnych i obiektywnych) podczas doboru aparatów słuchowych. Słuchacze zdobywają wiedzę w zakresie wyznaczania odpowiednich parametrów m.in. wzmocnienia, parametrów kompresji, wyznaczania procentowego i decybelowego ubytku słuchu.
Wykładowca przedstawia klasyfikacje protez słuchowych, a także zastosowanie poszczególnych typów aparatów słuchowych przy określonych ubytkach słuchu. Słuchacze zapoznają się z budową urządzeń wspomagających słyszenie, i zasadą ich działania.
Przedstawione zostają informacje odnośnie możliwości dofinansowań do aparatów słuchu i wkładek indywidualnych w Polsce i zagranicą.
Student zapoznaje się różnymi metodami dopasowań aparatów słuchowych, dzięki tej wiedzy poprawie dobierze odpowiedni algorytm przeliczenia wzmocnienia w aparacie słuchowym. Podczas wykładu studenci zdobędą wiedzę o metodach weryfikacji i walidacji dopasowania aparatu słuchowego.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia w pracowni rozpoczynają się od zapoznania się z zasadami BHP.
Podczas ćwiczeń słuchacze uczą się przeprowadzać wywiad poprzedzający dobór aparatu słuchowego
Studenci podczas ćwiczeń nabierają praktycznych umiejętności:
przeglądu technicznego aparatu słuchowego, wykonywania form z małżowiny usznej, wymiany wężyka i filtra. W ramach ćwiczeń przewidziana jest praca z wykorzystaniem komputerów w celu nauki obsługi programu Noah, jak również nauka platform do programowania aparatów słuchowych różnych producentów.
Celem ogólnym ćwiczeń jest przygotowanie studenta do pracy przy doborze aparatu słuchowego w punktach protetycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady – egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
Ćwiczenia – zaliczenia pisemne, sprawdziany wiadomości, prezentacje ustne.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu. Podczas ćwiczeń sprawdzane będę wiedza i umiejętności studenta z poszczególnym działów tematycznych.
Egzaminy będą oceniane według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
83-90% Dobry plus
75-82% Dobry
67-74% Dostateczny plus
60-66% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenia pisemne i praktyczne będą oceniane według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
81-90% Dobry plus
71-80% Dobry
61-70% Dostateczny plus
51-60% Dostateczny
0-50% Niedostateczny
Wykład:
Egzamin pisemny (0 – 50 punktów; ≥ 60%): W1–W4, U1–U7
Ćwiczenia:
Zaliczenia pisemne/sprawdziany wiadomości (0 - 30 punktów; > 50%): W1–W4, U1–U7
Prezentacje ustne (0 – 10 punktów; > 50%): W1-W2, U1-U7
Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K1
Praktyki zawodowe
Program kształcenia przewiduje odbycie praktyk zawodowych
w zakresie protetyki słuchu
Literatura
Literatura podstawowa:
Literatura wspólna dla wykładów i ćwiczeń:
1. E. Hojan, Protetyka słuchu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014
2. A. Pruszewicz, Zarys audiologii klinicznej, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2004
3. E. Hojan, Akustyka aparatów słuchowych, Wyd. Naukowe UAM Poznań 1997,
4. A. Pruszewicz, Foniatria Kliniczna, PZWL, Warszawa 1992
5. M.Śliwińska-Kowalska, Audiologia Kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
Literatura uzupełniająca:
1. E. Hojan, Miernictwo aparatów słuchowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001
2. A. Obrębowski, Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, Wydawnictwo Naukowe UM im. K.Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011
3. Strony internetowe producentów aparatów słuchowych:www.phonak.pl, www.oticon.pl, www.starkey.com.pl
4. Czasopisma: International Journal of Audiology, Ear and Hearing,
5. Kubala-Owieśny A. 2018. Wytyczne doboru aparatu słuchowego i jego dofinansowania w wybranych krajach Europy [w: Kolekcja monografii naukowych: Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce].
6. Kubala-Owieśny A. 2018. Zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci - objawy, diagnostyka i leczenie[w: Kolekcja monografii naukowych: Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce].
7. Kubala-Owieśny A. Sinkiewicz A. Aparat słuchowy – „dodaj do ulubionych”2018.[Wyzwania Współczesnej Protetyki Słuchu. Tom 3 Vol 3 26-33.
8. Hojan E., Hojan-Jezierska D., Kruzel R., Innowacyjność w protetyce słuchu [w: Wyzwania Współczesnej Protetyki Słuchu. Tom 1, Vol. 1, 19-38, Poznań 2016]
9. Komar D., Asymetrie w protezowaniu słuchu [w: Wyzwania Współczesnej Protetyki Słuchu. Tom 1, Vol. 1, 65-77, Poznań 2016]
10. Kozakiewicz A., Komar D., Wpływ RECD na ustawienia aparatów słuchowych dopasowanych w systemie Open fit u osób dorosłych [w: Wyzwania Współczesnej Protetyki Słuchu. Tom 3, Vol. 3, 140-151, Poznań 2018]
Uwagi
W cyklu 2024/25:
brak |
W cyklu 2025/26:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: