Diagnostyka audiologiczna
1800-AU2-DaAu-S1
Wykłady:
Wykłady rozpoczynają się od zajęć organizacyjnych oraz omówienia formy zaliczenia przedmiotu.
W czasie wykładów omówione zostaje wykorzystanie badań słuchu (subiektywnych i obiektywnych) w codziennej praktyce audiologicznej. Słuchacze zdobywają wiedzę o całym przekroju dostępnych badań słuchu wykorzystywanych w diagnostyce dzieci i osób dorosłych.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia w pracowni rozpoczynają się od zapoznania się z zasadami BHP.
Podczas ćwiczeń słuchacze uczą się przeprowadzać wywiad poprzedzający wykonywanie badań słuchu.
Studenci podczas ćwiczeń nabierają praktycznych umiejętności: wykonywanie badań stroikowych, wykonywanie badania audiometrii tonalnej, audiometrii mowy i audiometrii impedancyjnej, wykonywanie pomiaru otoemisji akustycznych oraz pomiaru słuchowych potencjałów wywołanych z pnia mózgu (ABR). Głównym celem jest nauczenie studentów wykorzystywania metody cross check principle. Zdobywają oni wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanego wyniku oraz dowiadują się jak go odnieść do obrazu klinicznego choroby pacjenta.
W cyklu 2024/25:
Wykłady: Wykłady rozpoczynają się od zajęć organizacyjnych oraz omówienia formy zaliczenia przedmiotu. W czasie wykładów omówione zostaje wykorzystanie badań słuchu (subiektywnych i obiektywnych) w codziennej praktyce audiologicznej. Słuchacze zdobywają wiedzę o całym przekroju dostępnych badań słuchu wykorzystywanych w diagnostyce dzieci i osób dorosłych.
Ćwiczenia: Ćwiczenia w pracowni rozpoczynają się od zapoznania się z zasadami BHP. Podczas ćwiczeń słuchacze uczą się przeprowadzać wywiad poprzedzający wykonywanie badań słuchu. Studenci podczas ćwiczeń nabierają praktycznych umiejętności: wykonywanie badań stroikowych, wykonywanie badania audiometrii tonalnej, audiometrii mowy i audiometrii impedancyjnej, wykonywanie pomiaru otoemisji akustycznych oraz pomiaru słuchowych potencjałów wywołanych z pnia mózgu (ABR). Głównym celem jest nauczenie studentów wykorzystywania metody cross check principle. Zdobywają oni wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanego wyniku oraz dowiadują się jak go odnieść do obrazu klinicznego choroby pacjenta.
|
W cyklu 2025/26:
Wykłady: Wykłady rozpoczynają się od zajęć organizacyjnych oraz omówienia formy zaliczenia przedmiotu. W czasie wykładów omówione zostaje wykorzystanie badań słuchu (subiektywnych i obiektywnych) w codziennej praktyce audiologicznej. Słuchacze zdobywają wiedzę o całym przekroju dostępnych badań słuchu wykorzystywanych w diagnostyce dzieci i osób dorosłych.
Ćwiczenia: Ćwiczenia w pracowni rozpoczynają się od zapoznania się z zasadami BHP. Podczas ćwiczeń słuchacze uczą się przeprowadzać wywiad poprzedzający wykonywanie badań słuchu. Studenci podczas ćwiczeń nabierają praktycznych umiejętności: wykonywanie badań stroikowych, wykonywanie badania audiometrii tonalnej, audiometrii mowy i audiometrii impedancyjnej, wykonywanie pomiaru otoemisji akustycznych oraz pomiaru słuchowych potencjałów wywołanych z pnia mózgu (ABR). Głównym celem jest nauczenie studentów wykorzystywania metody cross check principle. Zdobywają oni wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanego wyniku oraz dowiadują się jak go odnieść do obrazu klinicznego choroby pacjenta.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- udział w ćwiczeniach – 50 h
65 h = 2,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h =0,3 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 10h = 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 85 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - opisuje patogenezę i objawy kliniczne jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod rehabilitacji słuchu i mowy - K_W08
W2 - określa metody badania słuchu - K_W10
W3 - interpretuje informacje wynikające z badań słuchu w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa, wyjaśnia metody leczenia różnych typów niedosłuchów - K_W11
W4 - opisuje narzędzie diagnostyczne i metody oceny słuchu głosu
i mowy - K_W12
W5 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu audiofonologii oraz innych dziedzin mających zastosowanie w audiofonologii - K_W13
W6 - opisuje międzynarodową klasyfikację funkcjonalności (ICF) - K_W29
W7 - analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe - K_W35
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - obsługuje aparaturę do wykonywania obiektywnych i subiektywnych badań słuchu - K_U06
U2 - wykonuje i interpretuje badania diagnostyczne słuchu u dzieci i dorosłych - K_U07
U3 - identyfikuje różne rodzaje uszkodzeń słuchu, zaburzeń głosu i mowy - K_U08
U4 - przeprowadza badania diagnostyczne niezbędne dla doboru aparatów słuchowych - K_U10
U5 - opracowuje i korzysta z dokumentacji medycznej w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa - K_U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń - K_K01
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
ćwiczenia praktyczne
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
prezentacje multimedialne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędna jest znajomość anatomii i fizjologii narządu słuchu i równowagi, elementarnej wiedzy z zakresu akustyki i psychoakustyki. Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie dostępnych metod badania słuchu.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady – egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte), możliwy do przeprowadzenia w formie zdalnej.
Ćwiczenia – zaliczenia pisemne, sprawdziany wiadomości, prezentacje ustne.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu. Podczas ćwiczeń sprawdzane będę wiedza i umiejętności studenta z poszczególnym działów tematycznych.
Egzaminy będą oceniane według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
83-90% Dobry plus
75-82% Dobry
67-74% Dostateczny plus
60-66% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenia pisemne i praktyczne będą oceniane według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
81-90% Dobry plus
71-80% Dobry
61-70% Dostateczny plus
51-60% Dostateczny
0-50% Niedostateczny
Wykład:
Egzamin pisemny lub w formie zdalnej (0 – 50 punktów; ≥ 60%): W1–W7, U1–U5
Ćwiczenia:
Zaliczenia pisemne/sprawdziany wiadomości (0 - 30 punktów; > 50%): W1–W7, U1–U5
Prezentacje ustne (0 – 10 punktów; > 50%): W1-W7, U1-U5
Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K1
Praktyki zawodowe
Program kształcenia przewiduje odbycie praktyk zawodowych
w zakresie diagnostyki audiologicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Literatura wspólna dla wykładów i ćwiczeń:
1. E. Hojan, Protetyka słuchu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014
2. A. Pruszewicz, Zarys audiologii klinicznej, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2004
3. M.Śliwińska-Kowalska, Audiologia Kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
Literatura uzupełniająca:
1. A. Obrębowski, Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, Wydawnictwo Naukowe UM im. K.Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011
2. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 1 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2014
3. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 2 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2015
4. Czasopisma: International Journal of Audiology, Ear and Hearing, Nowa audiofonologia
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: Literatura wspólna dla wykładów i ćwiczeń:
1. E. Hojan, Protetyka słuchu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014 2. A. Pruszewicz, Zarys audiologii klinicznej, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2004 3. M.Śliwińska-Kowalska, Audiologia Kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
Literatura uzupełniająca: 1. A. Obrębowski, Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, Wydawnictwo Naukowe UM im. K.Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011 2. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 1 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2014 3. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 2 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2015 4. Czasopisma: International Journal of Audiology, Ear and Hearing, Nowa audiofonologia
|
W cyklu 2025/26:
Literatura podstawowa: Literatura wspólna dla wykładów i ćwiczeń:
1. E. Hojan, Protetyka słuchu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014 2. A. Pruszewicz, Zarys audiologii klinicznej, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2004 3. M.Śliwińska-Kowalska, Audiologia Kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
Literatura uzupełniająca: 1. A. Obrębowski, Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, Wydawnictwo Naukowe UM im. K.Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011 2. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 1 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2014 3. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 2 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2015 4. Czasopisma: International Journal of Audiology, Ear and Hearing, Nowa audiofonologia
|
Uwagi
W cyklu 2024/25:
|
W cyklu 2025/26:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: