Akustyka słuchu 1800-AU2-Pa-s1
Cykl wykładów rozpoczyna omówienie podstawowych pojęć z zakresu ruchu drgającego (drgania harmoniczne, drgania tłumione, drgania wymuszone) i zjawisk falowych (dyfrakcji i interferencji, fale stojące, zjawisko Dopplera i inne). Krótko omówione zostają także zagadnienia propagacji fal w otwartej przestrzeni (w ośrodku izotropowym i w warunkach gradientowo zmieniającej się impedancji akustycznej) oraz w pomieszczeniach zamkniętych. Dalszą część wykładu stanowi wprowadzenie do psychoakustyki, ze szczególnym naciskiem na prawa psychofizyczne obowiązujące w psychoakustyce. Proces percepcji dźwięku zostaje przedstawiony w oparciu o anatomię i fizjologię narządu słuchu. Przedstawiona zostaje charakterystyka przestrzennej percepcji dźwięków oraz pojęcia filtracji, maskowania, pasm krytycznych i filtrów słuchowych – zarówno w odniesieniu do słuchu prawidłowego, jak i słuchu upośledzonego. Cykl zajęć uzupełnia omówienie podstaw audiometrii tonalnej oraz wstęp do akustyki mowy (analiza formantowa) i akustyki muzycznej (pojęcie skali i interwału muzycznego). Wykład jest ilustrowany nagraniami wybranych efektów akustycznych, w tym również paradoksów i iluzji dźwiękowych.
Tematyka ćwiczeń obejmuje znaczną część z zagadnień omawianych na wykładzie. Na zajęciach studenci samodzielnie wyznaczają prędkość dźwięku w powietrzu, dokonują analizy dźwięków wybranych instrumentów oraz mowy, a następnie próbują je odtworzyć za pomocą syntezy harmonicznej, a także obserwują rozkład pola bliskiego w pobliżu dwóch źródeł dźwięku (zjawisko interferencji). Mają też możliwość wykonania pomiarów progu słyszenia oraz analizowania próbek mowy (samogłosek) i wyznaczenia tzw. pętli formantowej. Testy odsłuchowe, które przeprowadzają studenci na pozostałych zajęciach mają przybliżyć im zjawiska maskowania czasowego (premasking i postmasking) i częstotliwościowego oraz pokazać zdolność różnicowania dźwięków o zbliżonej częstotliwości i rozpoznawania podstawowych interwałów muzycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot student musi uczestniczyć w wykładach, uzyskać pozytywną ocenę z praktycznej części zajęć oraz napisać kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest wykonanie wszystkich ćwiczeń, na co składa się przygotowanie do pracy, właściwe pomiary i obserwacje, opracowanie otrzymanych wyników i poprawne sformułowanie wniosków. Wypełniona zgodnie z poleceniami zawartymi w instrukcji karta kontrolna musi uzyskać aprobatę prowadzącego.
Na zajęciach laboratoryjnych szczegółowej ocenie podlegają:
praca zespołowa podczas ćwiczeń (efekt kształcenia K2), wykonywanie badań i opracowywanie wyników (W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3 i K1) oraz dyskusja w trakcie ćwiczeń (W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3 i K1)
Niezbędnym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest również obecność na wykładach i napisanie kolokwium końcowego (weryfikującego efekty kształcenia W1, W2, W3, W4, U2 i K1). Kolokwium składa się z 10 pytań i zadań testowych (pytania otwarte i zamknięte) o różnej skali trudności. Oceny są przyznawane na podstawie liczby zdobytych punktów według poniższej tabeli:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
81-90% Dobry plus
71-80% Dobry
61-70% Dostateczny plus
50-60% Dostateczny
0-49% Niedostateczny
W szczególnych przypadkach Koordynator przedmiotu „Elementy fizyki” może zmienić podane limity punktowe konieczne dla uzyskania zaliczenia.
Nieobecność na wykładach i ćwiczeniach może być odpracowana przez zaliczenie odpowiedniego tematu zajęć u kierownika dydaktycznego lub wyznaczonego nauczyciela akademickiego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. C. J. Moore, Wprowadzenie do psychologii słyszenia, Warszawa-Poznań: PWN (1999),
2. E. Ozimek, Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne. Warszawa-Poznań: PWN (2002).
Literatura uzupełniająca:
1. Everest F. A., Pohlmann K. C., Podręcznik akustyki, Sonia Draga (2013),
2. Makarewicz R., Dźwięki i fale, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (2017).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: