Przedmiot do wyboru: Muzykoterapia 1800-AU1-Wfm-s1z
Muzykoterapia- przedmiot traktujący o stosowaniu muzyki i jej elementów w celu przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z różnymi problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej. Obecnie muzykoterapia to dziedzina oparta na podstawach naukowych, w której muzykoterapeuta w procesie kształcenia musi przyswoić wiedzę z zakresu wielu dyscyplin naukowych (m.in. psychologii, medycyny, pedagogiki, psychoterapii etc.). Głównym środkiem oddziaływania w muzykoterapii jest dźwięk, muzyka, które są często wyzwalaczem i katalizatorem przeżyć i emocji. Z uwagi na techniki stosowane w muzykoterapii wyróżnia się podział na: muzykoterapię aktywną, do której zalicza się oddziaływania angażujące „fizycznie” (jak śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, improwizacja) oraz muzykoterapię receptywną, której podstawą jest słuchanie muzyki, relaksacja i wizualizacja. Równolegle istnieje, bazujące na metodach i podejściach, rozróżnienie na „muzykę w terapii” oraz „muzykę jako terapię”. W pierwszym przypadku muzyka stosowana jest jako element każdej sesji – istotny, jednak nie zawsze podstawowy. Często stanowi tło lub uzupełnienie stosowanych technik psychoterapeutycznych czy ćwiczeń rehabilitacyjnych. Koncepcja „muzyki jako terapii” wyznacza muzyce nieocenione miejsce w czasie każdej sesji. Sam kontakt z muzyką, jej odtwarzanie lub tworzenie ma znaczący walor terapeutyczny. Potocznie mianem muzykoterapii określa się również terapię zajęciową, w której muzyka, śpiew, czy gra na instrumentach odgrywają priorytetową rolę (przyjętym na świecie warunkiem nazywania takich zajęć "muzykoterapią" jest posiadanie przez osobę je prowadzącą odpowiednich kwalifikacji do wykonywania zawodu muzykoterapeuty). Na zajęciach muzykoterapii student ma możliwość zapoznania się z podstawową wiedzą na temat stosowania i znaczenia muzykoterapii.
|
W cyklu 2022/23Z:
Muzykoterapia jest przedmiotem traktującym o stosowaniu muzyki i jej elementów w profilaktyce muzycznej, relaksacji oraz w procesie przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej. Muzykoterapia jest wsparciem tradycyjnych terapii działaniami z zakresu muzyki. Prozdrowotne znaczenie dla człowieka ma zarówno czynny udział w zajęciach muzykoterapeutycznych (poprzez grę na instrumentach i śpiew), jak i bierny odsłuch muzyczny. |
W cyklu 2023/24Z:
Muzykoterapia jest przedmiotem traktującym o stosowaniu muzyki i jej elementów w profilaktyce muzycznej, relaksacji oraz w procesie przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej. Muzykoterapia jest wsparciem tradycyjnych terapii działaniami z zakresu muzyki. Prozdrowotne znaczenie dla człowieka ma zarówno czynny udział w zajęciach muzykoterapeutycznych (poprzez grę na instrumentach i śpiew), jak i bierny odsłuch muzyczny. |
W cyklu 2024/25Z:
Muzykoterapia jest przedmiotem traktującym o stosowaniu muzyki i jej elementów w profilaktyce muzycznej, relaksacji oraz w procesie przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej. Muzykoterapia jest wsparciem tradycyjnych terapii działaniami z zakresu muzyki. Prozdrowotne znaczenie dla człowieka ma zarówno czynny udział w zajęciach muzykoterapeutycznych (poprzez grę na instrumentach i śpiew), jak i bierny odsłuch muzyczny. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział we wszystkich zajęciach oraz wykonanie programu muzykoterapeutycznego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa przedmiotu muzykoterapia
(wybór literatury: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK)
M. Kronenberger „Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu”
B. Brutt „Bajki, które leczą”
P. Dennison, G. Dennison „Gimnastyka mózgu”
M. Rzewuska „Leczenie zaburzeń psychicznych”
E. M.Hallowell, J. Ratey „W świecie ADHD - nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”
Myra Cooper, G. Todd, A. Wells „Bulimia - program terapii”
R. Skynner, J. Cleese „Żyć w tym świecie i przetrwać”
P. Cylulko „Tyflomuzykoterapia dzieci”
K. Kukielczyńska-Krawczyk „Muzykoterapia na oddziale leczenia nerwic”
S. Munro, B. Mount “Music therapy in palliative care”
S. Sidorowicz „Słowo o zakładzie muzykoterapii Akademii Muzycznej Wrocław”
B. Szulc „Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie”
S. Weber „Am ende eines Lebensweges; Musiktherapie im Palliativbereich“
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: