Foniatria
1800-AU2-Fonia-S1
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Zagadnienia prezentowane podczas wykładów obejmują: anatomię i fizjologię narządu głosotwórczego, fizjologiczny rozwój głosu i mowy z uwzględnieniem znaczenia głosu i mowy w procesie komunikacji językowej. Omówienie organicznych i czynnościowych zaburzeń głosu z możliwościami leczenia i rehabilitacji, neurologiczne ośrodkowe i obwodowe zaburzenia głosu. Z zaburzeń głosu wyodrębniono zagadnienia niesprawności głosu zawodowego Przedstawiono zasady profilaktyki, leczenia i rehabilitacji oraz podstawy orzecznictwa lekarskiego w zaburzeniach głosu. Zagadnienia obejmują również zaburzenia głosu w wieku rozwojowym. Rehabilitacja głosu dotyczy osób po operacjach krtani ze szczególnym uwzględnieniem pacjentów po całkowitym usunięciu krtani. Zagadnienia omawiane na ćwiczeniach obejmują: metodykę badania narządu głosu, metody akustyczne badania głosu, badanie laryngowideostroboskopowe, diagnostykę zaburzeń mowy w kontekście badania laryngologicznego
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach 15 godzin
- udział w ćwiczeniach 30 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 45 godziny, co odpowiada 1,80 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do wykładów (w tym czytanie wskazanej
literatury): 5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń : 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia : 3 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,40 pkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz
opracowań naukowych z foniatrii): 3 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych z zakresu foniatrii): 3 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań
naukowych z zakresu foniatrii): 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,60 pkt ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:2+3= 5 godzin
(0,20 pkt ECTS)
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 33 godzin, co odpowiada 1,8 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Wiedza:
W1 - opisuje etiopatogenezę, diagnostykę i metody leczenia wybranych chorób, dotyczącą uszkodzeń narządu słuchu, zaburzeń mowy i głosu K_W04
W2 - opisuje patogenezę i objawy kliniczne jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod rehabilitacji słuchu i mowy K_W08
W3 - opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny słuchu głosu i mowy K_W12
W4 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu audiofonologii oraz innych dziedzin mających zastosowanie w audiofonologii K_W13
W5 - objaśnia zasady profilaktyki zawodowych uszkodzeń słuchu i metody postępowania w przypadku ich stwierdzenia K_W15
W6 - opisuje międzynarodową klasyfikację funkcjonalności ( ICF) K_W29
W7 - analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe K_W35
Efekty uczenia się - umiejętności
Umiejętności:
U1 - interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka K_U04
U2 - identyfikuje różne rodzaje uszkodzeń słuchu, zaburzeń głosu i mowy K_U08
U3 - posługuje się technikami badań foniatrycznych K_U09
U4 - opracowuje i korzysta z dokumentacji medycznej w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa K_U17
U5 - wykonuje odpowiednie procedury związane z pracą Audiofonologa w odniesieniu do dziedzin klinicznych K_U31
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Kompetencje:
K1- krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń K_K1
Metody dydaktyczne
Wykłady:
zaliczenie pisemne, pisemne sprawdziany wiadomości obejmujące pytania otwarte
Ćwiczenia:
prezentacje ustne oparte o przygotowane materiały wizualne z wykorzystaniem multimediów, wypowiedzi ustne w powiązaniu z analizowaną literaturą, samoocena, ocena przez kolegów, przedłużona obserwacja
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu foniatria powinien/na posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny- W1-W7
Kolokwium - W1-W7, U1-U5
Egzamin praktyczny - W1-W7, U1-U5
Przedłużona obserwacja- K1
Praktyki zawodowe
Dla przedmiotu nie są przewidziane praktyki
Literatura
Antoni Pruszewicz, Andrzej Obrębowski UM Poznań 2019 - Zarys foniatrii klinicznej
Andrzej Obrębowski, UM w Poznaniu 2008 - Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej
Anna Sinkiewicz Bydgoszcz 2009 – Pacjent po operacji krtani
Uwagi
W cyklu 2024/25:
|
W cyklu 2025/26:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: