Socjologia medycyny
1800-AU1-Sm-s1z
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych.
Część wykładowa obejmuje zagadnienia związane z funkcjonowaniem jednostki w grupie społecznej (zachowania i działania społeczne, interakcja, zachowania zbiorowe). Ćwiczenia z socjologii stanowią wprowadzanie w problematykę subdyscypliny socjologii o nazwie „socjologia medycyny”. Ćwiczenia z socjologii pozwalają studentom przedyskutować w grupie zagadnienia z zakresu socjologii zdrowia i choroby oraz socjologii instytucji medycznych i zawodów medycznych oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przy okazji przygotowania wystąpienia oraz recenzji.
Całkowity nakład pracy studenta
2 ECTS = 60 godzin
Udział w wykładach i ćwiczeniach 15 godz. + 15 godz.= 30 godzin
1. przygotowanie pracy semestralnej 10 godz.
2. przygotowanie 3 dodatkowych opracowań (fora internetowe, recenzja tekstu i filmu) 10 godzin
3. przygotowanie do testu z wykładu i kolokwium z ćwiczeń 10 godzin
Razem czas pracy własnej studenta: 30 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
1) Wymienia i omawia czynniki warunkujące jakość życia osób z niepełnosprawnością K_W21
2) Posiada podstawową wiedzę na temat procesów interpersonalnych, zna
psychologiczne uwarunkowania kontaktu z pacjentem, style komunikowania
oraz bariery w komunikowaniu K_W25
3) Omawia rolę czynników warunkujących zdrowie, zwłaszcza związanych ze stylem życia i zachowaniami zdrowotnymi K_W26
4) Analizuje i ocenia psychologiczne i społeczne uwarunkowania problemów
zdrowotnych oraz psychologiczne skutki choroby i niepełnosprawności K_W27
5) Posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych zagrożeń zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego. K_W31
6) Posiada wiedzę na temat psychologicznych aspektów niepełnosprawności w
rodzinie, w tym sytuacji psychospołecznej opiekunów oraz możliwości
wsparcia dla chorych i ich rodzin K_W23
Efekty uczenia się - umiejętności
1) Potrafi interpretować zjawisko niepełnosprawności jako wynik interakcji
pomiędzy osobą posiadającą pewne uszkodzenie struktury lub funkcji
organizmu, a otaczającym ją środowiskiem fizycznym czy społecznym K_U14
2) Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań dotyczących
oceny rodzaju i adekwatności udzielanego wsparcia wobec osób
niepełnosprawnych i ich otoczenia K_U17
3) Podejmuje działania na rzecz zwiększania świadomości społecznej w
zakresie niepełnosprawności i wiedzy osób niepełnosprawnych o
przysługujących im prawach oraz sposobach ich realizacji K_U18
4) Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach
danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia publicznego i nauk związanych ze zdrowiem K_U24
5) Potrafi przekazywać pacjentowi informacje na temat czynników ryzyka i
sposobów zapobiegania najczęstszym chorobom społecznym, a także
zastosować w praktyce wiedzę dotyczącą zasad kształtowania i zmiany
zachowań zdrowotnych K_U25
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
1) Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności K_K03
2) Efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi K_K08
3) Jest otwarty na rozwój podmiotowości własnej i pacjenta K_D.K09
4) Wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw,
ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe K_K10
5) Dostrzega potrzebę rozwijania kompetencji sprzyjających polepszaniu
własnego zdrowia oraz udzielania w tym obszarze wsparcia innym os K_K11
Metody dydaktyczne
Pokaz, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, biograficzna, okrągłego stołu, referatu, ćwiczeniowa, studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- biograficzna
- referatu
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu przedmiotu WOS
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
pisemny sprawdzian wiadomości obejmujące pytania otwarte, test- kolokwium, prezentacje ustne oparte o przygotowane materiały, wypowiedzi ustne w powiązaniu z analizowaną literaturą, recenzja programu publicystycznego, analiza forów internetowych
Wykład : 50%
Ćwiczenia: 50 %
Praktyki zawodowe
Literatura
1) Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2002.
2) Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
3) Sokołowska M. Socjologia medycyny, PZWL, Warszawa 1986.
3) Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.
4) Ostrowska A.(red.), Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, IFiS PAN, Warszawa 2009.
5) Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: