Przedmiot do wyboru: Pedagogika z elementami dydaktyki medycznej 1800-AU1-PdwK-s1z
Wykład ma zadanie zapoznać studenta z przedmiotem i zakresem pedagogiki i dydaktyki medycznej jako nauki nie tylko o charakterze teoretycznym ale i praktycznym Ma przybliżyć podstawowe pojęcia z zakresu procesu wychowania i nauczania. Ukazuje istotę ontologicznych, aksjologicznych i antropologicznych podstaw działalności wychowawczej. Przedstawia kształcenie ustawiczne w kategorii ważnego - dla współczesnego człowieka chcącego zaistnieć na rynku pracy – wyzwania i wymogu stawianego przez Unię Europejską. Wobec wielu zagrożeń współczesnego świata, wykład powinien wskazać rolę wychowania w kształtowaniu tożsamości narażonych na jej utratę - jednostek. Student poznaje istotę taksonomii i operacjonalizacji celów kształcenia. W ramach wykładów przedstawia się wyzwania edukacyjne, którym musi sprostać współczesny człowiek.
Ćwiczenia powinny uaktywnić postawę studenta. Preferuje się aktywne formy zajęć. Ukazany jest wpływ popkultury na życie współczesnego, zwłaszcza młodego człowieka. Analizuje się metody i najczęściej popełniane błędy wychowawcze oraz metody i zasady kształcenia. Podkreśla się znaczenie psychospołecznych uwarunkowań skuteczności procesu edukacyjnego. W ramach ćwiczeń prezentowane są wybrane zagadnienia z nowoczesnych metod nauczania.
W cyklu 2022/23Z:
Obejmuje zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń. |
W cyklu 2023/24Z:
Obejmuje zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
- obecność na wykładach i ćwiczeniach
- aktywność na ćwiczeniach
- końcowe kolokwium zaliczeniowe w formie krótkiego ustrukturyzowanego testu obejmujące tematykę wykładów
i ćwiczeń
Do zaliczenia przedmiotu wymagane 60% prawidłowo udzielonych/ zaznaczonych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane w programie nauczania przedmiotu.
Literatura
Podstawowa:
Bereźnicki F. Podstawy dydaktyki. Oficyna wyd. „Impuls” , Kraków 2011.
Górniewicz J. Teoria wychowania (wybrane problemy) Wyd. GLOB, Toruń—Olsztyn 2006.
Uzupełniająca:
Śliwerski B. (red.) Pedagogika, podstawy nauk o wychowaniu. T.1. Gdańskie Wyd. Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
W cyklu 2022/23Z:
Górniewicz Józef. Teoria wychowania (wybrane problemy). Wyd. GLOB, Toruń-Olsztyn 2015 |
W cyklu 2023/24Z:
Górniewicz Józef. Teoria wychowania (wybrane problemy). Wyd. GLOB, Toruń-Olsztyn 2015 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: