Diagnostyka audiologiczna
1800-AU2-DAK1-s1
Wykłady:
Wykłady rozpoczynają się od zajęć organizacyjnych oraz omówienia formy zaliczenia przedmiotu.
W czasie wykładów omówione zostaje wykorzystanie badań słuchu (subiektywnych i obiektywnych) w codziennej praktyce audiologicznej. Słuchacze zdobywają wiedzę o całym przekroju dostępnych badań słuchu wykorzystywanych w diagnostyce dzieci i osób dorosłych.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia w pracowni rozpoczynają się od zapoznania się z zasadami BHP.
Podczas ćwiczeń słuchacze uczą się przeprowadzać wywiad poprzedzający wykonywanie badań słuchu.
Studenci podczas ćwiczeń nabierają praktycznych umiejętności: wykonywanie badań stroikowych, wykonywanie badania audiometrii tonalnej, audiometrii mowy i audiometrii impedancyjnej, wykonywanie pomiaru otoemisji akustycznych oraz pomiaru słuchowych potencjałów wywołanych z pnia mózgu (ABR). Głównym celem jest nauczenie studentów wykorzystywania metody cross check principle. Zdobywają oni wiedzę w zakresie interpretacji otrzymanego wyniku oraz dowiadują się jak go odnieść do obrazu klinicznego choroby pacjenta.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
- udział w ćwiczeniach – 50 h
65 h = 2,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h =0,3 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 10h = 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 85 h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - opisuje patogenezę i objawy kliniczne jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod rehabilitacji słuchu i mowy - K_W08
W2 - określa metody badania słuchu - K_W10
W3 - interpretuje informacje wynikające z badań słuchu w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa, wyjaśnia metody leczenia różnych typów niedosłuchów - K_W11
W4 - opisuje narzędzie diagnostyczne i metody oceny słuchu głosu
i mowy - K_W12
W5 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu audiofonologii oraz innych dziedzin mających zastosowanie w audiofonologii - K_W13
W6 - opisuje międzynarodową klasyfikację funkcjonalności (ICF) - K_W29
W7 - analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe - K_W35
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - obsługuje aparaturę do wykonywania obiektywnych i subiektywnych badań słuchu - K_U06
U2 - wykonuje i interpretuje badania diagnostyczne słuchu u dzieci i dorosłych - K_U07
U3 - identyfikuje różne rodzaje uszkodzeń słuchu, zaburzeń głosu i mowy - K_U08
U4 - przeprowadza badania diagnostyczne niezbędne dla doboru aparatów słuchowych - K_U10
U5 - opracowuje i korzysta z dokumentacji medycznej w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa - K_U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń - K_K01
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
ćwiczenia praktyczne
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
prezentacje multimedialne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędna jest znajomość anatomii i fizjologii narządu słuchu i równowagi, elementarnej wiedzy z zakresu akustyki i psychoakustyki. Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie dostępnych metod badania słuchu.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady – egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte), możliwy do przeprowadzenia w formie zdalnej.
Ćwiczenia – zaliczenia pisemne, sprawdziany wiadomości, prezentacje ustne.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu. Podczas ćwiczeń sprawdzane będę wiedza i umiejętności studenta z poszczególnym działów tematycznych.
Egzaminy będą oceniane według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
83-90% Dobry plus
75-82% Dobry
67-74% Dostateczny plus
60-66% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenia pisemne i praktyczne będą oceniane według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
81-90% Dobry plus
71-80% Dobry
61-70% Dostateczny plus
51-60% Dostateczny
0-50% Niedostateczny
Wykład:
Egzamin pisemny lub w formie zdalnej (0 – 50 punktów; ≥ 60%): W1–W7, U1–U5
Ćwiczenia:
Zaliczenia pisemne/sprawdziany wiadomości (0 - 30 punktów; > 50%): W1–W7, U1–U5
Prezentacje ustne (0 – 10 punktów; > 50%): W1-W7, U1-U5
Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K1
Praktyki zawodowe
Program kształcenia przewiduje odbycie praktyk zawodowych
w zakresie diagnostyki audiologicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Literatura wspólna dla wykładów i ćwiczeń:
1. E. Hojan, Protetyka słuchu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014
2. A. Pruszewicz, Zarys audiologii klinicznej, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2004
3. M.Śliwińska-Kowalska, Audiologia Kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
Literatura uzupełniająca:
1. A. Obrębowski, Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, Wydawnictwo Naukowe UM im. K.Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011
2. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 1 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2014
3. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 2 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2015
4. Czasopisma: International Journal of Audiology, Ear and Hearing, Nowa audiofonologia
|
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: Literatura wspólna dla wykładów i ćwiczeń:
1. E. Hojan, Protetyka słuchu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014 2. A. Pruszewicz, Zarys audiologii klinicznej, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2004 3. M.Śliwińska-Kowalska, Audiologia Kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
Literatura uzupełniająca: 1. A. Obrębowski, Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, Wydawnictwo Naukowe UM im. K.Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011 2. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 1 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2014 3. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 2 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2015 4. Gelfand S.A. Calandruccio, Essentials of Audiology, 5th edition, Thieme 2023 5. Katz J, Chasin K, English K, Hood LJ, Tillery KL, Handbook of Clinical Audiology, 7th editio, Wolters Kluwer Health 2015 6. Bystrzanowska T., Audiologia kliniczna, PZWL 1969 7. Kozakiewicz A, Kubala-Owieśny A, Sinkiewicz A, Kto kwalifikuje się do diagnostyki ośrodkowych zaburzeń przetwarzania słuchowego? Wyzwania Współczesnej Protetyki Słuchu. Tom 4, Vol. 4, 28-35, Poznań 2019 8. Czasopisma: International Journal of Audiology, Ear and Hearing, Nowa audiofonologia
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: Literatura wspólna dla wykładów i ćwiczeń:
1. E. Hojan, Protetyka słuchu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014 2. A. Pruszewicz, Zarys audiologii klinicznej, Wyd. Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2004 3. M.Śliwińska-Kowalska, Audiologia Kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
Literatura uzupełniająca: 1. A. Obrębowski, Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy, Wydawnictwo Naukowe UM im. K.Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011 2. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 1 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2014 3. K. Niemczyk, Otorynolaryngologia kliniczna, Tom 2 Wydawnictwo MediPage, Warszawa 2015 4. Gelfand S.A. Calandruccio, Essentials of Audiology, 5th edition, Thieme 2023 5. Katz J, Chasin K, English K, Hood LJ, Tillery KL, Handbook of Clinical Audiology, 7th editio, Wolters Kluwer Health 2015 6. Bystrzanowska T., Audiologia kliniczna, PZWL 1969 7. Kozakiewicz A, Kubala-Owieśny A, Sinkiewicz A, Kto kwalifikuje się do diagnostyki ośrodkowych zaburzeń przetwarzania słuchowego? Wyzwania Współczesnej Protetyki Słuchu. Tom 4, Vol. 4, 28-35, Poznań 2019 8. Czasopisma: International Journal of Audiology, Ear and Hearing, Nowa audiofonologia
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: